افزونه پارسی دیت را نصب کنید Thursday, 28 March , 2024
23

ایثار، یکی از مهمترین سیره علمی حضرت فاطمه (س) در همسرداری می باشد

  • کد خبر : 13187
  • ۲۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۸
ایثار، یکی از مهمترین سیره علمی حضرت فاطمه (س) در همسرداری می باشد

امام جمعه ماکو گفت :حضور در عرصه‌های تکلیف یکی از پیامهای حضور مردم در راهپیمائی 22 بهمن ماه بود .

به گزارش مرزداران ؛ حجت الاسلام هاشمی امام جمعه شهرستان ماکو در خطبه های عبادی سیاسی نماز جمعه گفت : ایثار، یکی از مهمترین سیره علمی فاطمه در همسرداری می باشد.

وی افزود :در حدیث قدسی می‌خوانیم: ‹‹یَا مُوسَی دَعْ نَفْسَکَ وَ تَعَالِ››؛ «نفس خود را رها کن و بالا بیا.» به طوری که خداوند تبارک و تعالی می‌فرمایند:﴿إنَّ النَّفْسَ لاَمَّارَهٌ بِالسُّوءِ﴾؛ «نفس انسان را به کارهای بد امر می‌کند.» با توجه به اینکه سرتاسر زندگی انسانهای الهی، مخصوصا پیغمبران الهی و اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام مصون از گناه و خطا بوده؛ لذا برای دیگران سرمشق و الگو می‏باشد، و لازم است سیره ‏ی آنان نیز مورد توجه قرار گیرد.

 

وی تصریح داشت : قرآن کریم دو چیز را رکن و اساس تحکیم بنیان خانواده می‏داند، که با وجود این دو رکن، خانواده از استحکام و استواری خاص برخوردار خواهد بود. بطوری که هیچ طوفانی آن را متزلزل نخواهد کرد؛ اما اگر خدای نکرده به این دو رکن ضربه وارد شود، راه نفوذ شیاطین به خانواده باز می‏شود. آن دو رکن، یکی مودّت و علاقه‏ مندی دو همسر نسبت به یکدیگر است، که باعث می‌شود تا صفا و صمیمیت و محبت در محیط خانه ایجاد شود، و هر نوع کمبود نیز جبران ‏شود. از طرف دیگر عفو و گذشت زوجین از لغزشهای یکدیگر، باعث تحکیم مودت در خانواده می‌شود و تاب و تب جدایی را می‌گیرد و مانع بروز اختلافات خانوادگی می‏شود. خلاصه اساس همسرداری را این دو رکن تشکیل می‏دهد.

وی خاطر نشان ساخت : زندگی امیر مؤمنان علی (ع) و فاطمه (س) نمونه و تجسّم مودت و صفا و گذشت و ایثار است. هر چند زندگی این دو معصوم، از گناه و خطا مبرّا است، امّا مِهر و صفا و گذشت و ایثار، و به حساب نیاوردن مشکلات مادی در اوج خود قرار دارد.

امام جمعه ماکو اذعان داشت: حضور در عرصه‌های تکلیف یکی از پیامهای حضور مردم در راهپیمائی 22 بهمن ماه می باشد لذا شاهد حضور گسترده مردم در راهپیمائی 22 بهمن ماه بودیم. لازم است در این خطبه از ملت ایران، مخصوصا مردم ولایت مدار و شهید پرور شهرستان ماکو، مخصوصا خانواده‌های معظم شهداء، جانبازان، ایثارگران و آزادگان، مسئولان و مردم، اهل تشیع و اهل تسنن اعم از خواهران و برادران که به صورت پررنگ در راهپیمائی 22 بهمن ماه شرکت کردند، تقدیر و تشکر و قدردانی نمایم.

وی با اشاره به پیامهای حضور مردم در راهپیمایی 22 بهمن گفت : از جمله‌ی پیامهای حضور مردم در راهپیمائی 22 بهمن ماه، گفتمان حضور در عرصه‌های تکلیف است. ملت ایران این گفتمان را از حضرت صدیقه‌ی طاهره فاطمه‌ی زهرا آموختند. البته این گفتمان حضور، گفتمان انقلاب اسلامی در عرصه‌ی تکلیف است. حضرت صدیقه طاهره اینچنین بود. یک روز تکلیف آن بود که در خانه گلهایی به مانند امام حسن و امام حسین زینب و ام کلثوم پرورش دهد، گلهایی که شمیم جان بشریت را معطر می‌کند، گلهای پاکی که آزادگی‌شان را مدیون این دامن پاک می‌دانند لذا حضور در عرصه‌ی تکلیف یعنی اینکه امیر مؤمنان وظیفه دارد که جبهه‌های جنگ بجنگد و حضرت زهرا نیز در عرصه خانواده تأثیر گذار باشد. اوج این حضور بعد از پیغمبر اکرم در 75، یا 95 روز ظاهر گشت. اگر کسی بخواهد این زندگی را در یک کلمه بیان کند، آن کلمه عبارت از حضور در عرصه‌ی تکلیف است.

