گروه : اخبار برگزیده » پیشنهاد سردبیر » پیشخوان » تیتر یک
ساعت : ۱۶:۴۹
شناسه : 11590
تاریخ : ۰۳ آبان ۱۳۹۸
فرهنگ وقف را فراموش کرده‌اند فرهنگ وقف را فراموش کرده‌اند

متأسفانه امروز مردم فرهنگ وقف را فراموش کرده‌اند در حالی که ما در شهرستان خیرین زیادی داریم و برای موارد مختلف از جمله فقرا و مستمندان کمک می‌کنند، این عزیزان از فرهنگ وقف غافلند.

به گزارش مرزداران حجت الاسلام هاشمی امام جمعه شهرستان ماکو در خطبه های عبادی سیاسی نماز جمعه گفت: در حدیث قدسی می‌خوانیم: ‹‹یَا مُوسَی دَعْ نَفْسَکَ وَ تَعَالِ››؛ «نفس خود را رها کن و بالا بیا.» به طوری که خداوند تبارک و تعالی از زبان حضرت یوسف نقل می‌کند و می‌فرمایند: ﴿وَ ما اُبَرِّئُ نَفْسِی‏ إنَّ النَّفْسَ لاَمَّارَهٌ بِالسُّوءِ إلاَّ مَا رَحِمَ رَبِّی﴾؛ «و نفس خود را تبرئه نمی‌کنم، چرا که نفس انسان را به کارهای بد امر می‌کند، مگر کسی که خدا به او رحم نماید.»

وی افزود :اگر نسبت به اسوه و الگو بودن هرکس دیگری شبهه و تردیدی باشد، الگو بودن رسول مکرم اسلام صلی الله علیه و آله و سلم بدون هیچ‌ گونه شک و تردیدی، از جانب خداوند تبارک و تعالی تثبیت شده است. و مهم‌ترین عاملی که باعث گردیده تا پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم در بین مردم محبوبیت پیدا کند و در دعوت مردم به دین مبین اسلام موفق شود، اخلاق والای آن حضرت است لذا خداوند تبارک و تعالی در قرآن کریم آن بزرگوار را مورد ستایش قرار داده و می‌فرماید: ‹‹إنَّکَ لَعَلَی خُلُقٍ عَظِیمٍ››؛ «همانا تو دارای اخلاق برجسته‌ای.»

امام جمعه ماکو تصریح داشت : سیره‌ی عملی و رفتاری نبیّ مکرم اسلام صلی الله علیه و آله و سلم در کتابهای روایی و تاریخی و مجموعه‌های مختلف دینی ثبت شده و در اختیار ماست. هرکس بخواهد می‌تواند آن را به آسانی به دست آورد. حضرت امام صادق علیه السلام می‌فرماید: ‹‹اتَّبِعُوا آثَارَ رَسُولِ اللهِ (ص) وَ سُنَّتَهُ وَ خُذُوا بهَا››؛ «از آثار و سنت پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم تبعیت کرده و به آنها عمل کنید.

حجت الاسلام هاشمی تاکید داشت :اگر خانواده‌ها در خانه، رفتار پیامبر اکرم و اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام را به عنوان سبک زندگی اسلامی برای خود الگو قرار دهند، هیچ گونه اختلافی در بین آنها پیش نخواهد آمد و ما مفهومی به نام طلاق نخواهیم داشت.

هاشمی در ادامه سخنان خود گفت : در هفته وقف قرار گرفته‌ایم، این هفته را به واقفین خیر اندیش و تمامی عزیزانی که در اداره اوقاف و امور خیریه مشغول خدمت هستند، تبریک و تهنیت عرض می‌کنم. به تناسب این هفته لازم است این نکته را به خدمتتان عرض کنم که: دین مبین اسلام به طور اساسی و ریشه‏ ای تمامی نیازهای جامعه را بررسی کرده و راه‏ حل‌هایی را ارائه داده، و قوانینی وضع کرده که ضامن گسترش عدالت اجتماعی است لذا از صدر اسلام وقف، در بین مسلمانان ارزش خاصی پیدا کرده است؛ چون وقف برای پیشبرد شئون زندگی و استحکام پایه‏ های مختلف اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و بهداشتی جامعه اسلامی نقش اساسی ایفا می‌کند.

