گروه : اخبار برگزیده » استان » پیشنهاد سردبیر » پیشخوان » تیتر یک » گزارش » گزارش تصویری
ساعت : ۱۶:۱۱
شناسه : 10587
تاریخ : ۲۹ مرداد ۱۳۹۸
ویژه برنامه عید غدیر ویژه برنامه عید غدیر

ویژه برنامه عید غدیر با حضور مسئولین شهرستانی و عموم مردم به صورت پرشور در مسجد جامع ماکو برگزار شد .

به گزارش مرزداران ؛ ویژه برنامه عید غدیر با حضور مسئولین شهرستانی و عموم مردم به صورت پرشور در مسجد جامع ماکو برگزار شد .

در این برنامه مادحان و شاعران : امین اسماعیل زاده ، حجت الاسلام قاسم اسماعیل زاده ، علی خرمی ، حامد رسول زاده به مولودی خوانی و مدیحه سرایی پرداختند .

در ادامه این برنامه گروه سرود و تواشیح اشراق ماکو طرح شهید بهنام محمدی به اجرای سرود و تواشیح پرداختند .

در ادامه این برنامه حجت الاسلام هاشمی امام جمعه شهرستان ماکو در خصوص این عید گفت :  ولایت وامامت امیر مومنان فطرت الهی است خداوند در آیه ولایت به ولایت امیر المومنین اشاره کرده است .
وی افزود : وقتی آیه به پیامبر نازل شد که ای پیغمبر کسانی که میتوانی آنان را تبلیغ کنی عبارت است از اقوام و فامیلها ، حضرت علی رفت و طوایف حضرت ابوطالب را دعوت کرد سپس بعد آنی که طعام مصرف شد پیامبر ای فرزندان عبدالمطلب خداوند پیامبری نفرستاده مگر از طایفه خود برادر بگیرد پیامبر گفت هر کس با من بیعت کند بعد از من برادر ، وصی و بعد من خلیفه خواهد بود که بار اول فقط حضرت علی دست بلند کرد و پیامبر در جواب گفت علی جان بزرگتر از شما در طایفه وجود دارد که سه بار این عمل تکرار شد و در هر سه بار علی دستش را بلند کرد و علی (ع) با پیامبر بیعت کرد و در نهایت حرت علی وصی پیامبر شد .

وی تصریح داشت : در مواضع مختلف این حدیث بیان شده یا ایها الذین امنوا اوفو بالعقود ؛ حادثه غدیر بعد از حجت الوداع تحقق یافت در محلی دستور داده شد تمامی مسلمانان در مکان غدیر خم جمع شوند در روایت 120 هزار و در بعضی روایت 180 هزار نفر جمع و حضور داشتند
در کتاب اهل تشیع و تسنن نیز آمده است و پیامبر در این مکان علی را به عنوان وصی و جانشین خود معرفی نمود .

در پایان از سادات مجلس و از حاضرین به قید قرعه و عوامل اجرایی برنامه با اهدای جایزه تجلیل به عمل آمد .