گروه : اخبار برگزیده » استان » پیشنهاد سردبیر » پیشخوان » تیتر یک » گزارش » مصاحبه
ساعت : ۱۱:۲۳
شناسه : 3425
تاریخ : ۰۷ بهمن ۱۳۹۶
سرمایه گذاری ۱۲۰ میلیارد ریالی برای احداث کارخانه روغن کشی در منطقه آزاد ماکو سرمایه گذاری ۱۲۰ میلیارد ریالی برای احداث کارخانه روغن کشی در منطقه آزاد ماکو

باتوجه به موقعیت منطقه آزاد ماکو و ظرفیت بالای آبی این منطقه ، قرار گرفتن آن به عنوان چشم انداز ایران  و دروازه ورود به اروپا و هم مرز بودن این منطقه با کشورهای ترکیه ، آذربایجان و ارمنستان فرصت و ظرفیت طلایی برای سرمایه گزاران بزرگ به حساب می آید .

به گزارش مرزداران ؛ محمدرضا سرافرازی مدیر کارخانه روغن کشی احمد اردکان یزد در مصاحبه با خبر نگار مرزداران ؛  از راه اندازی کارخانه روغن کشی از کلزا ، آفتابگردان و ذرت در آینده نزدیک در منطقه آزاد ماکو با نام تجاری توسعه صنعت و تجارت اوراسیای احمد خبر داد و گفت: در ابتدا این طرح ، فقط روغن کشی از کنجد ، زیتون و آفتابگردان بود اما با توجه به ظرفیت بالای آبی منطقه و اراضی وسیع در آن اقدام به سرمایه گذاری در این زمینه کردیم.

وی با اشاره به اینکه راه اندازی کارخانه روغن کشی مدرن و پیشرفته از نیازهای ضروری کشور است افزود: با احداث و فعالیت این کارخانه علاوه بر ایجاد فرصت های شغلی جدید شاهد رونق کشت و تولید سویا و کلزا در ماکو خواهیم بود.

وی با اشاره به تامین تجهیزات این کارخانه از کشورهای هند ، چین و آلمان گفت : سرمایه تخمین زده شده برای احداث و راه اندازی این پروژه حدود ۱۲۰ میلیارد ریال است  و ظرفیت تولید این کارخانه ۲۰ تن در روز تخمین زده شده است .

سرافرازی با اشاره به موقعیت طلایی جغرافیایی منطقه آزاد ماکو بیان داشت : با توجه به ظرفیت بالای آبی این منطقه ، قرار گرفتن آن به عنوان چشم انداز ایران  و دروازه ورود به اروپا و هم مرز بودن این منطقه با کشورهای ترکیه ، آذربایجان و ارمنستان فرصت و ظرفیت طلایی برای احداث و راه اندازی این پروژه وجود دارد.

وی با اشاره به علت انتخاب نام تجاری “اوراسیای احمد”  برای این پروژه،  نزدیکی این منطقه به قفقاز و عراق عنوان کرد و گفت:  اگر بتوانیم کشورهای اطراف این منطقه را از تولیدات این پروژه تامین کنیم فرصت به صادرات محصول به کشورهای دیگر نمی رسد.

وی با اشاره به اینکه این پروژه بزرگتر از کارخانه احمد اردکان یزد است گفت : این مجموعه موفق به دریافت گواهینامه‌های (۱۴۰۰۱ ISO) ، (۹۰۰۱ ( ISO، (۲۲۰۰۰ISO ) ، (HACCP) و استانداردهای غذا دارو و استاندارد های ملی شده است .

وی تصریح کرد : از مشکلاتی که در اجرایی شدن این طرح وجود دارد قیمت بالای زمین در منطقه آزاد ماکو در مقایسه با مناطق آزاد دیگر کشور است؛ قیمت زمین در منطقه آزاد ماکو از بابت هر متر ۱۰۰ هزار تومان بوده اما همین مقدار در مناطق دیگر ۳۰ هزار تومان و در سرزمین اصلی، متری ۶۶ هزار تومان است لذا در این موقعیت که برای احداث این پروژه یک هکتار زمین لازماست اختصاص دادن و بلوکه کردن یک میلیارد تومان برای زمین یک هکتاری ریسک بزرگی محسوب شده و صحیح نیست.