افزونه پارسی دیت را نصب کنید Friday, 29 March , 2024
23

بهره مندی 8500 نفر جمعیت روستایی از آب شرب سالم

  • کد خبر : 14126
  • ۱۲ تیر ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۶
بهره مندی 8500 نفر جمعیت روستایی از آب شرب سالم

رئیس امور آب و فاضلاب ماکو گفت : با اتمام همه پروژه های ابرسانی ۸۵۰۰ نفر جمعیت روستایی از آب آشامیدنی سالم بهره مند خواهد شد لذا با افتتاح قسمتی از این پروژه در هفته دولت۶۵۰۰ نفر جمعیت روستایی و  با افتتاح قسمت دیگر پروژه در دهه فجر ۲۰۰۰ نفر جمعیت روستایی از اب شرب سالم بهره مند خواهند شد .

به گزارش مرزداران ؛ حسین جعفری نژاد رئیس امور آب و فاضلاب شهرستان ماکو در مصاحبه با خبرنگار مرزداران در خصوص کیفیت آب شهرستان و علت قطعی های اخیر آب گفت : قبل از سال ۹۹ مدیریت اداره آب و فاضلاب روستایی و شهری به صورت مستقل بود اما از سال ۹۹ این دو تجمیع گردید که در مجموع بخش مرکزی ماکو و بازرگان ۴۳ هزار واحد اشتراک و خدمات‌دهی که تعدادی از آنها به صورت دو واحدی می باشند و جمعیت بالغ بر ۱۲۰ هزار نفر را تحت پوشش خدمات قرار دارند با این حجم برای ساماندهی آب های سطحی و زیرزمینی دو تصفیه خانه قلعه جوق و سه راهی محمد کندی با حجم ۳۰۰ لیتر در ثانیه ظرفیت تامین آب و ۳۷ حلقه چاه جمعاً ۲۷۵ لیتر در ثانیه و در جمع دبی خروجی ۵۷۵ لیتر در ثانیه مجموعه آبدهی چاه ها و تصفیه خانه ها می باشد که با این حساب میزان تولیدی آب در شهرستان ۳۷ هزار مترمکعب می باشد .

 

وی افزود : شروع تنش آب در زمان شروع فصل تابستان می باشد لذا بسیج امکانات در خصوص تنش آبی در حالت آماده باش می باشند تا مشکلی پیش نیاید چرا که طول شبکه توزیع آب در ماکو ۵۲۲ کیلومتر و خطوط انتقال ۳۸۴ کیلومتر چیزی حدود ۹۰۰ کیلومتر جهت جلوگیری از مشکل آبی بهینه سازی و نگهداری می‌ شود اما  در خصوص قطعی آبی که اخیرا اتفاق افتاد این که حدود ۱۰۰ لیتر از آب شهر ماکو از چاه ها تامین می شود؛ با توجه به بارش شدیدی که وجود داشت سیل باعث انباشتگی گل ولای در پشت دریچه های سد گردید که اگر دریچه تحتانی صد جهت تخلیه گل و لای باز نمی شد حجم مفید سد از بین می رفت لذا قطعی آب بدین منظور بود .

وی با اشاره به پروژه های آبرسانی در سطح شهرستان ماکو تصریح داشت: هشت پروژه که با اعتبار بالغ بر ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان از محل اعتبارات صندوق توسعه از سال قبل صورت گرفته است، آبرسانی به روستاهای باغچه جوق ، مجتمع دیم قشلاق ، قلعه جوق ،موس بالا ، جگنلوی عجم و کرد ، کشمش تپه و کیفی سازی اب حسو شیری می باشد .

 

رئیس امور آب و فاضلاب شهرستان ماکو خاطرنشان ساخت : پنج روستای قوری بلاغ ، قزل ارخ سفلی ، ایلان قره علیا ، جان عزیز و خط انتقال حسو شیری نیز با اعتبار بالغ بر ۶۴۰ میلیون تومان از محل اعتبارات روستاهای فاقد دهیاری آبرسانی شده است .

وی از آبرسانی روستای درگاه قلی ماکو خبر داده و گفت ، پروژه آبرسانی به روستای درگاه قلی با اعتباری بالغ بر ۱۴۰ میلیون تومان برنامه ریزی شده و در دستور کار قرارگرفته است .

وی از بهره مندی 8500 نفر جمعیت روستایی از اب شرب سالم خبر داده و‌گفت : با اتمام همه این پروژه ها (ابرسانی) ۸۵۰۰ نفر جمعیت روستایی از آب آشامیدنی سالم بهره مند خواهد شد لذا با افتتاح قسمتی از این پروژه در هفته دولت۶۵۰۰ نفر جمعیت روستایی و  با افتتاح قسمت دیگر پروژه در دهه فجر ۲۰۰۰ نفر جمعیت روستایی از اب شرب سالم بهره مند خواهند شد .

جعفری نژاد از کیفی سازی آب شهرستان ماکو و حل مشکل قطعی آب خبر داده و گفت : از اهم اقداماتی که انجام می گیرد تامین آب پایدار شهری می باشد بدین منظور در خصوص حفر چاه فلمن مطالعاتی صورت گرفته که با حفر این چاه در جوار تصفیه خانه شماره یک ماکو برای برداشت آب در مواقع ضروری و اضطراری ، دیگر مردم ماکو با مشکل قطعی اب مواجه نخواهند شد .

 

رئیس اداره آب و فاضلاب ماکو در خصوص فاضلاب شهری اذعان داشت : جلسات متعددی در خصوص فاضلاب شهری با مدیرعامل منطقه آزاد و مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان و در جلسات جداگانه ای با نماینده شهرستان در این خصوص مذاکراتی صورت گرفته است و اعتبارات لازم این طرح از طرف نماینده و منطقه آزاد در حال پیگیری می باشد و مابقی اعتبارات با مشارکت شورای اسلامی شهر و شرکت اب و فاضلاب استان با تصویب تبصره های سه و چهار قانون بودجه در حال پیگیری می باشد .

 

وی در این خصوص افزود : اجرای پروژه فاضلاب ماکو برای ساکنین که فاضلاب آنها بدون تصفیه وارد رودخانه زنگمار میشود در اولویت بوده و ضرورت دارد.

لینک کوتاه : https://marzdaran.ir/?p=14126
  • ارسال توسط :
  • 1199 بازدید
  • دیدگاه‌ها برای بهره مندی 8500 نفر جمعیت روستایی از آب شرب سالم بسته هستند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.