افزونه پارسی دیت را نصب کنید Tuesday, 19 March , 2024
16
رئیس میراث فرهنگی شهرستان ماکو :

بناهای تاریخی ماکو ظرفیت‌های مهم سرمایه‌گزاری در بخش گردشگری هستند

  • کد خبر : 20614
  • ۲۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۰
بناهای تاریخی ماکو ظرفیت‌های مهم سرمایه‌گزاری در بخش گردشگری هستند
رئیس میراث فرهنگی ماکو گفت : در صورت تحقق واگذاری‌ آثار تاریخی شهرستان به بخش خصوصی برای مرمت با نظارت فنی میراث فرهنگی ضمن جذب گردشگر بی‌شک بیش از ۵۰۰ میلیارد ریال با اشتغال پایدار بالای ۱۰۰ نفر به صورت مستقیم و صدها نفر غیرمستقیم ، سرمایه در منطقه جذب خواهد شد.

به گزارش مرزداران ؛ در راستای پیگیری مصوبات سفر استاندار آذربایجان غربی به شهرستان ماکو نخستین کارگروه میراث‌فرهنگی شهرستان ماکو با حضور فرماندار و سایر اعضای کارگروه به صورت بازدید میدانی در ماکو برگزار شد.

در حاشیه این بازدید علی خورابلو رئیس میراث فرهنگی شهرستان ماکو در مصاحبه با خبرنگار مرزداران در خصوص تاریخچه عمارت تاریخی عزت‌اله‌خان قلعه‌جوق گفت : عمارت قاجاری عزت‌اله‌خان قلعه‌جوق ماکو یکی از آثار تاریخی ثبت ملی شده ماکو می‌باشد که در منطقه نمونه گردشگری روستای قلعه‌جوق و ورودی تفرجگاه دره‌باغی واقع شده است.

وی افزود : مجموعه کوشک عزت‌اله‌خان در باغ ۱۰ هکتاری قرار دارد و شامل ساختمان اصلی در دوطبقه، حمام و آشپزخانه می‌باشد و محوطه آن به صورت قرینه کرت‌بندی شده است.

وی ادامه داد : این اثر تاریخی قبل از انقلاب اسلامی توسط وزارت فرهنگ از مالک آن عزیزاله‌پیرنیا خریداری و در اواسط دهه ۵۰ مرمت‌هایی در خرپاهای چوبی و سقف رویه شیروانی انجام شده بود. بعد از انقلاب در اختیار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده که سازمان میراث‌فرهنگی زیرمجموعه آن بود و در برهه‌ای به مدت چند ماه توسط میراث‌فرهنگی با عنوان کانون‌های فرهنگی و پرورشی و اردویی به آموزش و پرورش اجاره داده شد ؛ در اواسط دهه ۶۰ همزمان با جنگ تحمیلی با تصمیم فرمانداری وقت و بدون اطلاع میراث‌فرهنگی برای اردوهای فرهنگی به سپاه پاسداران تحویل داده شده و از آن تاریخ نهاد نظامی متصرف مجموعه می‌شود که در ادامه مکاتبات متعدد مدیریت میراث‌فرهنگی استان و سازمان مرکزی با فرماندهان وقت سپاه و سایر دستگاه‌های اجرایی راه به جایی نمی‌برد و در آخر با مصوبه هیات دولت مجموعه یاد شده به ستادکل نیروهای مسلح با حق استفاده سپاه پاسداران واگذار می‌شود.

وی خاطر نشان ساخت : در طول ۴۰ سال گذشته بنای تاریخی قلعه‌جوق بدون حفاظت، مرمت و نگهداری مناسب در اثر عوامل طبیعی و انسانی به شدت تخریب شده است. برابر پیگیری‌های ۶ سال گذشته و مکاتبات با ثبت اسناد چنین به نظر می‌رسد در صورت تصویب هیات دولت این مجموعه مجددا به مالکیت میراث‌فرهنگی قابل برگشت می‌باشد.

