گروه : اخبار برگزیده » استان » پیشنهاد سردبیر » پیشخوان » تیتر یک » مصاحبه
ساعت : ۱۵:۲۳
شناسه : 956
تاریخ : ۲۵ تیر ۱۳۹۶
خط تلفن 123 با ارائه خدمات اجتماعی تا ماه اینده در ماکو تاسیس خواهد شد خط تلفن 123 با ارائه خدمات اجتماعی تا ماه اینده در ماکو تاسیس خواهد شد

رئیس اداره بهزیستی ماکو ضمن خبر تاسیس خط تلفن 123 گفت : این خدمات در زمینه همسر ازاری ، کودک ازاری، سالمند ازاری ، کودکان کار ، خودکشی میباشد و همانطوری که اورژانس با خط 115 خدمات ارائه میکند بهزیستی نیز با خط 123خدمات اجتماعی برای مردم ارائه خواهد کرد .

به گزارش مرزداران ؛ ابراهیم زینالپور رئیس اداره بهزیستی شهرستان ماکو در سالروز تاسیس بهزیستی در مصاحبه با خبرنگار مرزداران گفت :

به نوبه خودم سالروز تاسیس بهزیستی را به همکاران گرامی چه در شهرستان ، چه در استان و چه در سراسر کشور تبریک میگویم .

وی گفت :امام رضا (ع) میفرمایند : زیست نیکو در نیکو زیستن دیگران است . ما این حدیث را سرلوحه خود قرار داده ایم .

زینالپور با اشاره به سالروز تاسیس بهزیستی گفت : یاد و خاطره شهدا به خصوص شهید فیّاض بخش را گرامی میداریم که این شهید بزرگوار باعث تشکیل سازمان بهزیستی شد و از آن زمان این سازمان به عنوان سازمان حمایتی فعالیت میکند .

رئیس بهزیستی ماکو در پاسخ به این سوال که حوزه های فعالیت اداره بهزیستی در چه زمینه هایی می باشد  ضمن ارائه عملکرد اداره بهزیستی شهرستان گفت : ما در اداره بهزیستی شهرستان ماکو 3 ساختمان اداری ، توانبخشی معلولین و نگهداری سالمندان که به صورت هیات امنایی اداره میشود، داریم  ؛ در بخش توانبخشی که بخش خصوصی می باشد 15 نیرو اعم از 3 نفر لیسانس ، 2 نفر فوق لیسانس و بقیه دیپلم و زیر دیپلم مشغول به کار می باشند که حوزه های فعالیت ما اعم از توانبخشی اجتماعی ، اشتغال ، مسکن ، حوزه پیشگیری از اعتیاد و غیره می باشد  کهاهم فعالیت این سازمان ارائه خدمات به معلولین ذهنی و حرکتی ، بیماران روانی مزمن ، ضایعات نخاعی ، سالمندان ، پرداخت مستمری ، کمک هزینه ، شهریه دانشگاهی ، ارائه وسایل مورد نیاز و مناسب سازی خودرو معلولین و جانبازان ، تامین منزل و مسکن ، کمک هزینه ازدواج برای معلولین ، کمک هزینه درمان ، نگهداری 40 نفر سالمند می باشد .

مرزداران ، ایا نگهداری این 40 نفر سالمند هزینه ای هم پرداخت میشود ؟

زینالپور ، بله از بابت هر نفر 560 هزار تومان به مرکز سالمندان واریز میشود ، 381 هزار تومان یارانه به مرکز آموزشی معلولین ذهنی زیر 14 سال واریز میشود .

مرزداران ، در حوزه امور اجتماعی میزان هزینه واریزی یا مستمری چگونه محاسبه میگردد ؟

زینالپور ، در حوزه امور اجتماعی ، 2 خانوار به عنوان زن خانوار و پرداخت مستمری خانواده 2 نفر 250 هزار تومان ، 3 نفر 350 هزار تومان ، 4 نفر 50 هزار تومان و 5 نفر یا بیشتر 460 هزار تومان پرداخت می شود .

مرزداران ، برای معلولینی که دانشجو یا محصل می باشند هم آیا کمک هزینه تحصیلی تعلق میگیرد یا خانواده های انها این هزینه را تقبل میکنند ؟

زینالپور ، کمک هزینه تحصیلی و دانشجویی به 50 نفر  تعلق گرفته است و  ودیعه مسکن که به 3 نفر داده شده است ، توانبخشی خود معلول یا در حوزه امور اجتماعی به فرزندان خانواده معلول و زنان خانوار بیمه اجتماعی تعلق میگیرد ، دوره های اموزشی کسب و کار ، 8 واحد مهد کودک شهری و تحویل فرزند خوانده نیز از اهم فعالیت های ما در شهرستان می باشد.

