افزونه پارسی دیت را نصب کنید Thursday, 28 March , 2024
26

ریشه‌کن کردن فقر و نا امنی ‌و بیسوادی اولویتهای خدمت رسانی به مردم می باشد

  • کد خبر : 8579
  • ۱۰ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۸:۵۳
ریشه‌کن کردن فقر و نا امنی ‌و بیسوادی اولویتهای خدمت رسانی به مردم می باشد

امام جمعه ماکو گفت : ریشه‌کن کردن فقر و نا امنی ‌و بیسوادی اولویتهای خدمت رسانی به مردم می باشد ‏لذا از جمله‌ی مهم‌ترین ویژگی‌های بندگان خالص خداوند خدمت به خلق الله است پیامبر می‌فرمایند: برای خدا بندگانی از خلقش هستند که آنها را برای برآورده کردن حاجتهای مردم خلق کرده است، مردم برای نیازهایشان بسوی آنان می‌روند .

به گزارش مرزداران ؛ حجت الاسلام هاشمی امام جمعه شهرستان ماکو در خطبه های عبادی سیاسی نماز جمعه با اشاره به ایثار و انفاق حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها گفت : ابن عباس از پیامبر اکرم (ص) نقل می‌کند که فرمودند: مثل این دین، همانند مثل درختی نوپا و ثابت و استواری است که اصل و اساس آن ایمان؛ شاخه آن زکات؛ آب آن نماز؛ ریشه آن روزه ؛ برگهای آن حسن اخلاق؛ لقاح آن اخوت دینی؛ پوست آن حیاء؛ و خودداری از محارم الهی میوه‌های آن می‌باشد. پس همانطور که درخت به کمال نمی‌رسد، مگر با میوه پاک و طیبش؛ هم‌چنین ایمان کامل نمی‌شود، مگر با کف از محارم الهی.

وی افزود : با هجرت پیامبر اکرم (ص) به مدینه، مسلمانان و پیروان حضرت نیز به این شهر مهاجرت کردند. تنگناهای اقتصادی و سیاسی، مسلمانان را در شرایط بسیار سختی قرار داد، انصار هر چه داشتند به دستور پیامبر (ص) در نهایت اخلاص و فداکاری با مهاجران تقسیم کردند.که قرآن کریم در این خصوص می‌فرمایند: و دیگران را بر خویش ترجیح می ‏دهند هر چند خود نیازمند باشند.

از طرف دیگر غنیمت های جنگی نیز که گاهی به دست می‌آمد آنقدر نبود که نیاز جامعه نو پای اسلام را بر طرف سازد، لذا پیامبر بزرگوار (ص) مسلمانان و فقرای مسلمان را بر خود و خانواده و بستگانش ترجیح می‌داد، و امیر مؤمنان علی علیه السلام و فاطمه‌ی زهرا سلام الله علیها نیز در اجرای این رسالت اخلاقی، اجتماعی بیش از توان معمول بر خود سخت می‌گرفتند. آنها علاوه بر تحمل مشکلات طاقت فرسا، در ایثار و انفاق نیز بر همه پیشی گرفته بودند. لذا بعضی از مفسرین در شأن نزول آیه‌ی شریفه می‌گویند: که این آیه در شأن خاندان عصمت و طهارت و از جمله حضرت صدیقه‌ی طاهره فاطمه‌ی زهرا وارد شده است.

