افزونه پارسی دیت را نصب کنید Thursday, 25 April , 2024
16
امام جمعه ماکو :

اصلاح پرداخت یارنه‌ها امروز به مهم‌ترین بحث روز جامعه تبدیل شده است

  • کد خبر : 17926
  • ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۵
اصلاح پرداخت یارنه‌ها امروز به مهم‌ترین بحث روز جامعه تبدیل شده است
امام جمعه ماکو گفت : تصمیمی که دولت محترم سیزدهم، در خصوص اصلاح پرداخت یارنه‌ها، به صورت مردمی سازی یارنه‌ها و حذف یارانه‌ی ترجیحی گرفته، امروز به مهم‌ترین بحث روز جامعه تبدیل شده است.

به گزارش مرزداران ؛ حجت الاسلام سید محمد هاشمی امام جمعه شعرستان ماکو در خطبه های عبادی سیاسی نماز جمعه با بیان اینکه روحیه ایثارگری یکی از ویژگیهای خدمتگذاران هلال احمر میباشد ، گفت : با توجه به آموزه‌های دینی، عزیزانی که در هلال احمر مشغول خدمت هستند، با نجات جان انسانها در حوادث طبیعی به مانند سیل و زلزله و حوادث غیر طبیعی به مانند حوادث جاده‌ای، مشمول اجر و ثواب مضاعف خدواند تبارک و تعالی می‌گردند.

وی افزود : در بسیاری از حواث اتفاق افتاده که این عزیزان، از جان خود گذشته و جان هم نوع خود را نجات دادند و چه بسا در این راه به درجه‌ی رفیع شهادت نائل آمدند.

امام جمعه ماکو با بیان اینکه کاپیتولاسیون، یک قانون ننگ بر ملت ایران بود ، گفت : بیست وسوم اردیبهشت ماه مصادف با سالروز لغو قانون کاپیتولاسیون در مجلس شورای اسلامی است که بعد از پیروزی انقلاب در سال ۱۳۵۸ اتفاق افتاد. در واقع این روز، روز آزادی ملت ایران از یوغ استکبار بود. قانون کاپیتولاسیون که مایه‌ی ننگی برای ملت ایران بود، بعد از تصویب در مجلس سنای ایران، در ۲۱ مهر ماه ۱۳۴۳ در مجلس شورای ملی به تصویب رسید. حضرت امام در آن زمان شدیدا در مقابل این قانون ننگ‌آور و خفت‌بار عکس العمل نشان دادند. لذا رژیم منهوس پهلوی، حضرت امام را در سیزدهم آبان ماه همان سال، دستگیر کرده و به ترکیه تبعید نمود.

وی اضافه کرد : حضرت امام در این خصوص می‌فرمایند: «ملت ایران را از سگهای آمریکا پست‌تر کرده‌اند. اگر چنانچه شاه ایران یک سگ آمریکایی را زیر بگیرد، او را بازخواست می‌کنند، اما اگر یک آشپز آمریکایی شاه ایران را زیر بگیرد، هیچ کس حق اعتراض ندارد. این یک قانون ننگی بود که در زمان رژیم پهلوی به پیشانی ملت ایران زده بودند. بحمد الله بعد پیروزی انقلاب این ننگ از پیشانی ملت ایران پاک شد.

حجت الاسلام هاشمی تصریح کرد : تحریم تنباکو مبارزه با استبداد داخلی و استعمار خارجی بود و به فتوای آیت‌الله میرزاحسن شیرازی در تاریخ ۲۴ اردیبهشت ماه سال ۱۲۷۰، امتیازی که دولت ایران برای انحصار تنباکو به کمپانی کشور انگیس داده بود، به طور کلی در ایران لغو شد. این فتوا به قدری تأثیرگذار بود که بعد از صدور این فتوا، زنان ناصر الدین شاه تمامی قلیانهای دربار را شکستند.

وی در این خصوص افزود : از منظر مقام معظم رهبری، تحریم تنباکو توسط میرزای شیرازی، مبارزه‌ی با استبداد داخلی و استعمار خارجی بود. معظم‌له دراین‌خصوص می‌فرمایند: «میرزای شیرازی، عالم بزرگ تاریخ روحانیت و پرچمدار یک مبارزه‌ی پرمغز و پرمعنا علیه مراکز فساد و کانونها طغیان و انحراف است. آن یک سطری که میرزای شیرازی نوشت و آن روز بساط کمپانی انگلیسی را از ایران بیرون کرد و سلطه‌ی استعماری را موقتاً از کشور قطع کرد، اولا؛ مبارزه‌ی با دستگاه استبدادی سلطنت مطلقه‌ی ناصر الدین شاهی بود.و ثانیا؛ مبارزه‌ی با استعمار و نفوذ خارجی بود.

