افزونه پارسی دیت را نصب کنید Friday, 29 March , 2024
19
امام جمعه ماکو :

موضوع استمرار انقلاب و حرکت انقلابی از جمله اساسی‌ترین اصول مکتب حضرت امام است

  • کد خبر : 17352
  • ۲۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۴
موضوع استمرار انقلاب و حرکت انقلابی از جمله اساسی‌ترین اصول مکتب حضرت امام است
امام جمعه ماکو گفت : امام بزرگوار بعد از پیروزی انقلاب، تمام همت خود را بر استمرار حرکت انقلاب معطوف کردند. نمونه‌ی بارز آن، تدبیر حضرت امام در دفاع مقدس بود. آن بزرگوار! جنگی که بر ملت ایران تحمل شده بود، آن را به یک اقتدار ملی و اعتبار بین‌المللی تبدیل کرد. یعنی هنر حضرت امام در این بود که تهدیدها را به فرصت تبدیل می‌کرد.

به گزرارش مرزداران ؛حجت الاسلام سید محمد هاشمی امام جمعه شهرستان ماکو در خطبه های نماز جمعه با اشاره به حجاب حضرت زینب گفت :  خداوند تبارک و تعالی می‌فرماید : ﴿ یَا أیُّهَا النَّبیُّ قُلْ لاَزْواجِکَ وَ بَناتِکَ وَ نِساءِ المُؤْمِنینَ یُدْنینَ عَلَیْهِنَّ مِنْ جَلاَبِیبِهِنَّ ذلِکَ أدْنى‏ أنْ یُعْرَفْنَ فَلا یُؤْذَیْنَ وَ کانَ اللهُ غَفُوراً رَحیماً ﴾ ؛ «ای پیامبر ! به همسران و دخترانت و زنان مؤمن بگو : جلبابها (چادرهای) خود را بر خویش فرو افکنند ، این کار برای اینکه شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند بهتر است ؛ (و اگر تاکنون خطا و کوتاهی از آنها سر زده توبه کنند) خداوند همواره آمرزنده و رحیم است .» علی بن ابراهیم قمی در شأن نزول آیه‌ی شریفه می‌فرماید : «همانا زنان مسلمان برای خواندن نماز جماعت در پشت سر رسول  اکرم (ص) به مسجد حاضر می‌شدند ، هنگام شب برای خواندن نماز مغرب و عشاء و نماز صبح به مسجد می‌رفتند ، و جوانان لا ابالی در بین راه آنان می‌نشستند و به آنان تعرض کرده و مورد آزار و اذیت قرار می‌دادند ، لذا خداوند تبارک و تعالی این آیه را به پیغمبر اکرم نازل کرد تا زنان مسلمانان با رعایت حجات کامل مورد تعرض جوانان لا ابالی قرار نگیرند .» لذا بدینوسیله از منظر قرآن کریم چادر به عنوان حجاب برتر معرفی ‌شد .

وی افزود : حضرت زینب (ع) نیز در پاسداری از عفت و عصمت ، سر آمد دختران روزگار بود . وی با الهام گیری از آیات وحیانی قرآن و طبق آموزه‏های پیامبر (ص) و اهل بیت (ص)، حجاب و عفت را مانند گوهری ارزشمند برای یک زن مسلمان می‏دانست و بر این باور بود که زن هنگامی به خدای خود نزدیکتر است که خود را از معرض دید نامحرم حفظ نماید . او از مادرش آموخته بود که : چیزی برای زن نیکوتر از این نیست که : مرد [نامحرم] او را نبیند و او هم مرد [نامحرم] را نبیند برای همین دختر جوان حضرت زهرا (ص) خود را کاملا از دید نامحرمان پوشیده نگاه می‏داشت .

وی تصریح داشت : یحیای مازنی یکی از اهالی مدینه می‏گوید : «من در شهر مدینه و در همسایگی امیر مؤمنان علی (ص) بودم و منزل من پهلوی منزلی بود که زینب دختر علی (ص) در آنجا زندگی می‏کرد . به خدا سوگند ! هیچگاه کسی قد و قامت او را ندید و صدای او را هم نشنید . او هر گاه می‏خواست به زیارت جد بزرگوارش پیامبر خدا (ص) برود ، در دل شب و به همراه پدرش امیر مؤمنان (ص) و برادرانش حسن و حسین (ص) می‏رفت . امیر مؤمنان علی (ص) در مورد تشرف این گونه زینب (ع) به امام حسن (ص) می‏فرمود : ‹‹ أخْشَی أنْ یَنْظُرَ أحَدٌ إلی شَخْصِ اُخْتِکَ زَیْنَب››؛ «بیم دارم که کسی به خواهرت زینب نگاه کند.»

