گروه : اخبار برگزیده » استان » پیشنهاد سردبیر » پیشخوان » تیتر یک » گزارش » گزارش تصویری
ساعت : ۱۴:۳۶
شناسه : 12197
تاریخ : ۱۵ آذر ۱۳۹۸
شانزدهم ‌آذر ماه؛ آغاز حرکت ضد استکباری و ضد استعماری جنبش دانشجویی می باشد شانزدهم ‌آذر ماه؛ آغاز حرکت ضد استکباری و ضد استعماری جنبش دانشجویی می باشد

امام جمعه ماکو گفت : شانزدهم ‌آذر ماه؛ آغاز حرکت ضد استکباری و ضد استعماری جنبش دانشجویی می باشد چرا که روز شانزدهم آذر ماه مصادف است با سالروز شهادت سه دانشجو که به دست دژخیمان پهلوی در 16 آذر ماه سال 32 به شهادت رسیدند و به نام روز دانشجو نامگذاری شده است.

به گزارش مرزداران ؛ حجت الاسلام هاشمی امام جمعه  شهرستان ماکو در خطبه های عبادی سیاسی نماز جمعه گفت : تقوی موجب تقویت بصیرت انسان است. خداوند در قران کریم می‌فرماید: «ای کسانی که ایمان آورده ‏اید اگر پرهیزگاری را شعار خود سازید خداوند برای شما نوری قرار می‌دهد تا بین حق و باطل را تمیز دهید، به اینکه خداوند یاریتان می‏کند که بدان یاری کسی که بر حق است‏ از کسی که بر باطل است جدا شود و گناهانتان را محو می‌کند، و شما را می‌آمرزد.»

وی در خصوص مقام حرت فاطمه معصومه گفت : حضرت فاطمه معصومه از جمله‌ی امام زادگانی است که سفارش به زیارت آن حضرت از امام معصوم و حجت الهی وارد شده است. به طوری که حضرت جواد الائمه می‌فرمایند: ‹‹مَنَْ زَارَ قَبْرَ عَمَّتِی بِقُم فَلَهُ الجَنَّهِ››؛ «هر کس قبر عمه‌ام را در قم زیارت کند، بهشت بر او واجب می‌شود.» لذا حضرت معصومه از جمله‌ی امام زادگانی است که زیارتنامه‌اش از حضرت امام رضا نقل شده است. یکی از مهمترین ویژگی‌هایی که آن حضرت در این زیارتنامه برای خواهر خود بیان می‌کنند، مقام شفاعت آن حضرت است. آنجا که در خطاب به آن حضرت عرض می‌کنیم؛ ‹‹یَا فَاطِمَهُ اشْفَعِی لِی فِی الجَنَّهِ››؛ «ای فاطمه! مرا در بهشت شفاعت کن.»

وی تصریح داشت :همانا دو تن از بانوان خاندان رسول مکرم شفاعت گسترده‌ای دارند که بسیار وسیع و جهان شمول است و می‌تواند همه اهالی محشر را فراگیرد:

1.خاتون محشر، حضرت صدیقه اطهر، فاطمه زهرا سلام الله علیها.

2.شفیعه روزجزا، حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها

 

حجت الاسلام هاشمی افزود : در مورد شفاعت گسترده حضرت زهرا سلام الله علیها همین بس که شفاعت، مهریه آن حضرت است و به هنگام ازدواج پیک وحی طاقه ابریشمی از جانب پروردگار آورد که در آن، جمله «خداوند مهریه فاطمه زهرا را شفاعت گنهکاران از امت محمد صلی الله علیه و آله و سلم قرار داد.» با کلک تقدیر نقش بسته بود. این حدیث از طریق اهل سنت نیز آمده است. بعد از فاطمه زهرا سلام الله علیها از جهت گستردگی شفاعت، بانویی به شفیعه محشر، حضرت معصومه سلام الله علیها دختر موسی بن جعفر علیه السلام نمی‌رسد، که امام به حق ناطق، حضرت جعفر صادق علیه السلام در این رابطه می‌فرماید: «خدا را حرمی است و آن عبارت از مکه است؛ رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم را حرمی است و آن عبارت از مدینه است؛ و همانا برای امیر المؤمنین علیه السلام حرمی است و آن عبارت از کوفه است. همانا قم کوفه کوچک است، همانا بهشت را هشت در است که سه تای از آنها بسوی قم باز می‌شود، در آن زنی از فرزندانم بنام فاطمه دختر حضرت موسی بن جعفر درگذرد و با شفاعت او همه شیعیان ما وارد بهشت می‌شوند.»

