افزونه پارسی دیت را نصب کنید Friday, 29 March , 2024
20

ضرب و جرح صدر نشین جدول اتهامات در حوزه قضایی شهرستان است

  • کد خبر : 5372
  • ۰۵ تیر ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۶
ضرب و جرح صدر نشین جدول اتهامات در حوزه قضایی شهرستان است

رییس دادگستری ماکو گفت : عملکرد خوب شوراهای حل اختلاف باعث کاهش ۲۵ الی ۳۰ درصدی پرونده های ورودی به محاکم قضایی شده است

به گزارش مرزداران؛  تقی یعقوبی رئیس دادگستری شهرستان ماکو ظهر امروز در مصاحبه اختصاصی با اصحاب رسانه منطقه آزاد ماکو به مناسبت هفته قوه قضائیه ضمن تبریک هفته قوه قضاییه و تسلیت شهادت حضرت آیت الله دکتر بهشتی به عنوان معمار قوه قضاییه گفت : حضرت آیت الله دکتر بهشتی فرمودند بالاترین خدمت به جامعه انسان ها و محکم ترین و استوار ترین پایه این است که اندیشیدن را به انسان ها بیاموزند .

وی ضمن تبریک هفته قوه قضاییه به همکاران ، کارمندان و اداره های وابسته به قوه قضاییه به ارائه گزارش عملکرد این نهاد پرداخت .

رئیس دادگستری ماکو با بیان اینکه آمار پرونده وارد شده به دادگستری از تاریخ ۱ تیر ۹۶ تا یک تیر ۹۷، 250000 فقره می باشد افزود : این آمار بدون احتساب تعداد فقره پرونده شورای حل اختلاف می باشد که البته در آن نهاد هم 7000 فقره پرونده ورودی در این بازه زمانی وجود دارد که این تعداد در یک جامعه اسلامی خیلی زیاد می باشد .

وی ضمن اعلام آمار جرم و جنایت ، ۱۰ اتهام اول در سطح شهرستان را در بازه زمانی یک تیر ۹۵ تا یک تیر ۹۷ برشمرده و گفت : رتبه اول آمار جرم و جنایت را جرم ضرب و جرح که ناشی از خشونت زیاد است را به خود اختصاص داده است و عدم آموزش راه های کنترل خشم در سطح شهرستان باعث این نوع جرم می‌شود لذا در بازه زمانی ۱ تیر ۹۶ تا یک تیر ۹۷ ، ۱۱۱۸ پرونده ضرب و جرح ، ۹۱۴ فقره پرونده عبور غیرمجاز از مرز که این آمار به دلیل موقعیت استراتژیکی مرزی شهرستان ماکو در این شهر پررنگ تر است ، ۷۶۷ فقره پرونده رانندگی بدون گواهینامه ، ۶۰۷ فقره پرونده توهین به اشخاص ، مواد مخدر که رتبه ۶ را به خود اختصاص داده ۵۰۴ فقره ، کلاهبرداری ۳۰۰ فقره ، ترک انفاق ۲۹۵ فقره ، مزاحمت تلفنی ۲۰۵ فقره ، غیبت از مرخصی زندان ۲۹۵ فقره و در عناوین حقوقی مطالبه وجه وام ۱۹۶۷ فقره ، مطالبه وجه چک ۷۰۳ فقره ، که جمعاً مطالبه وجه شامل ۲۵۰۰ فقره می باشد .

وی افزود : پرونده جریانی در تاریخ ۱ تیر۹۶ ، ۴۶۵۷ فقره بود که در بازه زمانی تا تاریخ یک تیر ۹۷ در حوزه قضایی 24622 فقره پرونده وارد و با خروج 24857 فقره پرونده تعداد ۴۴۲۲ فقره باقی مانده است و در بحث شوراهای حل اختلاف پرونده جریانی تعداد ۶۷۷۸ فقره و تعداد ۵۹۱۲ فقره پرونده وارد شده و ۶۴۲۸ فقر مختومه شده است .

