افزونه پارسی دیت را نصب کنید Thursday, 28 March , 2024
18

زیباسازی، حلقه مفقوده عمران و خدمات شهری درمنطقه ازاد ماکو

  • کد خبر : 3347
  • ۳۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۵
زیباسازی، حلقه مفقوده عمران و خدمات شهری درمنطقه ازاد ماکو

توجه به زیباسازی و ایجاد جلوه های بصری در طرح های عمرانی و خدماتی، منطقه آزاد ماکو به عنوان دروازه ورود به کشور از طرف اروپا، فاکتوری مهم و غیرقابل انکار است .

به گزارش مرزداران ؛ توجه به زیباسازی و ایجاد جلوه های بصری در طرح های عمرانی و خدماتی، منطقه آزاد ماکو به عنوان دروازه ورود به کشور از طرف اروپا، فاکتوری مهم و غیرقابل انکار است که غفلت از آن به ایجاد مناظری زشت در منطقه می انجامد و انعکاس منفی برای توریست ها و گردشگران خارجی از زیبایی های شهری ایران در برخواهد داشت.

زیباسازی شهری در قالب اجرای طرح های فرهنگی، هنری و عمرانی یکی از مهم ترین اقدامات مجموعه مدیریت شهری به عنوان متولی امر در شهرها، همواره مورد توجه کارشناسان و مسئولان بوده و توزیع مناسب امکانات شهری و تامین نیاز شهروندان در کنار هویت بخشی و زیباسازی چهره شهر، امری است که باید به عنوان بخشی از اولویت های عمران شهری قرار گیرد.

توجه به معماری تاریخی و مدرن، فضای سبز شهری، پیاده روسازی، ساماندهی تبلیغات محیطی، استانداردسازی میادین، توسعه و مرمت آثار تاریخی و فرهنگی، اماکن عمومی و ایجاد زیرساخت های مناسب برای بهره مندی شهروندان و گردشگران درون شهری از مهم ترین اقدامات در بخش زیباسازی شهری است.

عدم اجرای این طرح ها به ویژه در شهرها، امری اجتناب ناپذیر بوده که متاسفانه در منطقه آزاد تاریخی و فرهنگی ماکو مورد بی مهری و بی توجهی قرار گرفته است.

*** نارضایتی مردم از وجود سد معبر و انواع تعرض به پیاده راه ها توسط برخی اصناف

وجود سدمعبر و انواع تعرض به پیاده راه ها و پیاده روها توسط مشاغل و واحدهای صنفی در نقاط مختلف شهری، یکی دیگر از معضلاتی است که باوجود تاکید مجموعه مدیریت شهری و واحدهای برخورد با این مشکل، تاکنون راهکار و درمان مناسبی برای آن اتخاذ نشده است.
بیشتر این تعرض به پیاده راه ها را می توان در قره کورپی، بازارقدیم، فاصله چهارراه تا سه راه و… به وفور مشاهده کرد.

جلوه نه چندان مناسب بصری این نوع مشکلات شهری، علاوه بر اختلال در تردد و ایجاد ترافیک در برخی موارد، موجب نازیبا شدن مناطق مختلف شهری در دیدگان شهروندان و حتی گردشگران شده است.

*** ضرورت اجرای پیاده راه جدید و زیبا در شهر ماکو

کارشناس معماری و شهرسازی در گفتگو با خبرنگار مرزداران گفت: پیاده روسازی به عنوان یکی از طرح های عمران شهری نقش مهمی در زیباسازی شهرها دارد هرچند در یک سال اخیر، سازمان منطقه آزاد، اقدامات و طرح هایی در شهرماکو همچون احداث بوستان امام و … انجام داده ولی در دیگر نقاط شهرماکو، توجه به جلوه های زیباشناختی و بصری کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

مرتضی وثوقی افزود: عدم توجه به نیازهای مردم در پیاده روسازی از جمله مشکل تردد افراد سالمند، معلولان و روشندلان حتی در طرح های جدید مورد غفلت واقع شده و متناسب با شرایط و نیازهای روز جامعه نیست.

وی با اشاره به اینکه فضای سبزو درختان نیز به عنوان ریه های شهرها و یکی از فاکتورهای زیباسازی و جلوه های طبیعی بصری، از مظلوم ترین بخش های حوزه شهری در سال های اخیر است گفت:متاسفانه در این زمینه نیز متناسب با رشد جمعیت و شهرنیشنی توسعه نیافته و همچنان از روش های منسوخ و سنتی در این زمینه استفاده می شود.

وی اضافه کرد: طراحی، ساماندهی و توسعه مبلمان شهری در قالب طرح های مدون و کارشناسی و توسط طراحان متخصص ، علاوه بر پاسخگویی به نیازهای انسانی و افزایش رضایت استفاده کنندگان موجب شکل‌ دهی منطقی محیط، و زیبایی فضای شهر خواهد شد.

وثوق تاکید کرد: طرح نوسازی مبلمان شهری ماکو در سال های اخیر در بلوار شهید جواد قنبری و سایت اجرا می شود ولی در مرکز شهر اقدام آنچنانی در این خصوص صورت نگرفته و طرح های اجرا شده توسط شهرداری از خلاقیت و زیبایی لازم برای ایجاد جلوه های بصری برخوردار نیست.

 

*** طراحی ناهمگون مبلمان شهری نتوانسته رضایت نسبی شهروندان را فراهم کند

طراحی نامناسب و غیر تخصصی برخی ساختمان های احداث شده، نماهای ناهمگون ساختمان ها و مبلمان شهری با توجه به کیفیت نازل آن و نگهداری نه چندان مناسب، نتوانسته است رضایت نسبی شهروندان را فراهم سازد.

