افزونه پارسی دیت را نصب کنید Saturday, 20 April , 2024
24

مرز بازرگان نگین حوزه تجارت بین المللی در شمال غرب کشور

  • کد خبر : 17377
  • ۰۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۷:۵۹
مرز بازرگان نگین حوزه تجارت بین المللی در شمال غرب کشور
مرز زمینی بازرگان در آذربایجان غربی و شمال‌غربی ترین نقطه کشور، بزرگترین و فعال‌ترین مرز زمینی ایران طی سال‌های طولانی گذشته بوده و این مرز در دروازه اروپا نقش خود را در رونق تجارت بین الملل به خوبی ایفا کرده است و نگین حوزه تجارت بین المللی در شمال غرب کشور به حساب می آید.

به گزارش مرزداران ؛ مرز بازرگان در شمال آذربایجان غربی که حدود ۹۵سال از آغاز فعالیت آن در شمال غربی‌ترین منطقه کشور می‌گذرد ، به حدی مهّم است که بیشترین میزان تجارت و ترانزیت مرزی در بین بیش از ۲۰ پایانه ورودی و خروجی ایران با کشورهای همسایه را در اختیار دارد و از جمله مرزهای فعال کشور در طول دهه‌های مختلف تجارت ایران با کشورهای مختلف و کریدور ترانزیتی ایران به آسیا و اروپا بوده است .

این مرز به عنوان ویترین جمهوری اسلامی ایران یکی از نزدیکترین مرزها به حوزه دریای سیاه وعلاوه بر آن درب ورودی به ترکیه و کشورهای اروپایی در حوزه تجارت خارجی به شمار می رود .

فعالیت قابل توجه مرز بازرگان باعث شده تا استان آذربایجان غربی طی سال های اخیر به یکی از استان های موفق و فعال در حوزه تجارت خارجی شامل صادرات و واردات و ترانزیت تبدیل شود .

 

*** ۱۴۳ هزار و ۱۰۲ تن کالا از طریق مرز بازرگان صادر شده است ***

مدیرکل گمرک بازرگان با بیان اینکه از ابتدای سالجاری، ۱۴۳ هزار و ۱۰۲ تن کالا از طریق این مرز صادر شده، گفت: این رقم نسبت به مدت مشابه پارسال ۵۵ درصد افزایش دارد.

رامین ظهیری بیان کرد: این محصولات که شامل اقلام پتروشیمی، نباتی، کشاورزی، سنگی، اشیای سرامیکی و شیشه ای، قراضه و ضایعات از آهن و فولاد و محصولات نساجی است دارای ارزش دلاری یک میلیارد و ۶۰۳ میلیون و ۹۸۷ هزار و ۲۲۶ دلار در این مدت است .

به گفته مدیرکل گمرک بازرگان در این خصوص چهار هزار و ۸ فقره اظهار نامه صادر شده که امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۶ درصد رشد داشته است و این رقم در سال گذشته در این مدت زمانی ، ۲هزار و ۷۳۶ مورد بود .

ظهیری صادرات سایر گمرکات از طریق این مرز را دارای رشد ۴۴ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل عنوان کرد و گفت: همچنین در این مدت صادرات سایر گمرکات از طریق این مرز یک میلیون و ۷۴ هزار و ۹۷۹ تن برآورد شده است، در حالی که سال گذشته در این مدت، ۷۴۶ هزار و ۸۷۸ تن بود، که ۴۴درصد رشد داشته است.

وی گفت: در این خصوص نیز تعداد ۱۸هزار و ۲۰۷فقره اظهار نامه صادر شده که ۲۹درصد بیشتر از پارسال است.

 

*** افزایش ۲.۵برابری تردد مسافر از مرز بازرگان نسبت به سال گذشته***

بخش قابل توجهی از مسافرت های بین ایران و ترکیه و کشورهای اروپایی از مرز زمینی بازرگان صورت می‌گیرد، این مرز علاوه بر فعالیت تجاری، در حوزه مسافری نیز بسیار فعال است .

