افزونه پارسی دیت را نصب کنید Thursday, 28 March , 2024
23

سوم خرداد ماه، روز ایثار و مقاومت و یادآور حماسه جاودانه‌ی آزادی خرمشهر می باشد

  • کد خبر : 9445
  • ۰۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۱
سوم خرداد ماه، روز ایثار و مقاومت و یادآور حماسه جاودانه‌ی آزادی خرمشهر می باشد

امام جمعه ماکو گفت : امروز ملت ایران، با فرهنگ و تفکر بسیجی و گفتمان مقاومت است که توانسته است در مقابل سلطه‌گران و مستکبرین جهان بایستد .

به گزارش مرزداران ؛حجت الاسلام هاشمی امام جمعه شهرستان ماکو در خطبه های عبادی سیاسی نماز جمعه با اشاره به اهمیت شب های قدر گفت : باید به خدمتتان عرض کنم که اگر ما بخواهیم در اهمیت این شبها حرفی بزنیم، نخواهیم توانست حقیقت امر را بیان کنیم. قرآن کریم خود در سوره‌ی قدر اهمیت این شبها را به خوبی بیان کرده است.

خداوند تبارک و تعالی در سوره‌ی قدر در اهمیت این شب ها می‌فرماید: ﴿لَیْلَهُ الْقَدْرِ خَیرٌ مِنْ ألْفِ شَهْرٍ﴾ ؛ «شب قدر بهتر از هزار شب است.» یعنی هر عملی که انسان در این شبها انجام می‌دهد، هزار برابر از شبهای دیگر بهتر است. پروردگار عالمیان علت آن را در همین سوره بیان کرده است؛ چون خداوند تبارک و تعالی قرآن را در یکی از این سه شب به صورت دفعی بر قلب نازنین پیغمبر اکرم نازل کرده است.

وی در ادامه افزود :ذات اقدس الهی در سومین آیه از سوره‌ی دخان می‌فرماید: ﴿إنَّا أنْزَلْناهُ فی‏ لَیْلَهٍ مُبارَکَهٍ﴾ ؛ «ما آن (قرآن) را در شبی پربرکت نازل کردیم‏.» و در سوره‌قدر مقصود خود را از شب مبارک بیان می‌کند و می‌فرماید: ﴿إنَّا أنْزَلْناهُ فی‏ لَیْلَهِ الْقَدْرِ﴾ ؛ «ما آن‏[ قرآن‏] را در شب قدر نازل کردیم!».

وی با اشاره با دیگر دلایل اهمیت شبهای قدر گفت: بنابراین از جمله فلسفه‌های اهمیت شب قدر نزول قرآن در یکی از این سه شب است. البته بنا به حدیثی که از حضرت امام صادق نقل شده، تورات و انجیل و زبور نیز در ماه مبارک رمضان نازل شده است حضرت امام صادق علیه السلام می‌فرماید: «تورات در شش شب از ماه رمضان گذشته نازل شد، و انجیل در دوازده شب از ماه رمضان گذشته نازل شد، و زبور در شب هجدهم ماه رمضان نازل شد، و قرآن در شب قدر فرود آمد.»

