گروه : اخبار برگزیده » استان » پیشنهاد سردبیر » پیشخوان » تیتر یک » گزارش » مصاحبه » یادداشت
ساعت : ۲۳:۴۱
شناسه : 6514
تاریخ : ۱۶ مهر ۱۳۹۷
شراکت با ترک ها در تولید هم برای ایران و هم برای ترکیه سودآور و توجیه پذیر است شراکت با ترک ها در تولید هم برای ایران و هم برای ترکیه سودآور و توجیه پذیر است

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو در دیدار با رییس شورای روابط بازرگانی ترکیه – ایران و هیئت همراه پیرامون افزایش حجم مبادلات بین ایران و ترکیه، افزایش همکاری‌های مشترک و حضور سرمایه‌گذاران ترکیه‌ای در بخش‌های تجاری و اقتصادی این منطقه نشست و تبادل‌نظر کرد .

به گزارش مرزداران ؛ نشست شورای اقتصادی روابط اقتصاد خارجی ترکیه و مسئولان منطقه آزاد ماکو با هدف افزایش مبادلات تجاری و مشارکت دو کشور در امر تولید با بهره‌مندی از ظرفیت‌های منطقه برگزار شد.

در این نشست امیت کیلر، رئیس شورای روابط بازرگانی ترکیه – ایران گفت: منطقه آزاد ماکو تسهیل گر مراودات تجاری ایران و ترکیه است و این منطقه برای افزایش مراودات تجاری دو کشور بسیار دارای اهمیت است.

 

وی در خصوص وضعیت فعلی ایران گفت : در این دوره که ایران با مشکلاتی روبه‌روست، تمامی مسئولان و مقامات عالی‌رتبه کشور ترکیه معتقدند که در حق ایران اجحاف و ناحقی صورت گرفته است و در کنار ایران خواهند ماند.

 

رئیس شورای روابط تجاری ترکیه – ایران از همکاری کشور ترکیه با ایران در این وضعیت اقتصاد خبر داده و گفت :  در حال حاضر شورای اقتصادی ترکیه با تأیید دولتمردان کشورش به ایران آمده تا در این وضع اقتصادی در کنار ایران باشد و پیوند دو کشور را گسترش دهد .

 

کیلر در خصوص افزایش مراودات دو کشور اظهار داشت: امیدواریم که هرچه زودتر پروژه‌های مشترک را به مرحله بهره‌وری برسانیم لذا کشور ترکیه مخالف تحریم‌های ناحق برای ایران است؛ اما در چنین بحران‌های می‌توان تهدید را به فرصت تبدیل کرد. امیدواریم که منطقه آزاد ماکو در تبدیل تحریم‌ها به فرصت‌ها عملکرد قابل قبولی داشته باشد.

در این دیدار مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو گفت: هزار هکتار زمین با امکانات جانبی برای ساخت شهرک تولید مشترک با ترکیه اختصاص‌یافته که مذاکرات اولیه با مقامات ترکیه در این خصوص انجام شده و امیدواریم در آینده‌ای نه‌چندان دور تبدیل به قطب تولید مشترک دو کشور شود.

سلیمانی اظهار داشت: منطقه آزاد ماکو پیشران مشترکات ایران و ترکیه است و به‌طور تقریبی روزانه بیش از ۱۲ هزار نفر از همسایگان کشور برای تهیه مایحتاج به مناطق آزاد مراجعه می‌کنند.

 

وی با اشاره به تفاهم روسای جمهور دو کشور به‌منظور حصول مراودات ۳۰ میلیارد دلاری تصریح داشت : باور داریم که منطقه آزاد ماکو می‌تواند نقش مؤثر، اساسی و پیشران در تحقیق این هدف داشته باشد چرا که ماکو می‌تواند نقطه کانونی برای اتصال شرق به غرب و شمال به جنوب و همچنین دروازه ورودی ایران به اروپا از طریق ترکیه (تنها مرز زمینی) باشد. منطقه ماکو دارای بیش از ۵۰۰ هزار هکتار وسعت و بیش از ۵۰۰ هزار نفر جمعیت، آب وسیع رودخانه ارس، اراضی وسیع کشاورزی بالغ‌بر ۱۴۰ هزار هکتار، خطوط انتقال گاز ایران به ترکیه و اروپا، وجود نیروگاه برق، ظرفیت‌های تاریخی و … و وجود دو گمرک بازرگان و پلدشت در منطقه است.