مرزداران ، مطالبی گاهاً راجع به ارائه خدمات اجتماعی از طرف بهزیستی به صورت شبانه روزی در بین مردم شنیده میشود توضیحاتی در این باره بدهید؟

زینالپور ، بله خط تلفن 123 یا همان ارائه خدمات اجتماعی در ماه اینده تاسیس خواهد شد این خدمات در زمینه همسر ازاری ، کودک ازاری، سالمند ازاری ، کودکان کار ، خودکشی میباشد و همانطوری که اورژانس با خط 115 خدمات ارائه میکند بهزیستی نیز با خط 123خدمات اجتماعی برای مردم ارائه خواهد کرد .

مرزداران ، در خصوص شنوایی سنجی و بینایی سنجی  که از طرف بهزیستی صورت میگیرد چه اقداماتی تا به حال انجام شده است ؟

زینالپور : اجرای برنامه غربال گری بینایی کودکان 3 تا 6 سال کل شهرستان که تا 5000 کودک سال گذشته غربال گری شدند و 30 عینک تحویل داده شده و انهایی که نیاز به عمل جراحی دارند به بیمارستان امام خمینی ارومیه اعزام می شوند که خوشبختانه سال گذشته موردی برای نیاز به عمل چشم نداشتیم و در خصوص غربال گری شنوایی که در ما 180 نفر مود غربال گری قرار میگیرد این دو مورد جهت پیشگیری از بینایی و شنوایی می باشد و مثلا اگر نوزادی نا شنوا به دنیا امد معرفی میشود تا با کاشت حلزون گوش شنوایی خود را بدست اورد و پیش بینی می شود در اینده اصلاً افراد نا شنوا نداشته باشیم .

مرزداران ، ایا تمهیداتی برای پیشگیرری از تولد کودکان استثنایی صورت گرفته است ؟ و ایا بهتر نیست پیشگیری از این معلولیت از کودکی به به بچه ها اموزش داده شود ؟؟

زینالپور :جلسات انجام مشاوره ژنتیک برای خانواده های فرزند معلول ،  ازدواج فامیلی ، زنان بالای 35 یا زیر 18 سال که احتمال معلولیت نوزاد دارند ، ترک اعتیاد ، برنامه اگاه سازی پیشگیری از معلولیت که 1200 نفر درسال که در کلاس های نهم و دهم اموزش و پرورش مورد اموزش قرار میگیرند ؛ برگزاری کلاسهای پیش از ازدواج ، مهارتهای زندگی ، پیشگیری از اعتیاد از دیگر برنامه های بهزیستی در حوزه پیشگیری می باشد .

مرزداران ، ایا برای معلولین کمک هزینه ای هم برای خرید مسکن یا بیمه یا اشتغال وجود دارد ؟؟

زینالپور ، بله در حوزه اشتغال و مسکن  پرداخت تسهیلات خود اشتغالی ، کارفرمایی تا 15میلیون برای هر نفر پرداخت و بیمه خویش فرمایی تا 5 سال یا 60 ماه که اگر خود فرد پرداخت کند یا کار فرما بریزد تحت پوشش قرار میگیرد ، پرداخت تسهیلات به کارگاه های تولیدی به ازای بکار گیری هر معلول15 میلیون تومان ، کمک هزینه مسکن برای خانواده های 2 معلول برای ساخت و یا خرید ،صدور مجوز فعالیت مراکز خصوصی در حوزه توانبخشی واجتماعی وپیشگیری از کارهایی میباشد که در حوزه کمک های مالی صورت میگیرد .

مرزداران ، ایا سخنی یا حرفی با مسئولین دارید ؟

زینالپور ، من از مسئولین شهر تقاضا دارم ادارات ،سطح شهر برای تردد جانبازین و معلولین مناسب سازی شود لذا از شهرداری جهت اقدامات انجام شده تا اینجا تقدیر و تشکر میکنم اما انتظار بیشتری داریم تا تمام اماکن و ادارات برای تردد معلولین و جانبازان مناسب سازی شود تا مثلا یک جانباز هنگام عبور از پله های پارک شادی جهت حضور در یک برنامه با مشکل مواجه نشود باید توجه داشت 3 درصد استخدام دستگاه های دولتی مختص معلولین می باشد اما سازمان منطقه ازاد ماکو تا به حال نزدیک 300 نفر نیرو استخدام کرده بدون هیچ توجهی نسبت به معلولین لذا انتظار بیشتری از این سازمان در توجه به معلولین داریم.

زینالپور ،توجه داشته باشیم که شیوع و گسترش انواع اسیبهای اجتماعی ، اعتیاد ، طلاق ، عدم رسیدگی به سالمندان و کودک ازاری باعث نا هنجاری های زیاد شده است لذا از مسئولین تقاضا داریم به این امر توجه داشته باشند .