یعقوبی با اشاره به تأثیرگذاری شوراهای حل اختلاف گفت : عملکرد خوب شوراهای حل اختلاف باعث کاهش  ۲۵ الی ۳۰ درصدی پرونده های ورودی به محاکم قضایی شده است .

رئیس دادگستری ماکو با اشاره به آمار عملکرد ثبت اسناد گفت : تعداد اسناد مالکیت ثبت شده در جریان یک سال ۳۲۳۱ فقره ، اسناد حاکمیت دولتی ۶۸۹ فقره ، اسناد تنظیمی در دفاتر 22889 فقره می باشد.

وی تعداد مراجعه کننده به اداره و دفاتر ثبت زیر نظر قوه قضائیه را ۱۵۰ هزار نفر طی تیر ماه سال ۹۶ تا تیر ماه سال جاری عنوان کرد و افزود: ۱۰۷۹ فقره ازدواج و ۲۱۵ فقره طلاق طی یک سال به ثبت رسیده است.

وی با اشاره به عملکرد اداره زندان ماکو گفت : اداره زندان ماکو نیز به عنوان یکی از نهادهای تابعه قوه قضاییه دارای گزارش عملکرد چشمگیری از جمله برگزاری کلاس های قرآن به صورت همه روزه ، آموزش ،حفظ  ، روخوانی  ، روان خوانی ، تجوید قرآن کریم ،  اذان و تفسیر می باشد که تعدادی از زندانیان موفق به کسب مقام های کشوری در این رشته ها شده اند .

رئیس دادگستری ماکو در ادامه بر اجرای کلاسهای قران همه‌روزه پیرامون حفظ، آموزش تجوید قرآن کریم، اذان و غیره در زندان ماکو اشاره کرد و از کسب رتبه های کشوری و استانی زندان ماکو خبر داد و افزود: آموزش های روانشناسی، مشاوره درمانی، اعصاب درمانی، تنها بخشی از اقداماتی است که در زندان ماکو صورت میگیرد.

یعقوبی بر بازدید ریاست دادگستری و دادستان شهرستان از اداره زندان و ملاقات چهره به چهره در راستای ارشاد حقوقی و قضایی زندانیان در هفته قوه قضاییه و طی طول سال جاری اشاره کرد.

ریاست دادگستری ماکو با اشاره به عملکرد پزشکی قانونی شهرستان گفت : تعداد پرونده‌های این نهاد در بازه زمانی ۱ تیر ۹۶ تا یک تیر ۹۷ ، ۳۴۸۲ مورد معاینه سرپایی و ۹۰ مورد معاینه فوت انجام شده است و توصیه اداره پزشکی قانونی به اشخاص به همراه داشتن کارت شناسایی معتبر و معرفی نامه از مراجع قانونی جهت مراجعه می باشد .

وی ضمن برشمردن برنامه های هفته قوه قضاییه گفت : از برنامه های هفته قوه قضاییه که برگزار خواهد شد می‌توان به حضور در مساجد شهری و روستایی در نمازهای مغرب و عشا جهت ملاقات چهره به چهره و ارشادات حقوقی ، معاضدت قضایی رایگان روزانه ،  ایجاد حساب کاربری رایگان ، حضور همکاران قضایی در مساجد و صحبت در مورد نحوه انجام معاملات ، تنظیم اسناد معامله ، معیارهای انتخاب همسر ، اقدامات لازم برای تحکیم بنیان خانواده ، حقوق بشر آمریکایی ، تعامل قضایی با ضابطین دادگستری ،مراسم زیارت عاشورا در وادی رحمت ، مراسم بزرگداشت شهدای هفت تیر ، سخنرانی درنماز جمعه و تقدیر و تشکر از قضات نمونه و کارمندان نمونه دستگاه های تابعه اشاره داشت .