حجت الاسلام هاشمی با اشاره به سخنرانی حضرت زینب (س) در مجلس یزید گفت :  زینب کبری در مجلس یزید وقتی می‌خواهد حرف بزند ، اول از ظلمی که بنی امیه به بنی‌ هاشم روا داشتند ، حضرت ابا عبد الله الحسین را به شهادت رساندند ، بنی هاشم را شهید کردند ، اصحاب آن حضرت را شهید کردند ، اهل بیت امام حسین را اسیر کردند و تا آنجا که می‌توانستند بر آنان آزار و اذیت کردند ، حرف نمی‌زند ، تنها از حجاب خود و حجاب زنان و دختران حضرت ابا عبد الله الحسین (ص) دفاع می‌کند و می‌فرماید : «ای پسر آزادشدگان ! آیا از عدالت تو است که زنان و کنیزان خود را پشت پرده جای دهی و دختران پیامبر اسلام را به اسیری ببری و سوق دهی ؟ تو چادرهای ایشان را برداشتی ، صورتهای آنان را باز نمودی ؛ دشمنان ؛ ایشان را با ذلت و خواری شهر به شهر می‌برند ، مردم به تماشای آنان می‌آیند ، اشخاص از نزدیک و دور ، ناکس و شریف متوجه صورت ایشان می‌شوند .»

وی تاکید داشت : امروز زنان و دختران ما ، باید حضرت زینب را برای خود الگو قرار دهند و با حجاب قرآنی یعنی چادر ، که یک حجاب کامل است ، در منظر و مرآی نامحرم ظاهر شوند . در ادارات دولتی و مؤسسات خصوصی نیز باید قانون حجاب و عفا رعایت شود .

امام جمعه ماکو با اشاره به ۲۹ بهمن گفت :  بیست و نهم بهمن ماه نقطه عطفی در پیروزی انقلاب میباشد امروز  مصادف با سالروز قیام تاریخی مردم تبریز است . از منظر مقام معظم رهبری ۲۹ بهمن، نقطه‌ی عطفی در تاریخ انقلاب اسلامی است که باعث تداوم و پیروزی انقلاب گردید. رهبر عظیم الشأن انقلاب دیروز با برخی از مردم تبریز ارتباط تصویری پیدا کردند و در این ارتباط فرمودند: «حرکت ابتکاری مردم تبریز در این روز موجب شد تا سنتِ چهلم‌گیری، شکل گیرد و مبارزه ملت ایران استمرار یافته و نهایتا انقلاب اسلامی به پیروزی برسد. معظم له در ادامه فرمودند: «این انقلاب با توپ و تانک و تفنگ و سیاسی کاری و حزب‌بازی به پیروزی نرسید؛ بلکه عامل اصلی پیروزی انقلاب حضور میدانی مردم بود و مردم تبریز، با ابتکار خود، استمرار این حرکت میدانی را پایه‌گذاری کردند.