 

حجت الاسلام هاشمی با اشاره به ایه ای از قران گفت : قرآن کریم می‌فرماید: «مؤمنین همراه پیغمبرند هر جا حضورشان لازم بود.» امر جامع به اموری گفته می‌شود که حضور همه لازم است. هر جا حضورشان لازم باشد، در صحنه حاضر می‌شوند.-(النور: 62) لذا حضرت صدیقه‌ی طاهره بعد از پیغمبر اکرم مدام به این آیه عمل کرد. حضوری که چهار ویژگی داشت.

ویژگی اول حضور با بصیرت بود، بطوری که خداوند تبارک و تعالی می‌فرماید: ﴿قُلْ هذِهِ سَبیلی‏ أدْعُوا إلَی اللهِ عَلَی‏ بَصیرَهٍ أنَا وَ مَنِ اتَّبَعَنی﴾؛-(یوسف: 108) حضرت صدیقه طاهره مسئله‌ی ولایت را تجلی توحید می‌دید و مواضعش را بعد از پیامبر در حقیقت دفاع از ‹‹قولوا لا اله الا الله تفلحوا›› می‌دید. تجلی توحید نیز در زندگی اجتماعی پذیرش ولایت حق هست. وقتی کاری، راهی با بصیرت انتخاب شد، در هر شرائطی ماندگار است.

 

وی با اشاره به انتخابات اتی گفت :مقام معظم رهبری، حضرت امام و اکثر مراجع عظام می‌فرمایند: شرکت در انتخابات، یک تکلیف شرعی و وظیفه ملی است؛ لذا همه باید در آن شرکت کنند.

وی افزود : رهبرمعظم انقلاب می‌فرماید: علاج اساسی برای مقابله با تهدیدهای دشمن عبارت از این است که، کشور باید در ابعاد مختلف فرهنگی، علمی، اقتصادی، سیاسی، نظامی، دفاعی و امنیتی قوی شود. این قوت باید درونی و مبتنی بر تقویت و استحکام همه جانبه‌ی داخلی کشور باشد. یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های قوی شدن، تشکیل یک مجلس قوی است.

 

وی با بیان اینکه مجلس قوی دو رکن اصلی دارد گفت : اولا؛ انتخاب باید پرشور و گسترده باشد. این امر باعث می‌شود تا از یک طرف قدرت نرم اجتماعی نظام در برابر تهدیدهای مختلف دشمن تقویت شده و از طرف دیگر قدرت بازدارندگی کشور و مقاومت ملت را بالا رود.  ثانیا؛ مردم باید درست و هوشمندانه انتخاب کنند. این امر مهم نیز تحقق نخواهد یافت، مگر زمانی که مردم، نمایندگان خویش را با اوصاف و ویژگی‌هایی که در آیات وحیانی قرآن کریم، روایات اهل بیت عصمت وطهارت و رهنمودهای حضرت امام و مقام معظم رهبری ذکر شده، انتخاب کنند. لذا بعضی از آن ویژگی‌ها عبارتند از:

ایمان و تقوا؛ علم و حکمت؛ سابقه خوب و روشن؛ انقلابی و مجاهد در راه خدا؛ داشتن توان و قدرت کار؛ امانتداری، لیاقت؛ مقاوم، شجاع و قاطع؛ سوز و عشق به دین و مردم؛ داشتن تجربه و حیا؛ داشتن اصالت خانوادگی؛ داشتن روحیه خدمتگذاری؛ قانون‌مدار و مدیر و مدبر و نیرومند؛ متین و خوش برخورد؛ مردمی و دلسوز به مردم؛ سخت‌گیر در مصرف بیت المال؛ خیرخواهی؛ حق‌گرا؛ خاضع؛ فرمانبر؛ خالص؛ با همت، ‌معتدل و بدون انحراف؛ خوش اخلاق، ارتباط، پاسخگویی و رفع مشکلات مردم؛ حامی محرومان و مستضعفان؛ ساده زیست؛ متخصص، کاردان؛ برخورداری از شعور سیاسی؛ وفاداری به ولایت فقیه؛ شخصیت دادن به افراد؛ دوستی و مدارا کردن با مردم؛ احترام به دیگران؛ استقامت و پشتکار؛ ارتباط منطقی و شایسته؛ مجاهد، نترس و سرسخت در مقابل دشمن؛ وطن دوست.

لازم به ذکر می باشد در بین الصلاتین مراسم تکریم و معارفه رئیس ستاد برگزاری نماز جمعه برگزار گردید و از زحمات چندین ساله صفر محمد زاده با اهدای لوح و هدیه تقدیر و جبرئیل قوی پنجه به عنوان رئیس جدید ستاد برگزاری نماز جمعه منصوب گردید.

لینک کوتاه : https://marzdaran.ir/?p=13187
  • ارسال توسط :
  • 759 بازدید
  • دیدگاه‌ها برای ایثار، یکی از مهمترین سیره علمی حضرت فاطمه (س) در همسرداری می باشد بسته هستند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.