یعقوبی ضمن توصیه‌هایی به شهروندان جهت کم شدن مشکلات حقوقی گفت : توصیه می شود که همه شهروندان اقدام به ایجاد حساب کاربری رایگان در دادگستری کنند چرا که مزایای ایجاد حساب کاربری رایگان حفظ حریم خصوصی ، تسریع در اقدامات ، جلوگیری از اطاله رسیدگی ، پیگیری آنلاین ، اطلاع شهروندان از مراحل رسیدگی به پرونده ها و جهت اطلاع فرد از این که علیه او شکایتی صورت گرفته است یا خیر می ‌شود لذا نمایندگان ادارات هم برای خود و هم اداره متبوع این افتتاح حساب کاربری را انجام داده و کد ملی خود را به ما اعلام کنند لازم به ذکر می باشد در انتخاب نمایندگان حقوقی ادارات توجه کافی صورت گیرد تا نمایندگان حقوقی قوی انتخاب شوند .

وی در ادامه توصیه های خود افزود : در معاملات زمین و حیاط مسکونی حتما با یک وکیل مشورت کنید که بعدا از هزینه‌های اضافی جلوگیری شود و در معاملات مطمئن شوید که بایع صاحب ملک است و در حضور شاهدین بی طرف و باسواد اقدام به تنظیم قرارداد کرده و فردی باسواد و آشنا به مسائل حقوقی آن را ثبت کند.

وی تأکید داشت : هیچگاه از بانک ها وام نگیرید چرا که تمامی مراجع اعلام کردند که این وام ها  ربوی می باشد و این وام ها با افزایش بعدی مبلغ آن ، چیزی جز مشکلات مالی برای انسان ندارد و هر فرد میتواند با کمی صرفه جویی و قناعت مبلغ مورد نیاز خود را پس انداز کند

وی با اشاره به مسئله ازدواج جوانان گفت : خانواده ها قبل از ازدواج فرزندان در خصوص شرایط کفیت ، تحصیلات ، اقتصادی ، مذهبی ، اعتقادی ، فرهنگی ، سخت گیری کنند و در مورد جهیزیه و مهریه سختگیری به خرج ندهند و بعد از ازدواج برعکس قبل ازدواج عمل کرده و در جهت راهنمایی برآیند و آتش بیار معرکه نباشند لذا لازم می باشد که زوج تازه ازدواج کرده هر سال ۲ بار به مشاوره خانواده مراجعه کرده و در خصوص مدیریت زندگی ، نحوه رفتار ، مدیریت جنسی ، مدیریت اقتصادی ،  مورد مشاوره قرار گیرند.

وی در خصوص بحث مواد مخدر بیان داشت : در بحث مواد مخدر که جزء ۱۰ اتهام اول می باشد از جوانان مراقبت کرده و رفت آمد و دوستان آن را بررسی کنید و اگر در محله ی خود فروشندگان مواد مخدر را می شناسید به دادگستری و پلیس ۱۱۰ اطلاع دهید و در صورت عدم تمایل به شناسایی اطلاع دهنده می ‌توانید به صورت محرمانه در نامه‌ای بدون نام مراجع قضایی را در اطلاع بگذارید .

وی در پایان سخنان خود با سفارش به پرهیز از تجمل گرایی و اسراف گفت : از تجمل گرایی و اسراف پرهیز کرده و مدیریت مالی کنید و از بیانات مقام معظم رهبری و رهنمودهای ایشان بهره جویید و در صورت داشتن انتقادات و پیشنهادات میتوانید با شماره 4023  و  4024 تماس حاصل فرمایید .

لینک کوتاه : https://marzdaran.ir/?p=5372
  • ارسال توسط :
  • 1238 بازدید
  • دیدگاه‌ها برای ضرب و جرح صدر نشین جدول اتهامات در حوزه قضایی شهرستان است بسته هستند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.