 

سلیمانی بابیان اینکه هدف منطقه آزاد ماکو توسعه روابط تجاری و عمران و آبادانی منطقه با مشارکت شرکت‌های ترک است خاطر نشان ساخت :  منطقه آزاد ماکو با ایجاد ظرفیت‌های بسیار خوبی ازجمله پتانسیل‌ها و مزایای منطقه آزاد ماکو و معاف کردن ورود کالاهای خارجی گروه ۴ به مناطق آزاد، توافق دو کشور برای استفاده از پول ملی در مراودات، می‌تواند در کنار دانش فنی، تکنولوژی و مشهوریت شرکت‌های ترک در بازار بین‌المللی زمینه همکاری خوبی برای بخش خصوصی دو کشور در منطقه آزاد ماکو ایجاد نماید.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو با اشاره به اینکه شراکت با ترک ها در تولید برای هردو طرف سودآور و توجیه پذیر است گفت: منطقه آزاد ماکو در زمینه‌های نساجی و پوشاک، مبل و صنایع مرتبط، فرآوری چرم، مواد آرایشی و بهداشتی، صنایع بسته‌بندی، صنایع پایین‌دستی پتروشیمی، داروی انسانی و دامی، تجهیزات پزشکی و بیمارستانی، فرآوری مواد معدنی و صنایع بزرگ ازجمله پتروشیمی و فولاد دارای اولویت سرمایه‌گذاری شرکای ترک می‌باشد.

 

وی تصریح داشت :  افزایش سرمایه‌گذار در توسعه صنعت سولار و انرژی خورشیدی و همچنین با توجه به اراضی مناسب و آب کافی، کشت و صنعت‌ها، کشت گلخانه‌ای، دام‌پروری صنعتی و شیلات در رودخانه ارس قابل‌توجه است. توسعه صنعت لجستیک نیز جزو امتیازهای منطقه آزاد ماکو است که دهکده لجستیکی ما در مساحت ۷۰۰ هکتار در حال طراحی است.

مدیرعامل منطقه آزاد ماکو در خصوص ترانزیت و خدمات آن در منطقه گفت: تفاهم‌نامه‌ای بین ما و منطقه آزاد مرسین در حال نهایی شدن است تا از آن طریق همکاری‌های ترانزیتی در تأمین کالا و مایحتاج ایران و همسایگان انجام شود.

 

وی افزود: بر اساس توافق و مصوبه دولت منطقه آزاد ماکو تبدیل به قطب دیجیتال ایران خواهد شد، زیرا در عصر IT زیرساخت اصلی فیبر نوری و بسترهای اینترنت است، به همین منظور ما راه‌اندازی مرکز دیجیتال جاده ابریشم و صادرات محصولات ICT و کسب‌وکارهای الکترونیکی مرتبط و قطب دیتاسنتر ایران را در شمال غرب در این منطقه داریم. لذا فیبر نوری که بین ایران و ترکیه وجود دارد به‌عنوان بستر تجاری IT و اینترنت بین دو کشور محسوب می‌شود.

 

سلیمانی در ادامه در خصوص ظرفیت‌های گردشگری منطقه اظهار داشت: با توجه به زیرساخت‌های مناسب و وجه اشتراکات تاریخی و فرهنگی در منطقه گردشگری ترکیبی بین ایران و ترکیه می‌توان بسترهای مناسب را در منطقه ایجاد کرد. ما پیش‌ازاین پیگیر ایجاد شهرک تولید مشترک در مرز ایران و ترکیه برای مشارکت در تولید بودیم که توافقات روسای جمهور نیز به امضا رسیده است و در حال حاضر آماده همکاری در این زمینه با شرکای ترک هستیم.

 

وی تصریح کرد: هزار هکتار زمین با امکانات جانبی برای ساخت شهرک تولید مشترک با ترکیه اختصاص‌یافته که امیدواریم در آینده‌ای نه‌چندان دور تبدیل به قطب تولید مشترک دو کشور شود.