افزونه پارسی دیت را نصب کنید Friday, 29 March , 2024
35

توسعه زیرساختی مرز بازرگان زمینه ساز رونق اقتصادی

  • کد خبر : 14991
  • ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۹:۲۲
توسعه زیرساختی مرز بازرگان زمینه ساز رونق اقتصادی
مرز بازرگان یکی از مهمترین مرزهای زمینی کشور و دروازه ایران به اروپاست که در شمال غربی ترین نقطه کشور و استان قرار دارد و پیش از شیوع کرونا بیشترین میزان تجارت های بین المللی از این مرز صورت می‌گرفت و توجه و توسعه زیرساختی این منطقه زمینه ساز توسعه اقتصادی است.

به گزارش مرزداران ؛ توسعه و توجه به مرزهای کشور از مهمترین عوام زمینه ساز رونق تجارت و تحقق شعار سال است و باید به این بخش توجه ویژه کرد.

آذربایجان غربی با فعالیت پنج پایانه مرزی، ۲۳ درصد پایانه‌های کشور را به خود اختصاص داده است و این آمار، ظرفیت تجاری استان و لزوم توجه به توسعه این ظرفیت را نشان میدهد.

بهبود زیرساختی برای توسعه این مرز مهم موثرترین اقدامی است که باید مورد توجه قرار گیرد و یکی از مشکلاتی که رانندگان ماشین‌های ترانزیتی سنگین در مرز بازرگان آذربایجان غربی با آن دچار هستند.

این صف در برخی موارد به کیلومترها افزایش می‌یابد که زمینه ایجاد مشکل را برای رانندگان، اقلام داخل تریلی‌ها و همچنین عابران از مسیر بازرگان فراهم می‌کند.

این صفهای طولانی سبب اخلال در ترافیک جاده ای منتهی به بازرگان و جامعه محلی نیز شده و مشکلاتی از جمله تصادف و مسائل دیگر را برای رانندگان رقم زده است.

احداث یک تیر پارک در بزرگترین منطقه آزاد کشور، نیاز اساسی و از زیرساخت‌های مهم لجستیکی بوده و این امر سبب شده که بخش خصوصی با مشارکت سازمان منطقه آزاد ماکو طرحی برای پارک تریلرها ارائه کند.

در این پایانه که با هماهنگی‌های انجام شده با سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای و گمرک جمهوری اسلامی ایران، سامانه طرح ساماندهی و هوشمند سازی مدیریت ترافیک مرزی در بازرگان با سایر سامانه های ذیربط از جمله سامانه پنجره واحد گمرک متصل شده، ضمن تبادل اطلاعات یکپارچگی فرایندهای سازمانی بین منطقه آزاد، گمرک و پایانه مرزی را تضمین خواهد کرد.

**مرز بازرگان محور تجارت بین الملل

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو در این خصوص اظهار داشت: ساماندهی ساختاری و فرایندی مرز و پس‌کرانه مرز بازرگان به عنوان یکی از مهمترین مرزهای کشور با هدف ارتقای نقش منطقه ای این مرز به سطح استانداردهای بین المللی انجام می شود.

محمدرضا عبدالرحیمی افزود: استقرار مهمترین مرز زمینی تجاری و مسافری کشور در منطقه آزاد ماکو و تبادلات تجاری بین المللی آن که در نظام اقتصادی کشور و منطقه آزاد تاثیر بسزایی دارد.

وی با بیان اینکه ضرورت ساماندهی، ۲ چندان شده و شرایط فعلی به هیچ وجه در شان دروازه کشورمان به اروپا و ترکیه نیست، افزود: مشکلات مرز بازرگان به عنوان محور تجارت بین المللی و منطقه باید مرتفع شود.

وی با اشاره به اقدامات توسعه ای زیرساخت‌های لجستیکی در منطقه، افزود: با بهره برداری از این تیرپارک بی نظیر در کشور شاهد ساماندهی مناسب کامیون‌های خروجی و فراهم سازی تسهیلات مطلوب برای رانندگان عزیز خواهیم بود ضمن آنکه با تکمیل مجموعه لجستیکی محور طلایی نیز ظرفیت‌های قابل توجهی به پشتیبانی‌های مرز بازرگان افزوده می شود.

عبدالرحیمی همچنین مسیر فعلی تبریز – بازرگان را فاقد تناسب برای تردد حجم ترافیک مسافری و باری شرایط رونق دانست و تاکید کرد: توسعه و ارتقای این بخش از کریدور بین‌المللی در طول سال‌های گذشته مورد غفلت قرار گرفته و ارتقای بخشی از مسیر توسط سازمان منطقه آزاد ماکو انجام شده است و لازم است قطعات خارج از منطقه نیز با فوریت از طریق وزارت راه و شهرسازی توسعه یابد.

**ساماندهی مرز بازرگان در اولویت است

ناظر گمرکات آذربایجان غربی گفت:‌ با کلیات طرح پیشنهادی سازمان منطقه آزاد ماکو که برای ساماندهی مرز ارائه شده موافق هستیم و از هیچ کوششی برای اجرای آن فروگذار نخواهیم بود.

توحید آذربد همچنین به اهتمام گمرکات برای تسریع در فرایندهای گمرکی اشاره کرد و افزود: از هر برنامه ای برای کاهش صف کامیون و توقف خودروها و کامیون ها در مرز بازرگان استقبال می کنیم.