وی تصریح داشت : جعفر مرتضی عاملی در کتاب مأساه الزهراء می‌نویسد: خانه فاطمه سلام الله علیها محل مراجعه نیازمندان و فقیران بود ، هر کس به آنجا مراجعت می‌کرد نا امید برنمی‌گشت، و پیامبر اکرم (ص) نیز در موارد زیادی نیازمندان را به ایشان ارجاع می‌داد که در این خصوص جابربن عبدالله انصاری نیز می‌گوید: نماز عصر را با پیامبر اکرم (ص) به جا آوردیم، حضرت هنوز در محراب نماز نشسته بودند که پیرمردی از مهاجران عرب که لباس کهنه و مندرس به تن داشت وارد شد، پیامبر اکرم (ص) احوال او را پرسید و از او دلجویی کرد. آن مرد گفت: ای رسول خدا! شکمم گرسنه است، غذایم ده. تنم برهنه است، لباسم بپوشان. تهیدستم بی‌نیازم فرما! پیامبراکرم (ص) فرمودند: چیزی برای تو نمی‌یابم، به در خانه کسی برو که هم او خدا و رسولش را دوست دارد و هم خدا و رسولش او را دوست دارند، او خدا را بر خودش مقدم می‌دارد، برو به خانه فاطمه سلام الله علیها. آنگاه پیامبر به بلال فرمود که او را به منزل فاطمه سلام الله علیها برسان. بلال با او آمد و قضیه را به عرض زهرای مرضیه سلام الله علیها رساند. حضرت زهرا سلام الله علیها گردنبندی را که دختر عمویش فاطمه دختر حمزه سیدالشهداء به او هدیه داده بود، از گردن درآورد و به آن مرد فقیر داد و فرمود: این را بگیر و بفروش. امید است خداوند در مقابل آن چیزی به تو دهد که از آن بهتر است .

امام جمعه ماکو با اشاره به هفته‌ی احسان و نیکوکاری گفت : بهترین فرصت است که حضرت زهرا را در ایثار و انقاق برای خود الگو قرار دهیم و به پایگاه‌های کمیته‌ امداد مراجعه کنیم و با هدایای نقدی و جنسی خود، فقرا و مستمندان و ایتام را در شب عید در شادی خود شریک قرار دهیم. و بدین طریق قلب نازنین حضرت زهرا سلام الله علیها را نیز از خودمان شاد خواهیم کرد. در ایام خانه تکانی گاها بعضی‌ها وسائل اضافی دارند، بهترین فرصت است که آن را از طریق کمیته‌ی امداد و مؤسسات خیریه به فقراء هدیه نمایند. البته رسیدگی به محرومین جامعه فقط وظیفه‌ مردم نیست، بلکه مسئولین نیز باید به این امر اهتمام ورزند. به طوری که حضرت امام (ره) فرمودند : «دولت باید واقعا برای محرومین دل بسوزانند، همچو امیر مؤمنان .»

وی تاکید داشت : البته ما انتظارمان از دولت این نیست که دولت در شب عید بسته‌های حمایتی بدهد ، هر چند این امر نیز لازم است . الان در بسیاری از خانواده‌ها دو و یا سه نفر بیکار هستند، اگر دولت زمینه‌ی اشتغال را برای جوانان عزیز فراهم کند، مشکل فقر بسیاری از خانواده‌ها نیز در جامعه منتفی خواهد شد. البته این امر هم تحقق نخواهد یافت ، مگر آنکه همانطوری که مقام معظم رهبری فرمودند ، اقتصاد مقاومتی در جامعه نهادینه شود.

وی خاطر نشان ساخت : ریشه‌کن کردن فقر و نا امنی ‌و بیسوادی اولویتهای خدمت رسانی به مردم می باشد ‏لذا از جمله‌ی مهم‌ترین ویژگی‌های بندگان خالص خداوند خدمت به خلق الله است به طوری که رسول مکرم اسلام (ص) می‌فرمایند: برای خدا بندگانی از خلقش هستند که آنها را برای برآورده کردن حاجتهای مردم خلق کرده است، مردم برای نیازهایشان بسوی آنان می‌روند. اینانند که از عذاب خدای عزو جل در امانند.پی باید توجه داشت که  از منظر اهل بیت عصمت و طهارت خدمت به مردم حتی از عبادت مستحبی در نزد خداوند بالاتر است .