عدم کنترل احجام شهری و بی توجهی به همجواری ‌ها در کالبدها و نمای ساختمان ‌های در حال ساخت را می توان نقطه ضعفی بزرگ در شهری چون ماکو که دارای پیشینیه تاریخی و ظرفیت بالای گردشگری بوده، عنوان کرد.

کارشناس مدیریت شهری نیز در گفتگو با خبرنگار مرزداران، با اشاره به اقدام خوب سازمان منطقه آزاد ماکو در احداث آبنمای موزیکال در پارک امام گفت: اقدامات خوبی توسط دولت در حال اجرا است ولی نگهداری و پاکیزه نگه داشتن آن ها نیاز به همکاری و بالابردن سطح فرهنگ مردم دارد.

فریبا ولی پوراقدم، توسعه و زیباسازی پارک های درون و حاشیه شهری ماکو را با اهمیت خواند و گفت: زیباسازی شهر نباید فقط به کوتاه کردن چمن ها و تعویض روشنایی آنها خلاصه شود، در حالیکه اماکن تفریحی و تفرجی می تواند با برخوداری از جلوه های زیبای طبیعی، حال و هوای تازه ای به شهر بدهد.

وی گفت: با وجود برخی فضاهای مناسب شهری که اغلب آنها بدون استفاده و فاقد هرگونه کاربری و مالک هستند، زمینه مناسبی برای توسعه فضای سبز در اختیار شهرداری و مجموعه مدیریت شهری ماکو قرار داده لیکن عدم وجود برنامه خاص در حوزه فضای سبز، موجب تبدیل شدن این مکان ها به خرابه هایی در گوشه و کنار شهر شده است.

این کارشناس مدیریت شهری وجود تبلیغات محیطی بی رویه در قالب بیلیبوردها، لایت باکس ها، تابلوهای تبلیغاتی و نیز تابلوهای روان در مرکز شهر  ماکو در ارتفاع و مکان نامناسب علاوه بر اغتشاشات بصری، چهره ای ماشینی و فاقد زیبایی را به مرکز شهر بخشیده است.
وی ادامه داد: عدم ساماندهی این تبلیغات که بخشی از آن را اطلاعیه، اعلامیه ها، تبلیغات کاغذی بر روی اماکن شهری، خدماتی و نیز تیرهای چراغ برق تشکیل می دهد، مسئولیت را متوجه نهادهای زیباسازی ماکو از جمله شهرداری می کند.

عدم ارائه مجوز به واحدهای صنفی برای نصب تابلوهای تبلیغاتی، همسان سازی تابلوها که بخشی از آن نیز به صورت جسته و گریخته اجار شده؛ در کنار ساماندهی چاپخانه های متولی نصب اعلامیه های کاغذی و ساماندهی محل مناسب برای نصب اعلامیه و اطلاعیه ها، همه و همه اقداماتی در جهت زیباسازی بوده که مورد غفلت بیشتری قرار گرفته است.

 

*** سایه شوم نماسازی های غربی بر سر معماری اصیل ایرانی

به کارگیری معماری های و نماسازی غربی از جمله رومی و یونانی و عدم توجه به معماری اصیل ایرانی یکی دیگر از مسائلی است که در حوزه زیباسازی و معماری چشم نواز شهری ماکو کمتر به آن پرداخته شده است.

ساخت ساختمان هایی با ارتفاع و معماری و نمای نامتقارن در یک منطقه در کنار فراموش شدن فضای سبز در ساخت و سازها، شهر زیبای ماکو را در میان کوه های برافراشته شده و زیبا را به مجتمع هایی درهم پیچیده و در عین حال بی روح تبدیل کرده و از زیبایی های شهر کاسته است.

با توجه به لزوم زیباسازی شهری، بهره گیری از طرح های کارشناسی در زمینه زیباسازی شهری در قالب چشم اندازهای جامع شهری در بخش های معماری، زیست محیطی، عمران شهری، فرهنگی و اجتماعی در شهر ماکو حیاتی و ضروری بوده و این امر مستلزم عزم اعضای شورای اسلامی شهر، شهرداری و همراهی سایر دستگاه های اجرایی و خدمات رسان در راستای توسعه متوازن شهری است.

وجود آثار بی بدیل تاریخی و گردشگری در منطقه آزاد ماکو نیز فرصت مناسبی برای توسعه شهری بوده که با کم توجهی به مرمت و استفاده بهینه از آنها توسط نهادهای متولی امر به جای ایجاد جلوه بصری زیبا به مخروبه های فاقد زیبایی تبدیل شده بود که هم اکنون سازمان منطقه آزاد ماکو کمر همت به مرمت و بهسازی آن ها بسته است.

توجه همزمان به تمامی موارد مطرح شده و رفع مشکلات بعضا جزئی و کلی، می تواند به ایجاد شهری با جلوه های زیبا منجر شود که این امر علاوه بر فراهم کردن زمینه توسعه و عمران شهری، زمینه اعتماد بین مردم و نهادهای خدماتی همچون شهرداری را فراهم می سازد.

 

لینک کوتاه : https://marzdaran.ir/?p=3347
  • ارسال توسط :
  • 995 بازدید
  • دیدگاه‌ها برای زیباسازی، حلقه مفقوده عمران و خدمات شهری درمنطقه ازاد ماکو بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.