گروه : استان » پیشنهاد سردبیر » پیشخوان » تیتر یک » گزارش » مصاحبه
ساعت : ۱۰:۱۴
شناسه : 5468
تاریخ : ۲۷ تیر ۱۳۹۷
اجرای طرح 4 زنجیره کامل تولید در منطقه آزاد ماکو اجرای طرح 4 زنجیره کامل تولید در منطقه آزاد ماکو

مدیر اجتماعی ، سلامت و ورزش سازمان منطقه آزاد ماکو گفت :چهار زنجیره کامل تولید( فرش و دست بافتها محصولات دامی، محصولات باغی و گیاهان دارویی، جنگل کاری) به صورت پایلوت در ۳۰ روستای منطقه آزاد ماکو اجرا می شود.

به گزارش مرزداران ؛ حسین ولی زاده مدیر اجتماعی، ورزش و سلامت سازمان منطقه آزاد ماکو در گفت و گو با اصحاب رسانه در خصوص عملکرد سازمان منطقه آزاد ماکو در حوزه اجتماعی گفت: کارهای زیادی توسط سازمان منطقه آزاد ماکو در حوزه اجتماعی صورت گرفته است که می توان از جمله آنها به کسب و کارهای خرد خانگی اشاره کرد.

وی با اشاره به 4 زنجیره کامل تولید به عنوان کارهای انجام شده توسط سازمان منطقه آزاد ماکو در حوزه اجتماعی گفت: چهار زنجیره کامل تولید( فرش و دست بافتها محصولات دامی، محصولات باغی و گیاهان دارویی، جنگل کاری) با همکاری اندیشکده سازمان منطقه آزاد ماکو و در خارج از سازمان با همکاری کمیته امداد و یکی از بانک های قرض الحسنه در مرحله اجرا می باشد .

وی از اجرا شدن این طرح در 30 روستا خبر داده و گفت: این طرح در سه شهرستان و برای ۳۰ روستا به صورت پایلوت اجرا خواهد شد لذا برای اینکه زنجیره کامل تولید به راه بیافتد جامعه محلی باید توانایی پذیرش آن را داشته باشد.

وی تصریح داشت: ۱۰۰ نفر در ۳۰ روستا به عنوان توسعه دهنده ی تسهیلگر آموزش داده خواهد شد.

مدیر اجتماعی ، سلامت و ورزش سازمان منطقه ازاد ماکو  افزود :سازمان در این طرح محور تمامی فعالیت ها بوده و هماهنگی لازم بین نهادها و ارگانها و تمامی ظرفیت‌های حاکمیتی را انجام خواهد داد  .

ولی زاده از اشتغال 1500 خانوار خبر داد و گفت: اگر این زنجیره ها تا دو سال آینده جا بیافتد حداقل پیش بینی ما برای ایجاد اشتغال برای 1500 خانوار می باشد و علاوه بر آن این طرح باعث افزایش در امد افرادی خواهد بود که از قبل در این 4 زنجیره اشتغال داشته اند  و باید درآمد آن به طوری باشد که تامین کننده نیاز خانوار باشد به دلیل اینکه بزرگترین آسیب اجتماعی حال حاضر بیکاری است.

وی با تاکید براینکه باید در تمامی زمینه ها به خودکفایی رسید افزود: تولید الیاف مصنوعی از پشم قوچ نژاد ارمنی و تولید رنگ طبیعی از گیاهان مستعد آذربایجان و منطقه آزاد ماکو و در نهایت بازار یابی و فروش و توزیع آن در طرح تکمیل زنجیره تولید پیگیری می شود.

مدیر اجتماعی، ورزش و سلامت سازمان منطقه آزاد ماکو از تشکیل مرکز دانش بنیان هر زنجیره تولید خبر داده و گفت :برای هر زنجیره تولید مرکز دانش بنیان وجود خواهد داشت تا به روز ترین نقشه ها در این مرکز طراحی و تکنولوژی های مرتبط شناسایی و هر زنجیره از لحاظ علمی تغذیه شود و هدف ، ایجاد زنجیره کامل تولید می باشد.

ولی زاده در تشریح وضعیت فیزیکی اجرای این طرح با بیان اینکه این طرح در مرداد ماه اجرا خواهد شد گفت: زنجیره های تولید وارد فاز اجرا شده اند و قبل از فاز اجرا مطالعات اولیه انجام شده، هماهنگی های لازم با سایر ارگان ها صورت گرفته، حمایت کننده های مالی طرح مشخص گشته و با برخی از مشتریان طرح ، مذاکره شده است و آماده همکاری می باشند و فاز اجرای این طرح در مرداد ماه کلید خواهد خورد و به صورت پایلوت در ۳۰ روستا به اجرا گذاشته خواهد شد.

ولی زاده از اجرا شدن طرح ۱۰ زنجیره کامل تولید تا سال ۱۴۰۰ خبر داده و گفت: زنجیره های دیگر در دست اقدام و بررسی می باشد که پیش بینی می شود در سال ۱۴۰۰ ده زنجیره به صورت کامل راه‌اندازی شود و تمامی تلاش ها این است که تمامی روستاهایی که ظرفیت پذیرش این طرح را دارند از این زنجیره ها بهره مند شوند.

مدیر اجتماعی، ورزش و سلامت سازمان منطقه آزاد ماکو افق سال ۱۴۰۰ را مهاجرت معکوس از شهر به روستا پیش بینی کرده و گفت: بیشترین حاشیه نشینی ها از فقر و بیکاری نشأت گرفته است لذا امید داریم با اجرا شدن این طرح در تمامی روستاهای سه شهرستان توسعه پایدار صورت گرفته و چشم انداز تمامی روستاها در افق ۱۴۰۰ درگیر زنجیره‌های تولید شده و مهاجرت معکوس محسوس شود و توسعه متوازن منطقه ای رخ دهد.