حجت الاسلام هاشمی در پیگیری مطالبات مقام معظم رهبری گفت : مقام معظم رهبری می‌فرمایند : «باید صحنه جامعه را از سه دشمن بزرگ، یعنی فقر و ناامنی و بی‏سوادی پاک کنیم. باید برای رفع آن، برنامه‏ ریزی و کار و تلاش بشود. ناامنی در یک کشور چه ناامنی قضایی و چه ناامنی شغلی و مدنی بر خلاف توصیه اسلام است و یک ضدارزش می‏ باشد. باید برای تأمین آن کار بشود . بیسوادى و فقر هم همینگونه است.

وی افزود : البته مبارزه با فقر، غیر از تأمین عدالت اجتماعی است. عدالت اجتماعی، یعنی استقرار عدل در جامعه و از بین رفتن هرگونه تبعیض. ما فقط از راه تعالیم اسلام می‏توانیم فقر را برطرف کنیم، عدالت اجتماعی را مستقر کنیم . امنیت را ایجاد کنیم و بیسوادی را ریشه ‏کن نماییم . بدون اسلام، نمی‏توانیم به این اهداف برسیم و مقاصدمان برآورده نخواهد شد.

امام جمعه ماکو با اشاره به مهم‏ترین پیام‏ های سفر بشار اسد به تهران گفت :اخیرا سفر بشار اسد را به ایران اسلامی داشتیم که در این سفر، بشار اسد با رهبر عظیم الشأن انقلاب و ریاست جمهور دیدار کردند. البته این سفر، حامل پیامهایی است که به بعضی از آنها در این خطبه اشاره می‌کنم:

  1. از جمله‌ی مهم‌ترین پیام های این سفر عبارت از این بود؛ بشار اسد با این سفر در عین حال که سفرهای خارجی خود را آغاز کرد، از طرف دیگر توانست بدین طریق مواضع سیاسی و نظامی دولت سوریه را نیز در جهان تثبیت نماید.
  2. بشار اسد با این سفر خواست از خدماتی که ایران اسلامی برای مبارزه با تروریسم در سوریه انجام داده بود، تجلیل نماید.
  3. بشار اسد با این سفر خواست یک پیامی نیز به حامیان غربی ـ عربی تروریست‌ها بدهد که ایران و سوریه حامی یکدیگرند.
  4. سفر بشار اسد به ایران در عین حال که پاسخی به نشست‌های ورشو و شرم الشیخ بود، یک پیامی هم به تمامی کشورهایی که در این دو نشست شرکت کرده بودند، داشت. و آن پیام نیز عبارت از این بود: هیچ طرح امنیتی در منطقه، بدون حضور ایران و سوریه، عملی نخواهد بود.
  5. از جمله‌ی مهم‌ترین پیامهای سفر بشار اسد به ایران عبارت بود از اینکه: نفوذ پایدار جمهوری اسلامی ایران فراتر از بُعد نظامی و اقتصادی است.
  6. بشار اسد با سفر خود به ایران به سیاست آمریکائی‌ها مبنی بر اینکه در سوریه یک منطقه‌ی حائل ایجاد کرده و در سوریه بماند، قاطعانه واکنش نشان داد.
  7. از جمله‌ی مهم‌ترین پیامهای سفر بشار اسد به ایران، بازسازی سوریه توسط ایران اسلامی است. چون بازسازی سوریه یک فرصت مناسبی است تا بخش خصوصی ایران می‏تواند در آن وارد شود و حلقه‌ی پیروزی ایران اسلامی را در سوریه تکمیل نماید.

لازم به ذکر می باشد قبل از خطبه های نماز جمعه محمد محمد نژاد رئیس کمیته امداد امام خمینی شهرستان ماکو ضمن ارائه گزارش فعالیت به تبیین سیاست های جدید کمیته امداد ماکو پرداخت .

لینک کوتاه : https://marzdaran.ir/?p=8579
  • ارسال توسط :
  • 788 بازدید
  • دیدگاه‌ها برای ریشه‌کن کردن فقر و نا امنی ‌و بیسوادی اولویتهای خدمت رسانی به مردم می باشد بسته هستند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.