افزونه پارسی دیت را نصب کنید Friday, 29 March , 2024
22

افتتاح نیروگاه سیکل ترکیبی منطقه ازاد ماکو

  • کد خبر : 6786
  • ۲۹ آبان ۱۳۹۷ - ۹:۲۳
افتتاح نیروگاه سیکل ترکیبی منطقه ازاد ماکو

فاز اول نیروگاه سیکل ترکیبی منطقه ازاد ماکو به کارفرمایی شرکت مادر تخصصی تولید برق حرارتی و پیمانکاری شرکت چینی AVIC با حضور وزیر نیرو افتتاح شد .

به گزراش مرزداران ؛ همزمان با سفر رئیس جمهور به استان اذربایجان غربی ، رضا اردکانیان وزیر نیروی دولت حجت الاسلام روحانی با حضور در منطقه ازاد ماکو فاز نیروگاه سیکل ترکیبی به کارفرمایی شرکت مادر تخصصی تولید برق حرارتی و پیمانکاری شرکت چینی AVIC را افتتاح کرد .

این نیروگاه 1600 مگاواتی میباشد که در فاز اول 80 مگاوات ان به بهره برداری رسید .

اردکانیان در ابتدای این برنامه گفت : در ابتدا وظیفه دارم تشکر و قدردانی کنم از دست اندر کاران به ثمر رسیدن این پروژه که با تلاش های شبانه روزی این طرح را به بهره برداری رساندند .

وی افزود : این طرح با سرمایه گزاری و مشارکت شرکت خصوصی ما و آنها هم با همکاری پیمانکاران در جمهوری خلق چین و کمک های ستادی همکاران در سازمان وزارت نیرو به ثمر رسید ؛امید داریم  که شاهد این باشیم که با انگیزه و علاقه ای که سرمایه گذار محترم برای توسعه این منطقه دارد و حمایت سازمان منطقه آزاد و حمایت وزارت نیرو در امورات این نیروگاه تسهیل صورت گیرد .

اردکانیان در ادامه از 51 پروژه آب خاک و آب روستایی و شهری خبر داده و گفت :  51 پروژه اب و خاک روستایی که از جمله آن توسعه آب و خاک مرزی کشور است و در بخش طرح های توسعه  منابع آب و خاک بالغ بر 6000 میلیارد از منابع عمومی دولتی و با اذن رهبری و از منابع توسعه ملی اختصاص داده شده که امید داریم این اعتبار واریز به بهره برداری برسد .

وی تصریح داشت : از سازمان منطقه آزاد انتظار همه ما این است که با سرعت بیشتری چرخ اقتصاد این منطقه را به گردش اندازد .

اردکانیان ادامه داد : طرح های مربوط به حوزه وزارت نیرو نقش تعیین کننده ای در امنیت و آسایش و رفاه عمومی مردم دارد و در عین حال که همه مناطق کشور مهم هستند مناطق مرزی از اهمیت ویژه ای برخوردار هستن،.  انشاالله  با همتی که همه دستگاه ها در این زمینه به عمل خواهند آورد مردم جوانان و نیروهای مولد در این منطقه امید و نشاط بیشتری  داشته باشند

 

وزیر نیرو بیان داشت  : آخرین نکته به حمد الله همانگونه که از قبل پیش بینی میشد ما سال آبی 97 و 98 را بهتر از سالها قبل پیش بینی کردیم و سال آبی ما از حیث میزان آب سال بهتری خواهد بود .

آبان ماه میزان بارش نسبت به سال قبل بیشتر بوده ولی هنوز مخازن نسبت به سال قبل خود از حجم کمتر برخوردار هستند آن هم به علت این که ما در شهریور ماه شرایط نامناسبی نسبت به شهریور سال گذشته داشتیم .

وی در پایان افزود : روش تجهیز اراضی به سیستم های آبیاری هوشمند را در شهرستان شوط نیز به اجرا بگذاریم .

لازم به ذکر می باشد نیروگاه ۱۶۰۰ مگاواتی ماکو براساس تفاهم‌نامه همکاری با منطقه آزاد احداث شده که طی مدت ۱۰ سال آینده تکمیل خواهد شد و فاز اول 80 مگاواتی آن با حضور رضا اردکانیان وزیر نیرو در دولت حجت الاسلام روحانی به بهره برداری رسید .

تامین گاز و سوخت نیروگاه از خط صادراتی خواهد بود که میزان آن ۲۱هزار متر مکعب است.

۷۰ درصد تامین مالی این نیروگاه از سوی شرکای خارجی و ۳۰ درصد نیز از داخلی بوده و قرارداد آن  به صورت B.O.O بوده است.

مهم‌ترین دلیل احداث نیروگاه در منطقه آزاد ماکو  تامین برق صنایع از جمله پتروشیمی، پالایشگاه، فولاد و صنایع سنگین در حال احداث می باشد .

لینک کوتاه : https://marzdaran.ir/?p=6786
  • ارسال توسط :
  • 1234 بازدید
  • دیدگاه‌ها برای افتتاح نیروگاه سیکل ترکیبی منطقه ازاد ماکو بسته هستند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.