گروه : اخبار برگزیده » استان » پیشنهاد سردبیر » پیشخوان » تیتر یک » گزارش » گزارش تصویری
ساعت : ۲۱:۳۰
شناسه : 8356
تاریخ : ۲۹ بهمن ۱۳۹۷
بسیج جدای از مردم  و مردم جدای از بسیج نیست بسیج جدای از مردم و مردم جدای از بسیج نیست

فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ماکو در جلسه مجمع عالی بسیج ماکو گفت : بسیج جدای از مردم  و مردم جدای از بسیج نیست  اگر اینگونه نباشد هم فاتحه بسیج و هم فاتحه  مردم خوانده است .

به گزارش مرزداران ؛ جلسه مجمع عالی بسیج شهرستان ماکو با حضور بسیجیان ، فرماندهان پایگاه ها ، اساتید دانشگاهی ، مسئولین حوزه های بسیج و نخبگان شهرستان ماکو در محل نماز خانه سپاه ماکو برگزار شد .

در این برنامه به مسئله چگونگی استفاده از ظرفیت مذهبی مساجد و علت دورری جوانان از مساجد پرداخته شد .

 

در ابتدای این برنامه حسین قویدل رییس مجمع عالی بسیج شهرستان ماکو با تسلیت شهادت مظلومانه پاسداران و تبریک به مناسبت ورود به دهه پنجم انقلاب اسلامی گفت : با توجه به تغییر رویکرد بسیج از  تئوری پردازی به اقدامات عملی و کاربردی مجمع عالی بسیج در راستای این ماموریت مسائل و مشکلات شهرستان را طی چندین جلسه مورد بررسی قراردادیم تا با اولویت بندی یک و یا دو مسئله مهم را انتخاب و تصمیمات اجرایی در مورد حل آنها اتخاذ نماییم .

وی افزود :  در بررسی مسائل ثابت گردید که ریشه اکثر مشکلات به کمرنگ شدن بنیادهای اعتقادی در جامعه و خانواده و جوانان مربوط می باشد اگر نسبت به افزایش این اعتقادات اقدام شود بسیاری از مسائل حل می شوند .

وی در خصوص بستر بنیاد های اعتقادی مردم گفت : بستر افزایش بنیادهای اعتقادی مردم مسجد میباشد به همین سبب مسجد محوری عالی ترین بستر برای اعتقادات مردم بوده و باید اقدامات عملی دراین رابطه پیگیری گردد .

وی با اشاره به نقش کلیدی مساجد تصریح داشت : ایجاد و آبادانی مساجد مورد تاکید پیامبر (ص) و ائمه (ع) و بزرگان دین بوده است لذا ملت قهرمان ایران ثمرات مساجد را در پیروزی انقلاب و دفاع مقدس شاهد بودند .

قویدل با اشاره به ظرفیت بزرگ مساجد در مسائل مذهبی خاطر نشان ساخت : ایران با داشتن ۱۷ میلیون مترمربع  فضای مساجد و۳۶ میلیون مترمربع زمین مساجد و بیش از ۷۰ هزار مسجد ، بزرگترین ظرفیت مذهبی را دارا می باشد لذا اگر ما میتوانستیم از ظرفیت مساجد استفاده کنیم خیلی از مسائل امروز جامعه قابل حل بود چرا که  مسجد بهترین مکان فرهنگی و اجتماعی جامعه می باشد اما متاسفانه از ظرفیت مساجد بصورت مناسب استفاده نشده است .

رئیس مجمع عالی بسیج با اشاره به بیانات رهبر انقلاب گفت : رهبر معظم انقلاب بعد جنگ  ، شبیخون فرهنگی و ناتوی فرهنگی و تهاجم فرهنگی را اعلام نمودند و بنا به ضرورت تصویب کانون فرهنگی مساجد را از شورای عالی انقلاب فرهنگی درخواست نمودند که شورا در سال ۱۳۷۱ آنرا تصویب کرد اما از این فرصت هم استفاده مناسب نشد .

وی با اشاره به فعالیت فرهنگی مساجد ماکو به عنوان نمونه گقت : مثلا در شهر ماکو در تعداد انگشت شماری از مساجد کانون فرهنگی فعال است  البته سپاه نیز یک برنامه به عنوان طرح شهید بهنام محمدی آغاز کرده جهت هم بستگی مدرسه وخانواده و مساجد ولی مشکلی که وجود دارد متولیان مساجد متعدد بوده و اغلب با همدیگر هماهنگی ندارند و به صورت جزیره ای عمل کرده و بعضاً با یکدیگر اختلاف دارند امروز اداره سنتی مساجد نمی تواند جوابگوی نیازهای جوانان ما باشد .

