افزونه پارسی دیت را نصب کنید Thursday, 28 March , 2024
19

وحدت حوزه و دانشگاه از دیدگاه دوچهره دانشگاهی و حوزوی

  • کد خبر : 2949
  • ۲۹ آذر ۱۳۹۶ - ۹:۱۴
وحدت حوزه و دانشگاه از دیدگاه  دوچهره دانشگاهی و حوزوی

نشست خبری با موضوع وحدت حوزه و دانشگاه از دیدگاه دوچهره دانشگاهی و حوزوی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد بین الملل ماکو با حضور اصحاب رسانه برگزار شد .

به گزارش مرزداران ؛ نشست خبری با عنوان وحدت حوزه و دانشگاه از دیدگاه دوچهره دانشگاهی و حوزوی عصر 28 آذر با حضور ایوب رنجبری امام جمعه شهرستان ماکو به عنوان  صاحب نظر در حوزه دینی و حسین قویدل  عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بین الملل ماکو به عنوان صاحب نظر در حوزه علمی برگزار شد .

در این نشست رنجبری و قویدل به سوال های مطرح شده در خصوص وحدت حوزه و دانشگاه ، از دیدگاه دانشگاهی و حوزوی پاسخ دادند .

مرزداران : به نظر شما منظور از وحدت حوزه و دانشگاه چیست ؟

رنجبری : در ادبیات دینی استفاده از کلمه وحدت درست نیست و مسامحه  است و بهتر است به جای وحدت از کلمه اتحاد استفاده شود چرا که معنی وحدت یکی شدن است و حال آنکه ما نمی‌خواهیم یکی شویم بلکه ما می‌خواهیم اتحاد داشته باشیم یعنی مسائل مشترک حوزه و دانشگاه را بررسی کرده و در مسائل مشترکی که تفرقه انگیز می باشد به اجماع برسیم.

قویدل : در کشور دو پایگاه عظیم وجود دارد که موجب بالندگی و رشد این جامعه می شود، و آن دو پایگاه حوزه و دانشگاه می باشند اگر بین این دو پایگاه هماهنگی ، همدلی و همکاری باشد در پیشرفت و رشد جامعه مثمر ثمر خواهد بود .

مرزداران : اساساً چرا باید میان حوزه و دانشگاه ، وحدت و نزدیکی وجود داشته باشد ؟

رنجبری : چون هم سیره عقلا ، هم سیره اهل بیت و هم ضرورت قرآنی بر وحدت تاکید کرده‌اند که خداوند متعال در قرآن میفرمایند و اعتصموا بحبل الله جمیعا و لاتفرقواپس دراین زمینه هم ، باید از آیات قرآنی استفاده کنیم اتحاد ضرورت فطری ، ضرورت وحیانی ،  ضرورت قرآنی و ضرورت عقلی است.

وی افزود : امروز حوزه و دانشگاه باعث ایجاد موج عظیم در جامعه شده است ؛ اگر در کنار هم بوده و اتحاد داشته باشیم موجب رشد و بالندگی جامعه خواهیم بود که این سیره عقلا و اهل بیت است.

قویدل : قطعاً یکی از لازمه های توسعه این جامعه وحدت این دو مرکزعلمی می باشد که دشمنان قبل از انقلاب اسلامی  تلاش برای ایجاد اختلاف بین این دو حوزه را داشتند و توطئه آنها نیز بعد از انقلاب ادامه داشته است لذا باید توجه داشته باشیم علم و دین برای اعتلای این جامعه لازم است .

مرزداران : چرا وحدت حوزه و دانشگاه جنبه شعاری داشته و چه نوع آفت های در جامعه مانع از تحقق وحدت حوزه و دانشگاه می شود و به نظر شما نقش استکبار جهانی در این خصوص چیست ؟

رنجبری : وحدت حوزه و دانشگاه در جامعه وجود دارد اما مطلوب نیست؛ قدمهای در این راستا برداشته شده است ولی هنوز به آن نتیجه ایده آل و شرایط مناسب نرسیده است لذا توطئه های دشمنان در این امر بی تاثیر نیست .

وی تصریح تاکید کرد : استکبار و استعمار پیر انگلیس تلاشهای زیادی در جهت ایجاد اختلاف بین حوزه و دانشگاه انجام داده  اند برای نمونه می توان به خاطرات مستر همفر انگلیسی اشاره کرد که زمان بازنشستگی خود تعدادی نسخه از خود به جای گذاشته است که یک مورد آن توصیه به ایجاد اختلاف بین علما و عقلای جامعه است .