وی در خصوص اهمیت وقف گفت : وقف، ثروت و مایملک انسان را به مانند یک چشمه همیشه جوشان قرار می‌دهد، که هرگز این چشمه از جوشش باز نمی‌ایستد، و برای همیشه خیر و برکت را بر بستر زمان و اجتماع جاری می‌سازد و صاحب خود را نیز از ثواب اخروی بهره‌مند می‌کند. به طوری که رسول مکرم اسلام صلی الله علیه و آله و سلم می‌فرمایند: ‹‹إذَا مَاتَ الرَّجُلُ انْقَطَعَ عَمَلُهُ إلاَّ مِنْ ثَلاَثَهٍ؛ صَدَقَهٍ جَارِیَهٍ، وَ عِلْمٍ یُنْتَفَعُ بِهِ، وَ وَلَدٍ صَالِحٍ یَدْعُو لَه‏››؛ «با مردن انسان طومار زندگی او پیچیده شده و برای همیشه ارتباط او با دنیا قطع می‌گردد، مگر سه گروه؛

الف. دانشمندی که یک اثر علمی برای هدایت مردم، از خود به یادگار گذاشته باشد.
ب. صدقات و خیرات مستمری که مردم، به آنها سود برند، از کسی باقی مانده باشد.
ج. فرزند صالح و نیک کرداری که پدر و مادر را به دعای خیر یاد کند.» (ارشاد القلوب ج:1 ص:14)

امام جمعه ماکو خاطر نشان ساخت : متأسفانه امروز مردم فرهنگ وقف را فراموش کرده‌اند. در حالی که ما در شهرستان خیرین زیادی داریم و برای موارد مختلف از جمله فقرا و مستمندان کمک می‌کنند، این عزیزان از فرهنگ وقف غافلند. با انفاق انسان می‌تواند فقط برای یک بار کمک کند، اما با وقف کردن، تا زمانی اصل مال موجود است و منفعتی دارد، از ثواب آن بهره‌مند خواهد، حتی اگر انسان از دنیا رفته باشد.

امام جمعه ماکو خطاب به خیرین ماکو گفت :از خیرین با ایمان و با تقوی عاجزانه درخواست دارم که با عنایت به نیاز شهرستان وقف کنند. با توجه به اینکه قرار است در سال های آینده حوزه‌های علمیه به صورت خودگردان اداره شود، لذا حوزه علمیه شهرستان ماکو نیز بدون کمک مالی مردم، به خوبی اداره نخواهد شد. امروز یکی از مهم‌ترین نیاز شهرستان این است که واقفین عزیز برای تربیت طلاب علوم دینی در حوزه علمیه اموال خودشان را وقف کنند، تا این اموال به یک صدقه جاریه‌ای تبدیل شود و واقف از بهره دنیوی و اخروی آن بهره‌مند شود.

وی با اشاره به هشتم آبان سالروز شهادت حسین فهمیده گفت :شهید فهمیده الگوی دانش آموزان بسیجی میباشد
کسی که حضرت امام خمینی (ره) راجع به وی فرمودند:
«رهبر ما آن طفل دوازده

ساله‌ای است که با قلب کوچک خود که ارزشش از صدها زبان و قلم بزرگتر است، با نارنجک خود را زیر تانک دشمن انداخت و آن را منهدم نمود و خود نیز شربت شهادت نوشید.»
لذا قرآن کریم در آیه‌ی شریفه می‌فرمایند: ﴿وَ لاَ یَزالُونَ یُقاتِلُونَکُمْ حَتَّی یَرُدُّوکُمْ عَنْ دینِکُمْ إنِ اسْتَطَاعُوا﴾؛ «و مشرکان، پیوسته با شما می‏جنگند، تا اگر بتوانند شما را از آئینتان برگردانند.» (البقره:217)

وی با خطاب به دانش آموزان تاکید داشت :امروز دانش آموزان عزیز باید بدانند که دشمن در دو جبهه‌ی علم و اخلاق و دین با آنها جنگ می‌کند. امروز الگو قرار دادن شهید فهمیده در این است که دانش آموزان عزیز باید از نظر علمی و دینی و اخلاق خود را در برابر جنگ نرم دشمن تجهیز کنند تا دشمن را در این جبهه نیز شکست.

انتهای پیام/