افزونه پارسی دیت را نصب کنید Thursday, 28 March , 2024
24

همایش بزرگ زکات

  • کد خبر : 10141
  • ۳۱ تیر ۱۳۹۸ - ۲۳:۳۰
همایش بزرگ زکات

همایش بزرگ زکات با حضور مسئولین در مسجد جامع روستای قره تپه ماکو برگزار گردید .

به گزارش مرزداران ؛ همایش بزرگ زکات با حضور مسئولین در مسجد جامع روستای قره تپه ماکو برگزار گردید .

در این برنامه در ابتدا محمد محمد نژاد رئیس کمیته امداد امام خمینی ماکو ضمن خیر مقدم  با اشاره به عملکرد ستاد زکات شهرستان گفت :  عملکرد ستادزکات شهرستان درسال 97 مبلغ 11 میلیاردو 500 میلیون ریال بوده که 73 درصد آن برای فقرا و 27 درصد برای پروژه های عام المنفعه هزینه شده است .

وی افزود : درسه ماهه اول سال 98 مبلغ 4 میلیاردو پانصد میلیون ریال زکات جمع آوری شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته شاهد 56 درصد رشد هستیم.

وی هدف از برگزاری همایش بزرگ زکات شهرستان را فرهنگ سازی و تشویق بهره برداران عزیز کشاورزی و دامی در امر مهم پرداخت زکات عنوان کرد .

در ادامه حجت الاسلام سجادی نژاد مسئول نمایندگی ولی فقیه در جهاد کشاورزی  استان آذربایجان غربی گفت : بیش از یک ششم آیات قرآن کریم در خصوص کشاورزی و موضوعات دامداری و مربوط به مسائل مربوط به روستا ها می باشد  .
وی افزود : خداوند در چند جا دستور به انسان داده است :که ای انسان تو باید این زمین را اباد کنی لذا در کنار آبادی بیشتر آیات در خصوص آب و آبادی و محصول روستاییان است .
وی خطر نشان ساخت : در قرآن 59 آیه به بحث اقتصادی یا همان زکات تاکید دارد و این قدیمی ترین احکام عبادی بشر می باشد  و در 27 جا خداوند نماز و زکات را در کنار هم آورده است ضمن دستور اقامه صلاه به ایفای زکات نیز دستور داشته است .
سجادی نژاد گفت : چرا زکات اینقدر مهم است چون بنیاد اقتصادی اسلام وابسته به زکات می باشد و در  صورت قطع زکات و عدم ایفای زکات باید نعمات خود را از آسمان فرو آورد لذا در تاریخ پیامبر فقط در چند جا چند نفر را از مسجد اخراج کرده است و آن هم ممانعین زکات می باشد و پیامبر حتی از خلفای اربعین را به خاطر عدم پرداخت زکات مجازات بدنی کرد پس باید توجه داشت زکات مایه تطهیر روح و بدن انسان است .
مسئول نمایندگی ولی فقیه در جهاد کشورزی استان اذربایجان غربی تاکید داشت : یکی از ستون دین زکات می شود که پرداخت زکات نشانه علاقه انسان به خداوند می باشد و از اعمال سخت می باشد چرا که انسان از مال خود  کم کرده و به نیازمند و در راه خدا خرج می کند لذا باید سادات حق دریافت زکات ندارند میتواند دریافت کند اما نباید بر خود خرج کند ، مستحق زکات حق خرج زکات را دارد و طبق فرموده خداوند اگر می خواهید اموال شما افزایش پیدا کرده و افزایش نعمت داشته باشید  زکات پرداخت کنید .
در ادامه حجت ااسلام هاشمی امام جمعه شهرستان ماکو گفت  : هفته گرامیداشت نماز جمعه می باشد یاد و خاطره شهدای محراب بویژه آیت الله طالقانی را که اولین نماز جمعه را بعد انقلاب به پا داشت گرامی می داریم.
وی افزود: خداوند به خاطر اهمیت موضوع زکات هر وقت به زکات اشاره میکند بر برپایی نماز نیز امر میکند لذا دو وظیفه ای که بر گردن مسلمین می باشد اینکه قیل از حاکمیت اسلام و بعد از حاکمیت اسلام چه وظیفه ای بر عهده دارند چون این فریضه الهی اگر انجام داده نشود در جایی که به سیلو ریخته می شود همه ارتزاق میکنند و انسان طعامی که میخورد بر اولاد وی تاثیر گذار است که اگر حرام باشد این قضا که در بدن باعث انرژی می شود این به کار های خیر علاقه ای نخواهد داشت و چشم علاقه نگاه به حرام و گوش دادن به موسیقی حرام دارد اگر نان حلال باشد علاقه تلاوت قرآن ، موسیقی حلال و نگاه به قرآن یا بیت الله حرام خواهد داشت .
وی تصریح داشت : کسی که زکات را پرداخت میکند وظیفه دارد برادر دینی خود را به پرداخت زکات دعوت کند تا تاثیرات عدم پرداخت در طبیعت اثر نکند چرا که اعمال و رفتار انسان آثار وضعی دارد از جمله آثار عدم پرداخت زکات این است که خداوند روزی خود را از آسمان قطع کند و یا دیر نازل کتد یا زمانی که نیاز به هوای آفتابی برای خشکی علوفه است باران ببارد این بر میگردد به رفتار ما؛ لذا باید توجه داشت که عمل انسان در جهان هستی تاثیر دارد .
وی خاطر نشان ساخت : در بحث امر به معروف و نهی از منکر آمده اگر فردی را امر به معروف نکنید و فرد به عذاب دچار شود چون من به وی نگفته ام و وی به عذاب دچار شده است من هم مجازات میشوم .
امام جمعه ماکو تاکید داشت : پرداخت زکات از ضروریات دین است که هر کس پرداخت نکند و اثارات آن به پیامبر برگردد وی مرتد محسوب میگردد.
در ادامه رضایی معاون توسعه مشارکت کمک های مردمی کمیته امداد استان آذربایجان غربی با اشاره به اینکه شورای زکات در استان تشکیلشده است گفت  :شورای زکات در استان تشکیل و در شهرستان ها نیز به تبع استان تشکیل شده است  که مسوول آن امام جمعه شهرستان حاج آقا هاشمی می باشد .
وی تاکید داشت : هر روستا باید شورای زکات داشته باشد که ماکو با 80 روستا فقط هفت روستا شورای زکات دارد .
وی خاطر نشان ساخت : شورای زکات روستا متشکل از ائمه جماعت و هیات امنای مسجد و ریش سفیدان ، اعضای شورای زکات روستا می باشند که زکات را دریافت و به فقرای آن روستا تقسیم کنند و اگر طرح عام المنعه بود آنجا استفاده کند .
درپایان مراسم از مودیان زکات و زکات دهندگان برتربااهداء لوح و کارت هدیه قدردانی بعمل آمد .
محمدنژاد دبیر ستاد زکات شهرستان ازهمکاری مسئولین و اعضاء محترم ستاد زکات شهرستان در برگزاری همایش قدردانی نمود.
لینک کوتاه : https://marzdaran.ir/?p=10141
  • ارسال توسط :
  • 1471 بازدید
  • دیدگاه‌ها برای همایش بزرگ زکات بسته هستند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.