قویدل : قبل از انقلاب اسلامی شکاف بزرگی بین حوزه و دانشگاه وجود داشت که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی  قدم‌هایی برای کم کردن این شکاف برداشته شد اما دشمن همواره در تلاش است که بین حوزه ودانشگاه اختلاف ایجاد کند با اینکه قدمهایی در این راستا برداشته شده است اما راضی کننده نیست و می تواند مطلوب تر از این باشد .

مرزداران: چرا هنوز هم در میان بخشی از مردم و نخبگان ضرورت وحدت حوزه و دانشگاه احساس نمی‌شود و حتی شناخت درستی نیز از ماهیت آن وجود ندارد :

رنجبری : این طور نیست که ضرورت  وحدت حوزه و دانشگاه وجود نداشته باشد چرا که به صورت نسبی وجود دارد و در بخشی از آن به یافته های مشترکی رسیدیم و این را می‌توان نتیجه تعاملات انجام شده در مراکز علمی و شهری دانست. اما آنطور که انتظار می رود بین حوزه  و دانشگاه تعامل وجود داشته  باشد و حوزویان و دانشگاهیان با هم روابط نزدیک داشته باشند ؛ این امر محقق نشده است .

وی در خصوص رابطه نزدیک حوزویان و دانشگاهیان اظهار امیدواری کرد و گفت : اگر  حوزویان و دانشگاهیان  با هم، شب نشینی و نشست دوستانه‌ای داشته و همسویی خود را عینیت بخشند باعث رسیدن به نقطه مطلوب در وحدت حوزه و دانشگاه و در نهایت رشد و بالندگی جامعه خواهند شد.

قویدل : شناخت ضرورت ، به بصیرت بالایی نیاز دارد امروزبعضی از نخبگان نیز به‌خاطر جو آلوده ای‌ که در جامعه شده توسط دشمنان ایجاد شده است ، دچار ضعف بصیرتی شده اند اگر در نخبگان  شناخت ضرورتها وجود نداشته باشد این هماهنگی بامشکل مواجه خواهدشد شناخت ضرورت وحدت می تواند با ایجادوحدت بین علم و دین این مشکل را حل کند .

مرزداران : چه نوع رابطه‌ای میان وحدت حوزه و دانشگاه و جنبش نرم افزاری می‌توان قائل شد ؟

رنجبری : جنبش نرم افزاری در حوزه علمیه ، تاثیر جدی داشته که در جهان اسلام بسیار چشم گیرمی‌باشد و آن را می توان از استقبال ادیان و مذاهب از محصولات تولیدی حوزه ها در این زمینه فهمید .

وی افزود : قبل از این ظرفیت رایانه ای در حوزه وجود نداشت اما الان کلاس های فوق برنامه کامپیوتر و ICDL برای طلبه ها در حوزه فراهم می باشد چراکه من با ورود به دانشگاه این امکانات را دیده و با آن آشنا شده و آن را به سمت حوزه علمیه  سوق دادم.

رنجبری تصریح کرد : متاسفانه ،روانشناسی یا جامعه شناسی ما ترجمه شده مکاتب غرب است ، لذا یکی ازمسائل اساسی، وحدت در جهان‌بینی و تکلیف است؛ ما اگر وحدت داشته باشیم و تفکرات خود را یکی کنیم می‌توانیم با جنبش نرم افزاری و واقع نگری بخش هایی از این علوم را استفاده کرده و بخش هایی که مربوط به غرب است راباید ویرایش کنیم .

 

قویدل : دید عالمانه و وسیع رهبرمعظم انقلاب ، باعث شد که عنوان یکی از سال های دهه ۸۰ را تولید علم و جنبش نرم افزاری و نهضت آزاد اندیشی نامگذاری کنند و این باعث تحول و جنبش عظیمی در جهت تولید علم در دانشگاه‌ها و حوزه‌ها شد که امروزه ادامه دارد .

وی تصریح کرد : در سالهای اخیر با اعلام لزوم تحول در علوم انسانی ازطرف مقام معظم رهبری جنبش جدیدی در این جهت در مراکز علمی و حوزوی ایجاد شده است ؛ امروز تحول در علوم انسانی یکی از ضروریات این جامعه می باشد که مسئولیت آن را حجت الاسلام خسروپناه رئیس بنیاد حکمت و فلسفه ایران عهده دار شده است حرکت های خوبی را در این جهت انجام داده است .

لینک کوتاه : https://marzdaran.ir/?p=2949
  • ارسال توسط :
  • 695 بازدید
  • دیدگاه‌ها برای وحدت حوزه و دانشگاه از دیدگاه دوچهره دانشگاهی و حوزوی بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.