افزونه پارسی دیت را نصب کنید Friday, 29 March , 2024
23

نماز جمعه محل تلاقی بین حاکمیت و مردم می باشد

  • کد خبر : 10128
  • ۳۰ تیر ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۰
نماز جمعه محل تلاقی بین حاکمیت و مردم می باشد

امام جمعه ماکو در جلسه برنامه ریزی و هماهنگی بزرگداشت چهلمین سالگرد برپایی نماز گفت :مسجد محل رتق و فتق امور مردم هم در مسائل دنیوی و هم در مسائل معنوی می باشد لذا حضور مسئولین در نماز جمعه احیاگر سنت حسنه پیامبر در صدر اسلام می باشد

به گزارش مرزداران ؛ جلسه برنامه ریزی و هماهنگی بزرگداشت چهلمین سالگرد برگزاری نماز جمعه با حضور شورای اداری در دفتر امام جمعه ماکو برگزار شد .

در این برنامه در ابتدا حجت الاسلام هاشمی امام جمعه شهرستان ماکو ضمن خیر مقدم گفت : وقتی نبی مکرم اسلام از مکه به مدینه هجرت کرد هنگام هجرت از مکه روز جمعه به محلی رسید که در ان محل دستور داد تا اان بگویند و نماز جمعه را در همان محل اقامه کردند در واقع اولین کاری که پیامبر (ص) هنگام ورود به مدینه انجام دادند برپایی نماز جمعه بود که این عمل بیانگر اهمیت نماز جمعه در دین مبین اسلام می باشد .

وی افزود : در احکام فقهی امده که زمان نماز جمعه زندانی ها را از بند اسارت ازاد کنید تا تحت الحفظ در نماز جمعه شرکت نمایند که این اهمیت نماز جمعه را در اسلام می رساند یا در خصوص اصحاب پیغمبر سیره این بود که از روز پنجشنبه خود را اماده میکردند تا در نماز جمعه شرکت کنند .

وی تصریح داشت : این نماز جمعه یک نماز حاکمیتی می باشد که پیامبر (ص) تا زمانی که در مکه بود به هیچ وجه نماز جمعه اقامه نکرد چون راس حاکمیت در مکه در دست پیغمبر و مسلمین نبود اما از زمانی که پیغمبر وارد مدینه شد و در راس حاکمیت اسلامی قرار گرفت از ان زمان نماز جمعه را اقامه داشت بنابراین نماز جمعه در عین حالی که یک نماز حاکمیتی میباشد نماز عبادی و سیاسی نیز هست هم مسائل دینی ، اعتقادی و اخلاقی مسلمانها در نماز جمعه طرح میگردد و هم مسائل سیاسی برای مسلمانان که در داخل کشور و هم جهان اسلام هست .

امام جمعه ماکو با اشاره به حدیثی از امام رضا (ع) گفت : امام رضا (ع) در حدیث می فرمایند که در یک خطبه نماز جمعه به مساعل دینی و مسائل اخاقی و اعتقادی را در بر میگیرد و خطبه دیگر مسائل سیاسی جهان اسلام را شامل میگردد .

حجت الاسلام هاشمی گفت : نماز جمعه از جمله نماز های وحدت افرین می باشد  که هر جمعه مسلمان ها در یک مکان جمع می شوند و این بیانگر اتحاد، انسجام و وحدت تمامی مسلمین می باشد و در کنار ان یک نماز دشمن شکن می باشد .

وی خاطر نشان ساخت : ما نمیتوانیم بگوییم چون در شهر ماکو هستیم نماز جمعه ما آنقدر اهمیت ندارد چرا که دشمن حتی کوچکترین نقطه که در ان نماز جمعه برگزار میشود رصد میکند که مردم چه اندازه ارتباط با حاکمیت دارند و چه اندازه به مسائل دینی و اعتقادی و سیاسی جهان اهمیت میدهند فلذا چون نماز جمعه  با اهمیت می باشد باید پر شور و پر شکوه و دشمن شکن برگزار گردد لذا هم مردم و هم مسئولین احساس مسئولیت کرده و در نماز جمعه شرکت نمایند .

وی نماز جمعه را محل تلاقی بین حاکمیت و مردم عنوان کرده و گفت : نماز جمعه جایی است که حاکمیت و مردم در کنار هم در صفوف مستحکم قرار گرفته اند .

وی تاکید داشت : مسجد محل رتق و فتق امور مردم هم در مسائل دنیوی و هم در مسائل معنوی می باشد لذا حضور مسئولین در نماز جمعه احیاگر سنت حسنه پیامبر در صدر اسلام می باشد لذا بر همه ضروری می باشد نسبت به تبلیغ نماز جمعه و جذب جوانان در نماز جمعه که این امر یعنی حضور نیروی جوان در نماز جمعه از مسائل مهم می باشد .

در ادامه حسین عباسی فرماندار شهرستان ماکو گفت : دشمن همواره از تجمع مسلمانان در راستای حمایت از آرمانها و ارزشهای خود هراسان است و نماز جمعه مصداق عینی دشمن هراسی است.

وی در ادامه افزود: حضور مسئولین در نمازهای جماعت، مراسمات ملی و مذهبی رضایت ‌مندی مردم را محقق خواهد ساخت.

فرماندار ماکو گفت: اجباری در اقامه نماز در ادارات نیست در عین حال که تمامی مسئولین به این درجه از شعور رسیده اند که برگزاری نماز جماعت فقط به خاطر خدا است.

عباسی با اشاره به اینکه فاصله گرفتن مسئولین از مردم احساس بیگانگی را در بین مردم و مسئولین رقم خواهد زد تاکید کرد: رفتار و حرکات مسئولین و اعضای ستاد نماز جمعه در جذب مردم به نماز جمعه تاثیر گذار است.

در ادامه صفر محمد زاده رئیس ستاد برگزاری نماز جمعه ماکو ضمن بر شمردن برنامه های ابلاغی برای هفته بزرگداشت چهلمین سالگرد برپایی نماز جمعه به تشریح تعدادی از این برنامه ها و تقسیم بندی ان بین ادارات پرداخت .

لازم به ذکر می باشد هفته بزرگداشت نماز جمعه از ۳ تا ۹ مرداد ماه است که دیدار با خانواده های شهدای ستاد نماز جمعه، حضور بر سر مزار امام جمعه فقید شهرستان، فضاسازی سطح شهر با نصب بنر، حضور پرشور مسئولین و مردم در نماز، تقدیر و تجلیل از ائمه جمعه موقت، برپایی نمایشگاه کتاب، ایستگاه سلامت، پیاده روی خانوادگی، مسابقات ورزشی از برنامه های این هفته می باشد .

لینک کوتاه : https://marzdaran.ir/?p=10128
  • ارسال توسط :
  • 1279 بازدید
  • دیدگاه‌ها برای نماز جمعه محل تلاقی بین حاکمیت و مردم می باشد بسته هستند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.