**۵۵۰ کامیون ظرفیت تیرپارک جدید بازرگان

مدیرعامل شرکت آنا وطن منطقه آزاد ماکو نیز شروع احداث این مجموعه را در سال ۱۳۹۵ ذکر کردو گفت: این مجموعه به بزودی به بهره برداری خواهد رسید.

علی مهدی‌زاده اضافه کرد: با راه اندازی این مجموعه برای ۳۰نفر بصورت مستقیم اشتغال‌زایی خواهد شد و با راه اندازی رستوران و بوفه، این تعداد به ۵۰ نفر خواهد رسید.

وی بیان کرد: در این مجموعه همزمان ۵۵۰ کامیون می تواند از خدمات آن بهره مند شود که صف کامیون ها را در مرز که در برخی موارد به کیلومترها می‌رسد، صفر خواهد کرد.


**
۳۵ درصد حمل و نقل منطقه آزاد ماکو توسط کامیونداران صورت می گیرد

مدیر عامل سازمان منطقه آزاد ماکو در این خصوص به خبرنگاران گفت: با توجه به قرار گرفتن بزرگترین منطقه آزاد کشور در دروازه ورودی اروپا و کشور ترکیه که از لحاظ تردد مسافر، تجارت بازرگانی و ترانزیت خارجی و بین المللی از جمله مرزهای رده نخست کشور محسوب می شود،  ایجاد زیرساخت هایی برای توسعه فعالیت های مبادله خارجی از ضرورت های منطقه به شمار می رود.

محمدرضا عبدالرحیمی ادامه داد: هم اینک ۲ هزار کامیون‌دار و ۲۱ شرکت حمل و نقل بین المللی در منطقه آزاد ماکو فعالیت می‌کنند که طبق آمار، ۳۵ درصد حمل و نقل بین المللی کشور توسط این شرکت‌ها صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه سرمایه گذاری در زیرساخت‌های مربوط به لجستیک و حمل و نقل بین المللی در محدوده منطقه آزاد ماکو دستور کار جدی در این سازمان است، اضافه کرد: استانداردسازی و توسعه راه‌ها و جاده های واقع در محدوده منطقه از عمده فعالیت‌های منطقه آزاد ماکو بوده که در این راستا ۵۰ کیلومتر از مسیر سنتی ترانزیت منطقه در حال تبدیل شدن به بزرگراه است که در آینده نزدیک به بهره برداری خواهد رسید.

مدیر عامل سازمان منطقه آزاد ماکو اضافه کرد:  زیرساخت‌های دیگر لجستیکی از قبیل احداث تیر پارک‌ها و مجموعه ‌های لجستیکی شامل انبار که از طریق سازمان و با مشارکت بخش خصوصی از گذشته شروع شده، در حال انجام است که نمونه بازر آن مجموعه لجستیکی “آنا وطن” بوده که در حال آماده‌سازی است و طی روزهای آینده شاهد افتتاح آن خواهیم بود.

عبدالرحیمی تصریح کرد: با افتتاح مجموعه “آنا وطن” ظرفیت قابل توجه پارک تریلی‌های ترانزیتی را شاهد خواهیم بود که این مجموعه ظرفیت پذیرش شبانه روزی بیش از ۵۰۰ کامیون را دارد و باعث می‌شود تا صف کامیون ‌ها را دیگر شاهد نباشیم.

وی همچنین ایجاد دهکده بین‌المللی لجستیک در منطقه را ضروری برشمرد و گفت: این دهکده می تواند در نقش آفرینی انتقال تجارت بین المللی و لجستیک بین المللی سهم کشورمان را افزایش دهد.

 

**محصولات کشاورزی، پتروشیمی، مصنوعات سنگی و فلزی عمده محصولات صادراتی از مرز بازرگان

مدیر پایانه مرزی بازرگان با اشاره به اینکه این مرز یکی از پایانه‌های مهم زمینی کشور است، گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۱۴۵ هزار و ۱۹۹ دستگاه کامیون از این مرز تردد کرده که نشان دهنده تداوم فعالیت تجاری بین‌المللی در این خطه از کشور با شروع فعالیت مجدد است.

جابر اکبرزاده متوسط تردد روزانه کامیون از این مرز را ۴۴۰ دستگاه عنوان کرد و افزود: در این مدت ۶۷ هزار و ۱۲۵دستگاه کامیون از کشور خارج شده که به علت شیوع بیماری کرونا و محدودیت‌های تجاری ناشی از آن، نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۴۳ درصد کاهش نشان می‌دهد.

وی  در ادامه تعداد کامیون ورودی به کشور از این پایانه نیز امسال ۷۸ هزار و ۷۴ دستگاه عنوان کرد و افزود: در حالی که سال گذشته در این مدت ۱۵۳ هزار و ۸۴۷ دستگاه بود.

وی اظهار داشت: عمده کالاهای صادراتی در این مدت شامل محصولات کشاورزی و پتروشیمی و مصنوعات سنگی و فلزی بود که به کشورهای آسیایی و اروپایی صادر شد.

مدیر پایانه مرزی بازرگان همچنین عمده کالاهای وارداتی از طریق این پایانه مرزی را انواع ماشین آلات صنعتی، رنگ، اسکلت فلزی، انواع پارچه، لوازم و قطعات یدکی عنوان کرد.

لینک کوتاه : https://marzdaran.ir/?p=14991
  • نویسنده : علی قویدل
  • ارسال توسط :
  • منبع : مرزداران
  • 1195 بازدید
  • دیدگاه‌ها برای توسعه زیرساختی مرز بازرگان زمینه ساز رونق اقتصادی بسته هستند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.