افزونه پارسی دیت را نصب کنید Friday, 29 March , 2024
27

همایش سواد رسانه ای

  • کد خبر : 8432
  • ۰۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۴
همایش سواد رسانه ای

همایش سواد رسانه ای با حضور مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اذربایجان غربی و قائم مقام انجمن سواد رسانه ای کشور در محل ساختمان شماره 2 سازمان منطقه ازاد ماکو برگزار شد .

به گزارش مرزداران ؛ همایش سواد رسانه ای با حضور حجت الاسلام  ناصر خدایاری مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اذربایجان غربی و معصومه نصیری قائم مقام انجمن سواد رسانه ای کشور در محل ساختمان شماره 2 سازمان منطقه ازاد ماکو برگزار شد .

در این برنامه که خبرنگاران ، عکاسان و روابط عمومی ادارات شرکت داشتند ، حجت الاسلام  ناصر خدایاری مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اذربایجان غربی گفت : وقتی کسی سواد رسانه دارد حقوق ، سیاست  و همه چیز را تشخیص میدهد ، تحلیل و توضیح و توصیف را تشخیص میدهد لذا رسانه سخت ترین حوزه برای فعالیت است .

وی با اشاره به ارزش سواد رسانه ای گفت : کار را وقتی متخصص انجام میدهد کار خیلی ارزشمند می شود ، باید توجه داشت دانش چرخه رسانه ای دارد فلذا سواد رسانه ای به این دلیل لازم است که نظام حاکم بر جهان نظام تک قطبی نیست پس اگر دنیا دنیای تک فرهنگی بود و تک نگاری بود ما سواد رسانه ای لازم نداشتیم .

وی خاطر نشان ساخت : امروز وقتی از سواد رسانه ای بحث میشود مهارت قدرت دانش شناسایی رسانه ها (چند رسانه ، کانال ،گروه ، ماه نامه و…)میزان تشخیص ، تفاوت و تمایز بین دو چیز مثلا روزنامه کیهان با روزنامه اطلاعات یا شبکه بی بی سی و ام بی سی فلان کشور یا با خبر گزاری آلمان مطرح می شود .

حجت الاسلام خدیاری تصریح داشت : هر کس بتواند خبر راست را از دروغ  تشخیص بدهد فرد این سواد رسانه ای دارد ممکن است تحصیل نداشته باشد اما  سواد رسانه ای دارد .

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اذربایجان غربی ادامه داد : ما در این دنیا زندگی میکنیم ؛ فرهنگ ها و مغز های متفاوت وجود دارد ،  اشباع و بمباران خبری ، تهاجمی که بر انسان صورت میگیرد دایره اطلاعات و دیدمون  و قدرت تشخیص متفاوت و تمایز موجود ، اینکه یک مطلب را  برای چه نوشتند ، چرا پاک کردند ، از کجا نوشتنند اما آنچه که در رسانه خیلی مهم است محتوای مسائل درج شده در رسانه مثل مواد غذایی است ؛ با اینکه لیبل و آرم هم دارد اما شما نمیتوانید هر مواد غذایی را استفاده کنید محصولات تولیدی رسانه هم باید سم زدایی بشود و کارشناس رسیدگی کند .

وی با اشاره به اهمیت تولید محتوا گفت : باید تولید محتوا کنیم اگر تولید نمیکنیم باید درست و کارشناسانه بررسی و سپس مصرف کنیم چرا که افکار نا درست را از سوی آدمهای معتبر منتشر میکنند تا آدم تردید نکند و آرم معتبر هم روی آن میزنند که نشان دهنده کیفیت آن باشد .

وی با تاکید براینکه، سواد رسانه ای هر فردی بر اساس قدرت نقد و تحلیل وی سنجیده میشود تصریح نمود: منظور از نقد و تحلیل یاوه گویی و متن در قالب انشا نیست بلکه، سخنی در راستای چاره سازی و کلیدی برای قفل های جامعه است.

حجت الاسلام خدایاری گفت : محتوا مظروف است ظرف نیست شما در ظرف ها میتونید بد ترین چیز ها بریزید ؛ بعضی از ما خیلی کوچک نگاه میکنیم  ، رسانه باید قدش بلند و دیدش وسیع باشد .

حجت الاسلام خدایاری تجزیه و تحلیل را یکی دیگر از مولفه های یک انسان فعال در درک رسانه عنوان کرد و گفت: رسانه باید دور نگر باشد تا بتواند به بلوغ کامل برسد و رسانه باید به خبر سازی بدون چشم طمع و تکیه به نان و نوا باید قلم بزند تا گامهای موفقیت برداشته شود.

وی در پایان گفت : آدم به امام که نگاه میکند ما آن چیزی که ایشان گفت نشدیم کاش جرات داشتیم این لباس را تحویل میدادیم چرا که ما نتوانستیم در موقعیتی خاص تاثیر گذار باشیم  ای کاش بعضی از رسانه ها بتوانند این جرات را داشته باشند تحویل دهند این رسالت را چرا که بعضی از رسانه ها تاثیر گذار نیستند و رسالت خود را به درستی انجام نمیدهند ، تولیدی و خروجی ندارند فقط مصرف کننده خوبی هستند .

در ادامه این برنامه معصومه نصیری قائم مقام انجمن سواد رسانه کشور کفت : رسانه ها میتوانند تفکرات ما را به حدی تغییر دهند که نگاه جامعه نسبت به جایگاه ها و سبک نگرش و کارکردها تغییر کند.

وی افزود : مردم با ۳ نوع تفکر واقع بینانه، خوش بینانه و بدبینی در مقابل رسانه ها قرار دارند و رسانه ها قدرتی بسیار بزرگ در راستای خلق وضعیت ها در جامعه محسوب می شوند .

وی تصریح کرد : جابجایی ارزش ها به خاطر رسانه می باشد و رسانه در عین حال که الگو سازی میکند میتواند نقش چاقوی دو طرفه را ایفا کند.

نصیری تاکید داشت :  رسانه ها باید رصد شود تا بزرگ نمایی، تکرار و کلیشه سازی ها در رسانه،  روحیات انسان را متشنج  و متحول نکند.

وی در پایان گفت :  اگر مسئولین سواد رسانه ای نداشته باشد کشور متحمل هزینه های بیشتری خواهد شد پس باید در کنار فراگیری این نیاز جامعه به انتشار و انعکاس آن بپردازیم و سواد رسانه ای در کشور نهادینه گردد .

لینک کوتاه : https://marzdaran.ir/?p=8432
  • ارسال توسط :
  • 1820 بازدید
  • دیدگاه‌ها برای همایش سواد رسانه ای بسته هستند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.