وی تصریح داشت :از جمله‌ی علت های اهمیت شب قدر نزول ملائکه به خدمت امام زمان هر زمان است، و مقدرات را در این شب به خدمت آن حضرت می‌آورند و بعد از امضای آن حضرت، در طول سال محقق می‌گردد، و این امر تا زمان ظهور امام زمان ادامه خواهد داشت. خداوند تبارک و تعالی می‌فرماید: ﴿تَنَزَّلُ المَلاَئِکَهُ وَ الرُّوحُ فِیهَا بِإذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ کُلِّ أمْرٍ؛ سَلامٌ هِیَ حَتَّی مَطْلَعِ الْفَجْرِ﴾؛ «فرشتگان و «روح» در آن شب به اذن پروردگارشان برای (تقدیر) هر کاری نازل می‌‏شوند؛ شبی که تا طلوع سپیده (یعنی ظهور امام زمان(عج)) سرشار از سلامت (و برکت و رحمت) است !» در روایت طلوع فجر به ظهور امام زمان ارواحنا له الفداء تأویل شده است لذا در زیارت مطلقه‌ی حضرت ابا عبد الله الحسین علیه السلام می‌خوانیم: ‹‹ إرَادَهُ الرَّبِّ فِی مَقَادِیرِ اُمُورِهِ تَهْبِطُ إلَیْکُمْ وَ تَصْدُرُ مِنْ بُیُوتِکُمْ›› ؛ «اراده‌ی پرورگار عالمیان در تقدیر امور بر شما فرود می‏آید، و از بیوت شما صادر می‏گردد.»بنابراین در این شبها باید بیش از هر چیزی با قرآن و امام زمان مأنوس باشیم. لذا در شب های قدر بیشتر سفارش شده که انسان سوره‌های خاصی از قرآن کریم را بخواند و در اعمال شب بیست و سوم ماه رمضان از ائمه‌ی اطهار وارد شده که در هر حال که باشید، این دعا بخوانید. ﴿اللَّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَّهِ بْنِ الحَسَنِ صَلَوَاتُکَ عَلَیْهِ وَ عَلَی آبَائِهِ فی هَذِهِ السَّاعَهِ وَ فی کُلِّ سَاعَهٍ وَلِیّاً وَ حَافِظاً وَ قَاعِدا وَ نَاصِراً وَ دَلِیلاً وَ عَیْناً حَتَّی تُسْکِنَهُ أرْضَکَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فِیهَا طَوِیلاً﴾. بنابراین انسان با نزدیک شدن به قرآن و اهل بیت، آنها را واسطه قرار می‌دهد و از خداوند طلب رحمت و مغفرت می‌کند. لذا از جمله‌ی اعمال شب قدر این است که انسان قران را بر سر خود می‌گذارد و خدا را به قرآن و اهل بیت قسم می‌دهد تا دعاهایش را قبول کرده و او را مشمول رحمت ومغفرت خویش قرار دهند.

امام جمعه ماکو سوم خرداد ماه، روز ایثار و مقاومت و یادآور حماسه جاودانه‌ی آزادی خرمشهر عنوان کرده و گفت : در این روز بود که رزمندگان اسلام توانستند با فرهنگ بسیجی و مقاومت، متجاوزین رژیم بعث عراق را از این شهر بیرون کنند. ﴿کَمْ مِنْ فِئَهٍ قَلیلَهٍ غَلَبَتْ فِئَهً کَثیرَهً بِإذْن اللهِ وَ اللهُ مَعَ الصَّابِرینَ﴾؛ «چه بسیار گروه‏های کوچکی که به فرمان خدا، بر گروه‏های عظیمی پیروز شدند! و خداوند، با صابران و استقامت‏ کنندگان) است.»

وی خاطر نشان ساخت :البته امروز ملت ایران، با فرهنگ و تفکر بسیجی و گفتمان مقاومت است که توانسته است در مقابل سلطه‌گران و مستکبرین جهان بایستد. لذا حضرت امام در پایان جنگ فرمودند: «باید بسیجیان جهان اسلام در فکر ایجاد حکومت بزرگ اسلامی باشند و این شدنی است، … شما در جنگ تحمیلی نشان دادید که با مدیریت صحیح و خوب می‌توانید اسلام را فاتح جهان نمود. شما باید بدانید که کارتان به پایان نرسیده است، و انقلاب اسلامی در جهان نیازمند فداکاری‌های شماست.»

مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب جوانان را مورد خطاب قرار می‌دهدو می‌فرماید: «دهه‌های آینده دهه‌های شما است و شمایید که باید کارآزموده و ُپرانگیزه از انقلاب خود حراست کنید و آنرا هرچه بیشتر به آرمان بزرگش که ایجاد تمدن نوین اسلامی و آمادگی برای طلوع خورشید ولایت عظمی (ارواحنا فداه) است، نزدیک کنید.»