مدیر پایانه مرزی بازرگان میزان تردد مسافر از طریق این مرز را نسبت به سال گذشته ۲.۵برابر افزایش بیان کرد و گفت : در ۱۰ ماه امسال به دلیل رفع محدودیت های کرونایی، تردد مسافر از طریق این مرز به عنوان بزرگترین مرز زمینی آذربایجان غربی ۳۲۱ هزار و ۴۰۱ نفر مسافر تردد نسبت به مدت مشابه سال گذشته تنها ۲.۵برابر افزایش یافته است.

جابر اکبرپور تعداد مسافران ورودی ایرانی را ۱۰۱ هزار و ۱۹۲ نفر و مسافران خروجی ایرانی را ۷۸ هزار و ۵۴۲ نفر عنوان کرد و افزود: شمار ورودی در همین مدت نسبت به سال گذشته ۸۱ درصد و خروجی ایرانی نیز ۱۰۰درصد رشد دارد.

وی با اشاره به درصد رشد شمار مسافران خارجی نیز چنین گفت: شمار ورودی مسافران خارجی نیز در همین مدت ۸۴ هزار و ۵۴۲ نفر و شمار مسافران خروجی خارجی را نیز ۵۶ هزار و ۷۹۲ نفر بوده که به ترتیب ۱۲۵درصد و ۲۱۱درصد رشد داشته است.

وی تصریح کرد: با شیوع بیماری کووید ۱۹ برای کنترل این بیماری پایانه های مرزی ایران و ترکیه برای تردد مسافران طی یک سال و نیم گذشته بسته شده بود و تردد صرفا برای ترانزیت کالا و تردد اشخاص مقیم و دارای اقامت ۲ کشور امکان پذیر بود.

اکبر پور بیان کرد: اما طبق مصوبه ملی ستاد کرونا، این مرز از ۱۶ مهرماه برای تردد مسافران به شرط داشتن جواب منفی آزمایش پی سی آر بازگشایی شده است که از زمان آغاز تردد مسافر نیز تعداد ۶۱۲دستگاه اتوبوس تردد کرده از این تعداد ۲۹۰دستگاه مربوط به ورودی و ۴۲۲دستگاه نیز خروجی است.

 

***تردد کامیون از مرز بازرگان به بیش از ۳۲۱ هزار دستگاه رسیده است***

مدیر پایانه مرزی بازرگان با اشاره به اینکه میزان تردد کامیون نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۵۴ درصد افزایش داشته است، افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون تردد کامیون از این پایانه به ۳۲۱ هزار و ۴۰۱ دستگاه رسیده است .

جابر اکبرپور تاکید کرد: تمامی این ترددها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی بوده و با حضور کارکنان مرکز بهداشت در نقطه صفر مرزی صورت می گیرد.

وی ادامه داد: هرچند که در این ایام برخی از فعالیت‌ها مختل شده اما فعالیت این پایانه در امر واردات، صادرات و ترانزیت کامیون‌ها، همچنان ادامه دارد، این پایانه در ایام کرونا به صورت ۲۴ ساعته فعال است و تمامی کارکنان مستقر در این مرز به صورت شبانه روزی در حال فعالیت هستند .

مدیر پایانه مرزی همچنین با بیان اینکه امسال در مجموع ۸۷ هزار و ۲۴۸ دستگاه کامیون از کشور خارج شده و ۱۳۶ هزار و ۵۸۶ دستگاه کامیون نیز وارد کشور شده است، گفت: متوسط تردد روزانه تردد کامیون از این مرز را ۷۴۷ است.

اکبرپور عمده کالاهای صادراتی در این مدت را محصولات کشاورزی و پتروشیمی و مصنوعات سنگی و فلزی عنوان و مقاصد آنها را به کشورهای آسیایی و اروپایی ذکر کرد.

 

***بیش از ۲۶۰۰ تُن دارو و مکمل دامی از مرز بازرگان وارد کشور شده است ***

مرز بازرگان علاوه محصولات کشاورزی، پتروشیمی، نساجی و فلزات در ترانزیت، صادرات و واردات نقش فرآورده های دامی نقش اساسی و بی بدیل ایفامی کند.