 

قویدل یا اشاره به رشد فناوری در عرصه رسانه گفت : امروز فناوری اطلاعات به عنوان سومین تحول جهانی مطرح است و برنامه های مساجد آنقدر باید جذاب باشد تا بتواند جوانان را جذب کند و در این راستا روحانی مسجد باید اطلاعاتش بروز بوده تا بتواند پاسخگوی مسائل جوانان باشد و یا در صورت نداشتن اطلاعات و اگاهی های به روز باید از مشاورین فضای مجازی و روانشناس و مشاورین اجتماعی استفاده شود .

وی تاکید داشت :  امروز که بیانیه گام دوم مقام معظم رهبری صادرشده است وظیفه ما سنگین شده است لذا باید  با افزایش فعالیتهای مسجد محوری بتوانیم گامهای موثری در رفع مشکلات جامعه برداریم.

در ادامه این برنامه حجت الاسلام ابراهیمی ریاست اداره تبلیغات اسلامی ماکو در خصوص امام جماعت مساجد گفت :  راه های جذب جوانان توسط امام جماعت راه دوستی می باشد که اگر این صمیمیت و ارتباط و انس با جوانان نباشد نمیتوانیم با آن انس بگیریم باید روحیه جوانان را بشناسیم و توان برگزاری جلسه ویژه جوانان را داشته باشیم لذا در این برنامه هیات امنای مساجد باید از دست روحانی بگیرند تا با همکاری بتوانند جوانان را به مساجد جذب کنند .

وی افزود : روحانی اگر معنویت و علم نداشته باشد نمیتواند جوانان را جذب کند و طلبه اگر به علم روز آگاهی و آشنایی نداشته باشد نمیتواند در سوق دهی جوانان به مسجد موثر باشد .

وی در خصوص رابطه معنویت و علم گفت : اگر کسی معنویت نداشته باشد و علم داشته باشد این ثمره ندارد و نمی تواند جوانان را جذب کند اما اگر معنویت همراه با علم داشته باشد موثر است چرا که امروز در فضا های مجازی شبهات مختلف بر فکر جوانان وارد می کنند .

وی ادامه داد : درک موقعیت سنی جوانان و نوجوان از وظایف روحانی مسجد می باشد و باید در سطح جوانان صحبت کند و اگر شرکت کنندگان در جلسه از لحاظ  سطح  سنی مختلف باشد باید طوری صحبت کند که هر دو قشر جوان و نوجوان برداشت خود را به نحو احسنت بردارد .

وی با اشاره به خصوصیات یک روحانی گفت : آراستگی ظاهری برای یک روحانی نیز شرط می باشد ، احترام و تواضع باید احترام متقابل باشد و اگر کسی به من احترام می کند باید من نیز به او احترام بگذارم  نباید منیت باشد چون باعث دل زدگی جوانان از اسلام و روحانیت  خواهد شد .

وی در پایان گفت : آخرین ویژگی ثابت شدن روحانی است روحانیون مساجد اکثریت ثابت نیستند و دائما در حال تغییر می باشند اما به دور از توجه نمی باشد که برای ایجاد جذابیت و حضور جوانان مساجد می توان مسابقات مختلف بین مساجد برگزار کرد.

در ادامه حجت الاسلام اصغری امام جماعت مسجد بازرگا گفت : تحمل ما روحانیون  در برابر جوانان کم شده است  و به نوعی جوان زدایی می کنیم تحمل و صعه صدر خود را بالا ببریم لذا حرکت و رفتار ما طوری نباشد که جوانان را از خود برنجانیم .

وی در ادامه صحبت های خود گفت : ارتباط  آموزش و پرورش با مسجد ضعیف است چرا که صحبت معلمان در بیشتر اوقات مخالف ما می باشد برای مثال ما معلم دینی در آموزش و پرورش داریم که اصلا با دین کاری ندارد لذا باید آموزش و پرورش ملزم گردد که یا پالایش کند یا بتوانند از کسانی که می توانند دینی تدریس کنند استفاده کنند .

وی با اشاره به راه حل های دیگر جذب جوانان به مساجد گفت : برگزاری کلاسهای تقویتی در مساجد و برنامه هایی در بسیج که نیاز به تشویق دهی و جایزه دهی است در مسجد برگزار شود از جمله عوامل جذب جوانان به مسجد می باشد چرا که اولین امتیاز دهی باید حضور در مسجد و نماز باشد .

در ادامه حیدر علی درسار هیئت امنای مسجد علی بن ابیطالب ماکو گفت : باید مجمع شهرستانی داشته وجود داشته باشد تا ظرفیت های مساجد را بشناسند و بدانند چه استفاده ای میتوانیم از مساجد بکنیم چرا که در بعضی مساجد هیات امنا وجود ندارد یا تعداد هیئت امنای مسجد کم می باشد در حالی که 5 نفر در آنجا حتما باید فعالیت داشته باشد .