حجت الاسلام هاشمی با بیان اینکه تصمیمی که دولت محترم سیزدهم، در خصوص اصلاح پرداخت یارنه‌ها، به صورت مردمی سازی یارانه‌ها و حذف یارانه‌ی ترجیحی گرفته، امروز به مهم‌ترین بحث روز جامعه تبدیل شده است ، گفت : از جمله‌ی ادله‌ای که اقتصاددانان، برای توجیه این کار خود می‌آوردند، عبارت این است که؛ با حذف یارانه‌ی ترجیحی و پرداخت یارانه بصورت مستقیم به خود مردم، جلوی قاچاق و راندخواری را خواهد گرفت.در اینجا این سؤال پیش می‌آید که آیا دولت نمی‌توانست جلوی قاچاق کالا را از طریق نظارت بگیرد؟ واقعیت این است که دولتها در جهان ریل‌گذار و ناظر هستند. کارکرد دولت این نیست که ساختاری بوجود آورد تا امری بر خلاف قانون اتفاق بیافتد، سپس دولت بر آن زنجیره نظارت کند.

وی اضافه کرد : پرداخت یارانه در ابتدای زنجیره به معنای این است که، دولت باید در تمامی طول زنجیره حضور داشته باشد. یعنی همزمان با واردکننده عازم برزیل شود تا بر نرخ خرید غلّه در هر تن نظارت کند (که طبیعتاً نمیتواند آن را اعتبارسنجی کند) سپس این نظارت را در ترمینال، سیلوهای استانی و نهایتاً در مراکز فوق توزیع به مانند نانواییها، بر فرآیند توزیع آرد نظارت کند. نکته دوم؛ عبارت از این است که؛ ما در دنیا هیچ کشوری نداریم که به این شکل عمل کند و یارانه را در ابتدای زنجیره پرداخت نموده و سپس بر کل زنجیره نظارت کند که مبادا قاچاقی اتفاق بیافتد! عملاً چنین نظارتی ممکن نیست.

وی تاکید داشت : دولت باید به نحوی طرح‌ریزی کند که از زمینه بروز فساد جلوگیری کند. نه اینکه زمینه اختلاف قیمت چند برابری خارج و داخل کشور را ایجاد کند و بعد بخواهد جلوی قاچاق را بگیرد. اختلاف قیمت به قدری انگیزه قاچاق را بالا می‌برد که هر خطری فرد قاچاق‌چی را تهدید کند، آن را می‌پذیرد. اصلا ایجاد چنین زمینه‌فساد از نظر شرعی هم مشکل دارد. رسول مکرم اسلام می‌فرماید:  ؛ یعنی شرایط و بستر فساد را طوری از بین ببریم که افراد جامعه حتی در مظان اتهام نیز قرار نگیرند. هم نمیتوانیم با روش پلیسی جلوی این کار انجام بگیریم، هم شرعی نیست، هم تجربه جهانی این‌را به ما نشان می‌دهد که نمی‌شود و اینکه اصلاً عملی نیست.

امام جمعه ماکو با اشاره به راهبردی بودن سفر بشار اسد به تهران گفت : سفری بشار اسد به تهران کردند، آن هم بعد از تحولاتی که در روابط بین برخی از کشورهای عربی با سوریه اتفاق افتاد و دید و بازدیدهایی که مقامات عربی با مقامات سوریه داشتند، این شائبه را بوجود آورد که دمشق می‌خواهد از تهران فاصله بگیرد؛ به همین جهت اسد تصمیم گرفت تا به صورت غیر منتظره به تهران سفر نماید و پیام قاطعی به جهان مخابره کند مبنی بر اینکه روابط بین تهران و دمشق روز به روز تقویت می‌شود و اتحاد و انسجام، در کشورهای محوری مقاومت، بیش از گذشته ساری و جاری است.

لینک کوتاه : https://marzdaran.ir/?p=17926
  • نویسنده : علی قویدل
  • ارسال توسط :
  • منبع : مرزداران
  • 981 بازدید
  • دیدگاه‌ها برای اصلاح پرداخت یارنه‌ها امروز به مهم‌ترین بحث روز جامعه تبدیل شده است بسته هستند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.