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری گفت : از دیدگاه مقام معظم رهبری موضوع استمرار انقلاب و حرکت انقلابی از جمله اساسی‌ترین اصول مکتب حضرت امام است. لذا معظم له می‌فرماید: امام بزرگوار بعد از پیروزی انقلاب، تمام همت خود را بر استمرار حرکت انقلاب معطوف کردند. نمونه‌ی بارز آن، تدبیر حضرت امام در دفاع مقدس بود. آن بزرگوار! جنگی که بر ملت ایران تحمل شده بود، آن را به یک اقتدار ملی و اعتبار بین‌المللی تبدیل کرد. یعنی هنر حضرت امام در این بود که تهدیدها را به فرصت تبدیل می‌کرد. عزیزان من! خداوند تبارک وتعالی در قرآن کریم می‌فرمایند: ﴿ وَ لاَ یَزَالُونَ یُقَاتِلُونَکُمْ حَتَّی یَرُدُّوکُمْ عَنْ دِینِکُمْ إنِ اسْتَطَاعُوا ﴾  ؛ «و مشرکان، پیوسته با شما می‏جنگند، تا اگر بتوانند شما را از آیینتان برگردانند.» قرآن کریم می‌فرماید: دشمن مدام با شما در جنگ است، اما روشها و تاکتیک‌های آن در زمانهای مختلف متفاوت است. امروز نیز دشمن در جبهه‌ی اقتصاد با ملت ایران می‌جنگد. استکبار جهانی آمریکا فعالیتهای صلح‌آمیز هسته‌ای ایران را بهانه کرده و هر روز تحریمهای جدیدی بر علیه ملت ایران تحمیل می‌کند، اما همانطوری که مقام معظم رهبری نیز فرمودند: دشمن با دین ملت ایران و با نظام مردم سالاری دینی مشکل دارد، فعالیتهای هسته‌ای بهانه است. لذا معظم له نیز به مانند حضرت امام می‌فرماید: ما باید این تهدید دشمن را به فرصت تبدیل کنیم. لذا می‌فرماید: مسئولین امر باید به خنثی سازی تحریم‌ها فکر کنند . و این موضوع نیز تحقق نخواهد یافت، مگر در سایه‌ی نهادینه کردن اقتصاد مقاومتی در کشور. لذا معظم له امسال را نیز به نام تولید،‌ پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها نامگذاری نمودند. امسال دارد به پایان می‌رسد و من از مسئولین امر سؤال می‌کنم که در مورد رفع موانع تولید چه اقدامی شده است.

وی فرماندار شهرستان را مورد خطاب قرار داده و گفت : متأسفانه در گذشته در این خصوص به آن صورت کاری نشده، من در اینجا از فرماندار محترم که با روحیه و مدیریت جهادی کار خود را شروع کرده می‌خواهم تا کارگروههای رفع موانع تولید را در شهرستان جدی بگیرند.

حجت الاسلام هاشمی با اشاره به روز روحانیت و دفاع مقدس گفت : روز اول اسفند ماه مصادف است با سالروز شهادت شهید محلاتی که به نام روز «روحانیت و دفاع مقدس» نامگذاری شده است. شهید محلاتی در عین حال خود شهید پرور بود، راه اسلام و انقلاب و نظام اسلامی و ولایت به درجه رفیع شهادت نائل آمدند. شهید محلاتی دعا می‌کرد تا در لباس روحانیت به شهادت برسد، همانطور هم شد. بعد از ماجرای پانزده خرداد، به مدت دوازده روز در تهران مخفی بود. یک شب برای اینکه به خانه‌اش برگردد، با قرآن استخاره می‌کند و خوب می‌آید. دوستانش، یک دست لباس شخصی می‌آورند که بپوشد.او لباسها راقبول نمی‌کند و می‌گوید: اگر قرار است اتفاقی برای من بیفتد و شهید شوم، دلم می‌خواهد در لباس روحانیت باشم و این اتفاق بیفتد، نه در لباس دیگر! همیشه می‌گفت: آرزو دارم با لباس روحانیت شهید شوم و با همین لباس هم به خاک سپرده شوم. به هر دو آرزویش رسید. خدا دعاهایش را مستجاب کرد؛ در لباس روحانیت به شهادت رسید، و چون پیکر مطهرش طوری بودکه نمی‌شد حتی غسلش داد، با همان لباس دفن شد.

لازم به ذکر میباشد قبل از خطبه های عبادی سیاسی نماز جمعه نادر کاظمی فرماندار شهرستان ماکو به ارائه گزارش فعالیت در چند ماه گذشته از زمان انتصاب خود اقدام نموده و به مقایسه دستاوردها و برکت انقلاب نسبت به قبل انقلاب پرداخت .

لینک کوتاه : https://marzdaran.ir/?p=17352
  • نویسنده : علی قویدل
  • ارسال توسط :
  • منبع : مرزداران
  • 2443 بازدید
  • دیدگاه‌ها برای موضوع استمرار انقلاب و حرکت انقلابی از جمله اساسی‌ترین اصول مکتب حضرت امام است بسته هستند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.