افزونه پارسی دیت را نصب کنید Thursday, 28 March , 2024
22

همکاری مشترک با منطقه آزاد مرسین سرآغاز فعالیت های جدید تجاری مابین ایران و ترکیه است

  • کد خبر : 6423
  • ۰۸ مهر ۱۳۹۷ - ۲۰:۱۲
همکاری مشترک با منطقه آزاد مرسین سرآغاز فعالیت های جدید تجاری مابین ایران و ترکیه است

همزمان با سفر مدیر عامل سازمان منطقه ازاد ماکو به عنوان نماینده تام الاختیار دولت در منطقه آزاد ماکو به بندر مرسین ترکیه توافقات اولیه برای توسعه روابط تجاری و فرهنگی انجام شد.

به گزارش مرزداران ؛ همزمان با سفر غلامرضا سلیمانی به عنوان نماینده تام الاختیار دولت در منطقه آزاد ماکو به بندر مرسین ترکیه توافقات اولیه برای توسعه روابط تجاری و فرهنگی انجام شد.

مدیرعامل سازمان منطقه ازاد ماکو در این دیدار گفت :  ایران و ترکیه دارای مشترکات فرهنگی، آداب و رسوم دینی و علائق یکسان هستند لذا با توجه به مرز مشترک 200 کیلومتری ایران و ترکیه و با دارا بودن مرزهای امن این دو منطقه می توانند همکاری های بسیار عمیق تر در حوزه های مختلف تجاری، سیاسی و فرهنگی داشته باشند.

 

وی افزود :  هدف من از سفر به ترکیه ایجاد رابطه بلند مدت تجاری، اقتصادی وفرهنگی می باشد لذا  ایران بخصوص مناطق آزاد مزیت های بی نظیری از جمله ارزان بودن قیمت گاز و برق نسبت به ترکیه که حدود یک چهارم قیمت ترکیه است، همچنین انتقال گاز ایران به اروپا از طریق منطقه آزاد ماکو،  ثبت بیش از 300 اثر تاریخی از مسلمانان مسیحیان و ارمنیان و.. در این منطقه می تواند مقصد خوبی برای گردشگران ترکیه ای و خانه ای امن برای سرمایه گذاران آن کشور باشد.

وی تصریح داشت : مردم ایران علاقه زیادی به استفاده از محصولات کشور ترکیه دارند لذا ترکیه اولین شریک تجاری ایران و بندر مرسین اولین شریک تجاری منطقه آزاد ماکو است.

سلیمانی نقش منطقه آزاد ماکو در تحقق هدف 30 میلیارد دلاری پیش بینی شده برای تجارت با ترکیه را  حیاتی خواند و گفت: انتظار داریم 80 درصد حجم مبادلات 30 میلیارد دلاری از ماکو محقق شود.

وی خاطر نشان ساخت : ماکو به عنوان بندر خشک و مکمل بندر مرسین که می تواند نقش کریدور داشته باشد می باشد لذا با توجه به اینکه فاصله ماکو تا مرسین 1100 کیلومتر است می توان با ارتباط راه آهن و کارگوی فرودگاهی به عنوان هاب توزیع  فن آوری و تکنولوژی عمل کند و طبق نظرات کارشناسان تولیدات ترکیه در منطقه آزاد ماکو حداقل 60 درصد ارزانتر است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو حجم مبادلات تجاری ایران با جهان را در سال 2016 ،  155 میلیون دلار عنوان کرد و گفت: طبق هدفگزاری انجام شده، 10 درصد این مبادلات یعنی 15 میلیون دلار می تواند بین مرسین و ماکو انجام شود.

سلیمانی  از تخفیف 70 درصدی محصولات تولیدی شرکت های خارجی در منطقه آزاد ماکو برای ورود به سرزمین اصلی خبر داد و گفت: مالکیت صددرصدی در منطقه می تواند خارجی باشد.

وی از ماکو- ترابزون – مرسین به عنوان سه کریدور پخش و ترانزیت برای جهان یاد کرد و افزود: یکی از طرح هایی که سازمان منطقه آزاد ماکو دنبال می کند ایجاد شهرک مشترک سرمایه گذاری با ترکیه است چرا که زیرساخت ها برای احداث این شهرک آماده شده است.

غلامرضا سلیمانی گفت: سالانه 20 میلیارد دلار مایحتاج اولیه مثل گندم جو نهاده های دامی و… وارد کشور می شود و در این شرایط جدید مرسین می تواند بهترین محل برای تامین آن باشد لذا باید توجه داشت یکی از موضوعات مهمی که می تواند ارتباطات فیمابین را افزایش دهد، توسعه گردشگری بویژه گردشگری سلامت است که باید از این ظرفیت در جهت رفاه مردم دو طرف استفاده کنیم.

وی  با اشاره به  حجم صادرات محصولات پتروشیمی و صنایع نفتی ایران را 15 میلیارد دلار در سال افزود: بندر مرسین پایگاهی امن برای صادرات محصولات ایران می تواند باشد.

 

در ادامه این دیدار مدیرعامل منطقه آزاد مرسین گفت : همکاری مشترک با منطقه آزاد ماکو سرآغاز فعالیت های جدید تجاری مابین ایران و ترکیه است.

ادوار موم  Edvar Mum  تصریح داشت : امتیازات ، پتانسیل های منطقه آزاد ماکو و پشنهادات همکاری منطقه آزاد ماکو عالی بوده واز ان استقبال میکنیم و با انعقاد تفاهم نامه های همکاری دوجانبه، منطقه آزاد ماکو به عنوان خانه و سرزمین دوم ما خواهد بود و مرسین را نیز به عنوان محلی برای تجارت و فعالیت اقتصادی، خانه خود بدانید.

لینک کوتاه : https://marzdaran.ir/?p=6423
  • ارسال توسط :
  • 1477 بازدید
  • دیدگاه‌ها برای همکاری مشترک با منطقه آزاد مرسین سرآغاز فعالیت های جدید تجاری مابین ایران و ترکیه است بسته هستند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.