وی با اشاره به فرهنگ بسیجی گفت : امروز بحمد الله، ما شاهد هستیم که این فرهنگ بسیجی در کشورهای اسلامی شکل می‌گیرد. جبهه مقاومت با فرهنگ بسیجی در عراق و سوریه شکل گرفت، آنها توانستند با این فرهنگ، تروریست‌های تکفیری را از کشور خود بیرون کنند. جبهه‌‌ی مقاومت با فرهنگ بسیجی در لبنان و فلسطین بوجود آمد، آنها با این فرهنگ توانستند در مقابل تروریست دولتی یعنی رژیم صهیونیستی بایستند.

وی ضمن اظهار امید واری گفت: امروز این فرهنگ است که به جان استکبار جهانی رعب و وحشت انداخته. آنها از این می‌ترسند که این فرهنگ به سایر کشورهای اسلامی نیز نفوذ کند و منافع آنها در کل جهان به خطر بیافتد.

وی با اشاره به اقدامات اخیر امریکا گفت : استکبار جهانی آمریکا در هفته‌ی گذشته، ناوهای خود را به خلیج فارس آورد، هدفش این بود که اینطور به مردم ایران القا کند که می‌خواهد به ایران حمله کند، از طرف دیگر نیز سران مرتجع کشورهای عربی، رئیس جمهور آمریکا را تحریک می‌کردند تا به ایران حمله کند، و برای این کار آماده بودند تا به ترامپ نیز امتیازهایی نیز بدهند. اما ایران اسلامی با سیاست مقاومت در مقابل تهدیدهای آمریکا ایستاد و آنها را وادار به عقب‌نشینی کرد، و اجازه نداد تا دشمنان نظام اسلامی و ملت ایران حتی فکر جنگ را در اذهان خود بپرورانند. در واقع این میز مقاومت بود که آمریکا را از هرگونه اندیشیدن در مورد حمله به ایران باز داشت، نه میز مذاکره!

وی با اشاره با مسئولین گفت : با توجه به اینکه در جنگ اقتصادی هدف دشمن این است که با فشار اقتصادی و معیشتی، مردم را به ستوه آورد؛ لذا امروز مردم از مشکلات اقتصادی و معیشی رنج می‌برند، دولت محترم باید بخاطر کاهش فشار بر روی اقشار ضیعف جامعه، قدم های مؤثری برای رفع مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم بردارد.

وی با بیان اینکه هیچ کشوری برای پیشرفت اقتصاد ایران دل نمی‏سوزاند گفت : رمز و راز پیشرفت کشورهایی چون چین، کره، ژاپن و آلمان، تکیه بر منابع انسانی و طبیعی داخلی آنها بود که مقام معظم رهبری از آن به نام اقتصاد مقاومتی یاد می‌کند و در ادامه همان سیاست، امسال را نیز به نام سال رونق تولید نامگذاری کرده است لذا تا زمانی که ما از تولیدات داخلی خود حمایت نکنیم، نخواهیم توانست، کشورمان را از بحران اقتصادی خارج کنیم.

وی با اشاره به توطئه های دشمنان گفت : امروز استکبار جهانی می‌خواهد با تحریک اقلیت‌های قومی، به ملت ایران و نظام اسلامی ضربه وارد کند، لذا امروز رمز پیروزی ما، اتحاد و انسجام وحدت و هم‌دلی است که این خود پیام قرآن کریم است که می‌فرماید: ‹‹وَ اعْتَصِمُوا بحَبْلِ اللهِ جمِیعاً وَ لاَ تَفَرَّقُوا›› ؛ «و همگی به ریسمان خدا [قرآن و اسلام، و هر گونه وسیله وحدت‏]، چنگ زنید و پراکنده نشوید .

لینک کوتاه : https://marzdaran.ir/?p=9445
  • ارسال توسط :
  • 1235 بازدید
  • دیدگاه‌ها برای سوم خرداد ماه، روز ایثار و مقاومت و یادآور حماسه جاودانه‌ی آزادی خرمشهر می باشد بسته هستند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.