رئیس شبکه دامپزشکی ماکو عمده کالاهای ترانزیتی دامی را شامل انواع فرآورده های خام دامی، فرآورده های بیولوژیک و داروهای دامی عنوان کرد و افزود: ایران در این نقطه مرزی به عنوان پل ترانزیتی بین کشورهای غربی و آسیایی ایفای نقش می کند و در تسهیل تجارت منطقه‌ای تاثیرگذار است.

فاطمه آیرم در ادامه با بیان اینکه بیش از ۴۹ هزار و ۹۹۹ قطعه تعداد تخم مرغ نطفه دار وارد کشور شده است.، ادامه داد: همچنین در این مدت ۲ هزار و ۶۲۰ تن داروی دامی و مکمل دارویی وارد شده است.

وی افزود: در ۹ ماه سال جاری، ۳۴۱ هزار و ۶۰۸ تُن انواع فرآورده دامی پس از بازدید و نظارت‌های بهداشتی از طریق مرز بازرگان به خارج از کشور ترانزیت شده است.

رئیس دامپزشکی ماکو ادامه داد: از این میزان، ۲۶۱ هزار و ۶۰۰ تن فرآورده‌های دامی بود که از مبدا کشورهای ترکیه و اروپا بارگیری شده بود، که پس از بازدیدهای بهداشتی در قرنطینه دامپزشکی بازرگان به کشورهای آسیایی ترانزیت شد.

به گفته وی در مجموع طی امسال ۷۷ هزار و ۳۸۸ تُن انواع فرآورده‌ دامی که به طور عمده شامل گوشت منجمد، دارو، واکسن و خوراک ماهی بود از کشورهای اروپایی پس از بازدیدهای بهداشتی در قرنطینه مرز بازرگان، وارد کشور شده است.

 

***طرح ساماندهی مدیریت ترافیک مرزی با ایجاد پایانه های نوبت دهی، الگویی برای سایر مرزهای کشور***

با توجه به فعال بودن مرز بازرگان و رونق تجارت از این مرز در شمالی ترین نقطه کشور شاهد صف های طولانی کامیون ها هستیم که جهت ورود به گمرک بازرگان ساعتها یا چندین روز در انتظار می ایستند که این عمل باعث نارضایتی رانندگان و ایجاد مشکلات برای آنها می شد، در این راستا منطقه آزاد با مشارکت بخش خصوصی با ایجاد پایانه های نوبت دهی و ایجاد مکانی برای استراحت رانندگان باعث رونق بیشتر تردد کامیون از این مرز شده است.

معاون لجسیتک و حمل و نقل سازمان منطقه آزاد ماکو در این رابطه به خبرنگار مرزداران گفت: پایانه نوبت دهی ناوگان خروجی از مرز بازرگان اولین تیرپارک استاندارد در مرزهای کشور بوده که با چنین سطحی از استانداردهای کیفی در ارایه خدمات و زیرساخت های ایمنی و امنیتی احداث شده است .

وی افزود: با بهره برداری از این پایانه اولین حلقه از مجموعه اقداماتی که سازمان منطقه آزاد ماکو با هدف ساماندهی مرز بازرگان و پسکرانه آن آغاز کرده است، شروع شده است.

مهدی صفری مقدم تصریح کرد:  این طرح از سال ۱۳۹۵ آغاز و قرار بود در سال ۱۳۹۷ به بهره برداری برسد ولی تا ابتدای سال جاری پیشرفت قابل ملاحظه ای نداشت .

وی با اشاره به مجموع اقدامات سازمان منطقه آزاد ماکو گفت: مجموعه اقدامات سازمان در ساماندهی مرز بازرگان و پس‌کرانه آن از جمله ایجاد تیرپارک و سامانه هوشمند نوبت دهی و مدیریت ناوگان خروجی از مرز با هماهنگی شورای ساماندهی مبادی ورودی و خروجی کشور و دبیرخانه آن در معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی در دست اجرا عنوان کرد.

صفری مقدم اعتبار اختصاص داده شده به تیرپارک و سامانه هوشمند را ۷۰۰ میلیارد ریال عنوان کرد و ادامه داد: این طرح ها با مشارکت و سرمایه گذاری مشترک سازمان منطقه آزاد و بخش خصوصی ایجاد شده و عمده هزینه های آن توسط بخش خصوصی صورت گرفته است.