وی افزود : قبلا خودجوش جلسات هیات امنای مساجد برگزار می شد  لذا تشکیل مجمع عمومی هیات امناها در شهرستان باعث بررسی وضعیت هیات امناها شده و با دادن ابلاغ رسمی میتوانیم ارزیابی کنیم و تشکیل جلسات فصلی داشته باشیم ؛ تشکیل جلسه با ارکان مساجد و خروجی آن و با رهبریت روحانیت مسجد .

وی تاکید داشت : باید هیئت امناهای مساجد در جلسات فرهنگ عمومی شهرستان و در شورای فرهنگ عمومی دخیل باشند و عوامل دوری جوانان از مساجد بررسی گردد .

وی خاطر نشان ساخت :ایا ما خیرین مسجد ساز نداریم ؟ پس چرا نام  انها گفته نمیشود ولی خیرین مدرسه ساز سالی یک بار گفته میشود  ؟

وی من ارائه پیشنهاداتی گفت : مسابقات باید بین هیات امنا های مساجد برگزار و بین مساجد رقابت شود و باید بررسی هایی نسبت به مساجد صورت گیرد چرا که به غیر اذان صدایی نباید از مسجد بیرون برود بعضی مساجد در مجالس ترحیمزمان مشخص نیست ،زمان صحبت روحانی در پایان مجلس مشخص نیست ، بعی مساجد در مجالس ترحیم پول میگیرند بعضی خرما و گلاب و خیلی از مشکلات دیگر که نیاز به بررسی دارد .

در ادامه لیلا برازنده مسئول کارگروه زنان و خانواده گفت : بیشتر بچه های ما نماز خواندن را بلد نیستند که به معلمین و خانواده برمی گردد .

وی به رابطه هیات امنا و جوانان و نوجوانان  اشاره کرده و گفت : هیئت امنا و روحانی مسجد باید رابطه تنگاتنگ با بسیجیان داشته باشند .

در ادامه این برنامه حسین محمد باقرلو فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ماکو گفت در امت اسلامی باید احیا گر وجود داشته باشد .

وی افزود : فرمانده  پایگاه ها همانند این جلسه را در پایگاه ها بسیج اجرا کنند و هیات امنای مساجد را به عنوان هیات امنای محله مورد نظر معرفی کنند پیشرفت قطعا در این شیوه وجود خواهد داشت و پس از اینکه معتمدین مساجد معتمدین محله شدند باید از بین معتمدین محله معتمدین شهرستان انتخاب شده و در تمامی مجامع و محافل اینها زبانزد شوند و جایگاه خود را پیدا کنند و ایین سنتی که به صورت ریش سفیدی مباحث حل میشد نهادینه می شود .

وی افزود : اصلاح جامعه و اصلاح جوان مورد توجه قرار گیرد چرا که با پیاده شدن این طرح جوان اگر احساس کند که مشکل آن به کلانتری می افتد به سمت مسجد میاید تا مشکل وی در مسجد و از طریق ریش سفیدان حل شود .

باقرلو با اشاره به ضعف هایی که وجود دارد گفت : روحانی مساجد را به عنوان سرسبد و گل جامعه به بالا نمیکشیم و پای کار نیستیم  اگر هیات امنا ها و ریش سفیدان معتمدین جامعه باشند والله دادگاه ها بسته می شود و همه برای رفع مشکل به انها رجوع می کنند .

وی تاکید داشت : حجاب را ارام ارام میشود درست کرد نه با بد رفتاری ؛ جوانان به مسجد می آیند اما آنکه مورد انتظار است نمی آیند ؛ سعی کنید مردم و بسیج را جدا نکنید آیا در مسجد بسیجی و خانوادش اصلا نقشی ندارند ؟ بسیج جدای از مردم  و مردم جدای از بسیج نیست  اگر اینگونه نباشد هم فاتحه بسیج و هم فاتحه  مردم خوانده است .

 

وی در پایان گفت : بگذارید مردم به پیشکسوت  خود مراجعه کنند و در هر پایگاه صندوق قرض الحسنه تشکیل شود .

در پایان مصوبات جلسه به شرح ذیل قرائت شد :
1- تشکیل جلسه با روحانیون مساجد با حضور امام جمعه شهرستان
2- تشکیل جلسه با هیئت امناهای مساجد برای ایجاد هماهنگی
3- پیگیری برای تشکیل مجمع شهرستانی هیات امنای مساجد
4- تشکیل جلسه با متولیان مساجد جهت ایجاد همدلی و هماهنگی
5-درخواست تقویت فعالیت فرهنگی پایگاه های بسیج
6-پیگیری برای ایجاد کانون فرهنگی در مساجد