افزونه پارسی دیت را نصب کنید Saturday, 20 April , 2024
28
امام جمعه ماکو :

یکی از ابعاد مهم انتخابات ، جنبه‌ی الهی آن است

  • کد خبر : 14901
  • ۰۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱:۲۱
یکی از ابعاد مهم انتخابات ، جنبه‌ی الهی آن است
امام جمعه ماکو گفت : مردم باید در این مراسم امانت‌سپاری (انتخابات) ، یکی از عظیم‌ترین امانتها ، یعنی مدیرت جامعه را به اهلش واسپاری نمایند . از این رو اگر در این وظیفه و تکلیف شرعی کمّاً و کیفاً کوتاهی کنند ، قطعا مسئول خواهند بود . 

به گزارش مرزداران ؛ حجت الاسلام والمسلمین سید محمد هاشمی امام جمعه شهرستان ماکو با توجه به پیش رو بودن انتخابات در مصاحبه با خبرنگار مرزداران گفت : از جمله‌ی ابعاد اهمیت انتخابات ، جنبه‌ی الهی و بُعد قدسی آن است ، اینکه رهبر حکیم انقلاب ، به عنوان یک اسلام شناس حقیقی تصریح می‌کنند : «انتخابات نماد حرکت اسلامی در کشور ماست . یا مردم با توکل به خدا و با قصد تقرّب الی الله که یک عبادت است ، وارد میدان انتخابات شوند.» دلالت بر این حقیقت دارد که انتخابات ، علاوه بر اینکه یک رویداد ملی و یک حماسه سیاسی است ، دارای مبانی عمیق شرعی و دینی هم هست .

وی افزود :  از شاخص‌ترین آیات قرآن که علاوه بر معنا و پیام اخلاقی ، معنایی پُررنگ در موضوعات سیاسی دارد ، آیه ۵۸ سوره مبارکه نساء است که می‌فرماید : ﴿ إنَّ اللهَ یَأمُرُکُمْ أنْ تُؤَدُّوا الاَمَانَاتِ إلَی أهْلِهَا ﴾ ؛ «خداوند به شما فرمان می‌دهد که امانتها را به اهلش بدهید .»

امام جمعه ماکو با اشاره به بیانات رهبر تصریح داشت :  رهبر معظم انقلاب با اشاره به همین نکته که مسئولیت در نظام اسلامی ، امانت الهی است ، می‌فرمایند : «چند توصیه می‌کنم به رئیس جمهور محترم و برادران و خواهرانی که در بخشهای مختلف با ایشان همکاری خواهند داشت که این توصیه‌ها را در نظر داشته باشند . این مسئولیّت را ، این توانایی را ، امانت بدانید ؛ همچنانکه امیرالمؤمنین فرمود : این در گردن تو یک امانتی است  ؛ ‹‹ وَ إنَّما هِیَ فِی عُنُقِکَ أمَانَهٌ ›› این مسئولیّت ، امانت الهی است در اختیار من و شما ؛ امانتداری باید کرد ؛ حفظ امانت باید کرد . این آیه‌ی شریفه فقط درباره‌ی این امانتهای مادّیِ محسوس نیست ؛ این امانت مهمّ معنوی که این مسئولیّت است مصداق برتر آنها است .»

وی با تاکید بر اینکه آنچه از این دو نکته قابل فهم و استنباط است این است که : یکی دیگر از ابعاد اهمیت انتخابات این است که انتخابات ، از مصادیق بارز ‹‹ أداءُ الاَمَانَاتِ إلَی أهْلِهَا ›› و مهمترین عرصه امانت سپاری است ،گفت : مردم باید در این مراسم امانت‌سپاری (انتخابات) ، یکی از عظیم‌ترین امانتها ، یعنی مدیرت جامعه را به اهلش واسپاری نمایند . از این رو اگر در این وظیفه و تکلیف شرعی کمّاً و کیفاً کوتاهی کنند ، قطعا مسئول خواهند بود .

حجت الاسلام هاشمی با اشاره به دو جنبه ای بودن تکلیف انتخابات ، افزود : تکلیف شرعی انتخابات ، دو جنبه دارد ؛ یکی جنبه کمّی که همان حضور و مشارکت حداکثری است ؛ و جنبه‌ی دیگر آن ، کیفی است که انتخاب اصلح منظور است . در صورت عدم توانایی در انتخاب افراد شایسته ، باید به آگاهان و متخصصان مورد اعتماد مراجعه کرده و از نظر آنها تبعیت نمود : ﴿ فَاسْألُوا أهْلَ الذِّکْرِ إنْ کُنْتُمْ لاَ تَعْلَمُونَ ﴾

 

لینک کوتاه : https://marzdaran.ir/?p=14901
  • نویسنده : علی قویدل
  • ارسال توسط :
  • منبع : مرزداران
  • 982 بازدید
  • دیدگاه‌ها برای یکی از ابعاد مهم انتخابات ، جنبه‌ی الهی آن است بسته هستند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.