 

***ساماندهی کامیون‌های خروجی وتسهیلات مطلوب برای رانندگان با فعالیت رسمی پایانه لجستیک ” آنا وطن” ***

معاون لجسیتک و حمل و نقل سازمان منطقه آزاد ماکو با اشاره به تاثیر مرز بازرگان در نظام اقتصادی کشور ، گفت: استقرار مهمترین مرز زمینی تجاری و مسافری کشور در منطقه آزاد ماکو و تبادلات تجاری بین المللی آن در نظام اقتصادی کشور و منطقه آزاد تاثیر بسزایی دارد.

وی در خصوص ساماندهی مرز بازرگان اظهار داشت: ساماندهی ساختاری و فرآیندی و پس‌کرانه مرز بازرگان به عنوان یکی از مهمترین مرزهای کشور با هدف ارتقای نقش منطقه ای این مرز در سطح استانداردهای بین المللی انجام می شود.

صفری مقدم همچنین با بیان اینکه مشکلات مرز بازرگان به عنوان محور تجارت بین المللی در امر صادرات و منطقه باید مرتفع شود، افزود: ضرورت ساماندهی، دوچندان شده و شرایط فعلی به هیچ وجه در شان دروازه کشورمان به اروپا و ترکیه نیست .

وی با اشاره به بهره برداری از پایانه لجستیک “آناوطن” گفت: با بهره برداری از این تیرپارک بی نظیر در کشور شاهد ساماندهی مناسب کامیون‌های خروجی و فراهم سازی تسهیلات مطلوب برای رانندگان هستیم .

وی اضافه کرد : با تکمیل مجموعه لجستیکی محور طلایی نیز ظرفیت‌های قابل توجهی به پشتیبانی‌های مرز بازرگان افزوده می شود و بزودی فاز اول این مجموعه هم به بهره برداری خواهد رسید.

 

*** حل مشکلات رانندگان با ایجاد پایانه لجستیکی ***

عبدالرضا کاظم زاده با قدردانی از مسوولان در جهت احداث پایانه لجستیک که در امر ساماندهی صف کامیون ‌ها، کمک حال مردم منطقه و علی الحضوص رانندگان غیر بومی شده است، گفت: من که خودم اهل این منطقه می باشم با پارک کامیونم در این تیر پارک، کارهای که در سطح منطقه داشته باشم حل کرده و در زمان نوبت خود با پیامک ارسالی که زمان خروج را مشخص می کند، به تیر پارک برگشته و در زمان خود به گمرک جهت خروج از کشور وارد می شوم .

وی که از رانندگان ترانزیتی منطقه آزاد ماکو و بومی این منطقه می باشد، اضافه کرد: با راه اندازی این مجموعه کلیه مشکلات که از جمله ایستایی ساعتی، نبود امکانات رفاهی حل شده است.

هم اینک ۲ هزار کامیون‌دار و ۲۱ شرکت حمل و نقل بین المللی در منطقه آزاد ماکو فعالیت می‌کنند که طبق آمار، ۳۵ درصد حمل و نقل بین المللی کشور توسط این شرکت‌ها صورت می‌گیرد.

به گزارش مرزداران ، گمرک بازرگان در سال ۱۳۰۵ شمسی راه‌اندازی شد و تنها مرز ۲۴ ساعته و بین‌المللی مابین ایران و ترکیه  و یکی از مبادی سه‌گانه تجارت مرزی ایران و ترکیه به شمار می‌رود که به صورت شبانه‌روزی در شمال آذربایجان‌غربی در داخل محدوده منطقه آزاد ماکو واقع شده است؛

انتهای پیام /
لینک کوتاه : https://marzdaran.ir/?p=17377
  • نویسنده : علی قویدل
  • ارسال توسط :
  • منبع : مرزداران
  • 982 بازدید
  • دیدگاه‌ها برای مرز بازرگان نگین حوزه تجارت بین المللی در شمال غرب کشور بسته هستند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.