خورابلو با اشاره ظرفیت گردشگری این بنای تاریخی گفت : با توجه به ظرفیت کم‌نظیر مجموعه قلعه‌جوق که در منطقه نمونه گردشگری و کنار رودخانه دائمی زنگمار، ورودی تفرجگاه دره‌باغی و محور ییلاقات و ارتفاعات جنوبی ماکو قرار گرفته بخت بسیار بالایی در جذب سرمایه‌گزار بخش خصوصی دارد لذا ماده ۲۷ قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت مصوب ۱۳۹۳ با موضوع واگذاری بخشی از دارایی‌های تملک دارایی دستگاه‌های دولتی به بخش خصوصی راهکاری مناسب جهت جذب سرمایه‌گذار و واگذاری بلندمدت جهت حفظ و مرمت و بهره‌برداری با نظارت فنی میراث‌فرهنگی می‌باشد.

رئیس میراث فرهنگی ماکو تصریح داشت : به استناد مصوبه هیات وزیران بناهای ۵ گانه بانک ملی، شهربانی، دارایی، شیرخورشید و کلاه‌فرنگی که به پردیسان ماکو موسوم هستند پس از ۲۰ سال و چندین بار مزایده توسط صندوق حفظ و احیای بناهای تاریخی اواخر سال ۱۳۹۹ طی فراخوان عمومی مزایده به بخش خصوصی هلدینگ هتل‌های بین‌المللی ماهان واگذار گردید و بهار ۱۴۰۰ سرمایه‌گذار بناهای تاریخی یاد شده را تحویل و با نظارت کارشناسان فنی وزارت میراث‌فرهنگی و انتخاب مشاور مطالعات فنی شروع گردید.

وی در پاسخ به این سوال که روند واگذاری بناهای تاریخی برای بازسازی ایا به راحتی صورت میگیرد ،یا خیر ؟ گفت :  در حال حاضر مشکلاتی از جمله بروکراسی‌های سخت اداری، مالکیت‌های نامشخص ساختمان شهربانی بین نیروی انتظامی و زندان به همراه بنای دارایی قدیم که دستگاه‌های شهرستانی و متناظر استانی از تحویل آن به میراث‌فرهنگی و سرمایه‌گذار امتناع می‌نمایند ، مانع استقرار سرمایه‌گذار و شروع عملیات حفظ، احیا و مرمت این آثار نفیس منطقه شده است.

خورابلو اضافه کرد : از آنجاییکه قاطبه مردم منطقه و مسوولان شهرستان و استان برای حفظ و احیای این آثار تاریخی به عنوان یادگاری از گذشتگان و ظرفیت‌های بی‌بدیل گردشگری و نقش آن در تحول اقتصادی منطقه اتفاق‌نظر دارند امیدواریم با پیگیری‌های مکرر و مجدانه از مرکز به زودی شاهد واگذاری آن‌ها به سرمایه‌گزاران بخش خصوصی باشیم تا با نظارت میراث‌فرهنگی مرمت و احیا شده و به بهره‌برداری برسند.

وی در خصوص اهمیت واگذاری آثار تاریخی به بخش خصوصی برای مرمت گفت : راجع به اهمیت مساله اینکه در صورت تحقق واگذاری‌ها بی‌شک بیش از ۵۰۰ میلیارد ریال با اشتغال پایدار بالای ۱۰۰ نفر به صورت مستقیم و صدها نفر غیرمستقیم سرمایه در منطقه جذب خواهد شد.

لینک کوتاه : https://marzdaran.ir/?p=20614
  • نویسنده : علی قویدل
  • ارسال توسط :
  • منبع : مرزداران
  • 727 بازدید
  • دیدگاه‌ها برای بناهای تاریخی ماکو ظرفیت‌های مهم سرمایه‌گزاری در بخش گردشگری هستند بسته هستند

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.