 

امام جمعه ماکو خاطر نشان ساخت : شانزدهم ‌آذر ماه؛ آغاز حرکت ضد استکباری و ضد استعماری جنبش دانشجویی می باشد چرا که روز شانزدهم آذر ماه مصادف است با سالروز شهادت سه دانشجو که به دست دژخیمان پهلوی در 16 آذر ماه سال 32 به شهادت رسیدند و به نام روز دانشجو نامگذاری شده است. لازم است در ابتدای سخن یاد و خاطره شهدای دانشجو را گرامی بدارم و این روز را به دانشجویان عزیز تبریک و تهنیت عرض نمایم. البته دانشجویان عزیز روحیه‌ی استکبار ستیزی را از آیات وحیانی قرآن کریم الهام گرفته‌اند لذا خداوند تبارک و تعالی می‌فرمایند: «ای کسانی که ایمان آورده ‏اید! غیر از مؤمنان، کافران را ولّی و تکیه‏ گاه خود قرار ندهید! آیا می‏خواهید(با این عمل،) دلیل آشکاری بر ضدّ خود در پیشگاه خدا قرار دهید؟»

وی در پیگیری مطالبات مقام معظم رهبری گفت : بنا به فرمایش مقام معظم رهبری جنبش دانشجوئی خصلت و خاصیتش در کشور ما لااقل اینجور است که ضد استکباری، ضد سلطه، ضد دیکتاتوری و طرفدار عدالت است. این حرکت، از ۱۶ آذر شروع شده است  جنبش دانشجویی در شرایط فعلی عهده‌دار رسالت سنگینی است که برخی از آن را به خدمتتان عرض می‌کنم:

1- جنبش دانشجویی باید گفتمان انقلابی‌گری را در جامعه فراگیر کند.

۲- جنبش دانشجویی باید بصیرت و سطح آگاهی سیاسی و دینی را در جامعه افزایش دهد.

۳- جنبش دانشجویی باید مسائل سیاسی کشور را به خوبی تحلیل کرده و به موقع اعلام موضع نماید.

۴- جنبش دانشجویی باید جامعه را از مسائل سیاسی کشور آگاه نموده و در مقابل فساد بایستد و از مسئولین کشوری عدالت را مطالبه نماید.

۵- امروز دانشجویان عزیز باید در جنبش نرم‌افزاری میدان‌داری کنند.

۶- جنبش دانشجویی باید برای تحقق تمدن اسلامی کمک کند و در این راستا قدمهای مؤثری بردارد. البته جنبش دانشجویی آفت هایی نیز دارد و دانشجویان عزیز مواظب باشند تا در دام آنها گرفتار نشوند:

  1. دانشجویان عزیز باید هواسشان را جمع کنند که مبادا آلت دست استکبار جهانی و هم‌پیمانان استکبار و پیاده‌نظامان استکبار در داخل کشور قرار بگیرند.
  2. دانشجویان عزیز مبادا از آرمان های اسلام و انقلاب و حضرت امام و مقام معظم رهبری دور شده و به آنها پشت نمایند.
  3. دانشجویان عزیز مبادا سطحی نگر و سطح اندیش باشد.
  4. دانشجویان عزیز باید مواظب باشند تا مبادا در دام احزاب سیاسی گرفتار شوند.
  5. دانشجوایان عزیز مبادا هدف خود را گم کنند.

 

امام جمعه ماکو ادامه داد: امروز جریان‏های رسانه ‏ای و فرهنگی آمریکایی در خارج و داخل کشور تلاش می‌کنند تا واقعه‏ ی ۱۶ آذر و همچنین تمامی جریانهای دانشجویی را به نفع جریان غرب گرا و آمریکایی مصادره کنند. متأسفانه برخی از دانشجویان در سالهای گذشته، فریفته‌ی جریان حرکت های انحرافی شده و بازیچه دست عوامل بیگانگان قرارگرفتند و به انحراف فکری و عقیدتی و یا انحراف سیاسی دچار شدند و حتی به دامان این قدرتها پناهنده شده ‏اند ، لذا خطر جدی ‏ای که این قشر خاص را تهدید می‏کند، خطر «انحراف» است.

 

حجت الاسلام هاشمی ضمن ارائه راهکار گفت : راهکار مبارزه با این توطئه شوم، افزایش بصیرت سیاسی و دینی و شناخت مسیر صحیح، با پیروی از ارزشهای دینی و انقلابی است؛ مسیری که معمولا از ناحیه‌ی مقام معظم رهبری بر آن تاکید شده است.

 

وی با اشاره به انتخابات اتی گفت : نکته‌ای که در بحث انتخابات باید به آن توجه خاص داشته باشیم در وحله‌ی اول حضور حداکثری مردم در پای صندوقهای رأی می‌باشد. این حضور از دیدگاه فقها یک واجب شرعی و یک وظیفه‌ی ملی است. به طوری که حضرت امام رضوان الله تعالی علیه می‌فرماید: «باید همه‌ی شما، همه‌ی ما، زن و مردم، هر مکلف، همانطور که باید نماز بخواند، همانطور باید سرنوشت خودش را تعیین کند.»  چون خداوند با توجه به آیه‌ی شریفه، تعیین سرنوشت انسانها را در دست خود او قرار داده؛ به طوری که می‌فرماید: ﴿إنَّ اللهَ لاَ یُغَیِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّی یُغَیِّرُوا مَا بِأنْفُسِهِمْ﴾؛ «خداوند سرنوشت هیچ قوم (و ملّتی) را تغییر نمی‏دهد مگر آنکه آنان آنچه را در خودشان است تغییر دهند!» در این خصوص مقام معظم رهبری می‌فرمایند: «شرکت در انتخابات یک وظیفه‌ی شرعی و ملی است. از این جهت شرعی است که بهترین وسیله است برای بقاء و تداوم و اقتدار نظام اسلامی، و حفظ نظام اسلامی بر همگان واجب است. و بدین جهت یک وظیفه‌ی ملی است که استقلال و عظمت کشور بدان بستگی دارد و عموم شهروندان از آن بهره می‌گیرند.»