افزونه پارسی دیت را نصب کنید Friday, 29 March , 2024
22

عهد شکنی در مقابل پیمان شکنان یک فرهنگ قرآنی است

  • کد خبر : 9307
  • ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۶
عهد شکنی در مقابل پیمان شکنان یک فرهنگ قرآنی است

امام جمعه ماکو گفت :وقتی آمریکا به تعهدات خود عمل نمی‌کند، لزومی ندارد که روی تعهد خود بایستیم. به حمد الله، امروز دولت محترم به این نتیجه رسیده است که طبق فرهنگ قرآنی باید در مقابل کسانی که عهد شکنی می‌کنند، پیمان شکنی کرد .

به گزارش مرزداران ؛ حجت الاسلام هاشمی امام جمعه ماکو در خطبه های عبادی سیاسی نماز جمعه خطاب به بانوان  گفت : به شوهر خود در امور دین و دنیا کمک کنید  چرا که سه چیز برای مؤمن راحتی است، از جمله: زن شایسته‌ای که کمک کار او در دنیا و آخرت باشد.

 

وی با اشاره به روایتی گفت : در روایت است که بعد از عروسی حضرت فاطمه و حضرت علی پیامبر اکرم از حضرت علی علیه السلام پرسیدند: خانواده خود را چگونه یافتی؟ ایشان جواب داد: ‹‹نِعْمَ الْعَوْنُ عَلَی طَاعَه اللهِ›› ؛ «فاطمه را بهترین کمک در راه فرمانبرداری خدا یافتم.» اینطور نباشد که بانوان در امور دنیا صرفه جو و کمک کار باشند، اما در امور آخرتی دریغ کنند، و یا مانع شوهر باشند.

 

وی توصیه داشت : شوهر و فرزندان خود را به نماز به روزه و به انفاق، به قرائت قرآن، به مسجد و نماز جماعت و نماز جمعه و جلسات مذهبی و دوستی و صفا دعوت کنید.

امام جمعه ماکو با اشاره به عهد شکنی در مقابل پیمان شکنان گفت : عهد شکنی در مقابل پیمان شکنان یک فرهنگ قرآنی است لذا خداوند تبارک و تعالی در این آیه‌ی شریفه می‌فرمایند: ﴿وَ إنْ نَکَثُوا أیْمانَهُمْ مِنْ بَعْدِ عَهْدِهِمْ وَ طَعَنُوا فی‏ دینِکُمْ فَقاتِلُوا أَئِمَّهَ الْکُفْرِ إنَّهُمْ لاَ أیْمانَ لَهُمْ لَعَلَّهُمْ یَنْتَهُونَ﴾؛ خداوند تبارک و تعالی در خطاب به مسلمانان می‌فرمایند: «و اگر (مشرکین اطراف مکه) پیمان های خود را پس از عهد خویش بشکنند، و آیین شما را مورد طعن قرار دهند، با پیشوایان کفر پیکار کنید؛ چرا که آنها پیمانی ندارند؛ شاید (با شدّت عمل) دست بردارند!»

 

حجت الاسلام هاشمی در تفسیر ایه گفت : ظاهر آیات این را نشان می ‏دهد که موضوع آیه، مرتبط به آن مشرکین و بت ‏پرستانی است که در آن زمان، به ظاهر با مسلمانان پیمان ترک مخاصمه داشتند، ولی عملا پیمانشان را نقض کرده بودند و آنها گروهی از مشرکان اطراف مکه، یا سایر نقاط حجاز بودند. هرچند ظاهر آیه مربوط به مشرکین اطراف مکه است، اما معنا و مفهوم آیه‌ی شریفه شامل هر زمانی را می‌شود؛ چون قرآن زنده است و در هر زمان مصادیق خاص خود را دارد لذا امروز نیز مصداق آیه‌ی شریفه پیمان شکنان و عهدشکنان آمریکائی و هم‌پیمانان آنها از کشورهای غربی، اعم از انگلیس و فرانسه و آلمان است.

وی در پیگیری مطالبات مقام معظم رهبری گفت : مقام معظم رهبری بارها فرموده بودند: «وقتی آنها به تعهدات خود عمل نمی‌کنند، لزومی ندارد که روی تعهد خود بایستیم. به حمد الله، امروز دولت محترم به این نتیجه رسیده است که طبق فرهنگ قرآنی باید در مقابل کسانی که عهد شکنی می‌کنند، پیمان شکنی کرد لذا حضرت امام یک جمله‌ی خوبی دارد، معظم له می‌فرمودند: «ملت کفر به مانند سگ می‌مانند، اگر از جلوی آنان فرار کنی، دنبالت می‌کنند، اما اگر در مقابل آنان بایستی، به مانند سگ فرار می‌کنند.

 

وی تصریح داشت : امروز ما نیز ضمن اینکه، تمامی تحریم های ظالمانه‌ی استکبار جهانی آمریکا را محکوم می‌کنیم، از مواضع دولت محترم در برجام، در مقابل آمریکا و کشورهای غربی نیز حمایت می‌کنیم، هر چند که این تصمیم باید زودتر اینها گرفته می‌شد. چون بارها مقام معظم رهبری فرموده بودن که به آمریکا و غرب نباید اعتماد کرد. چون تجربه نشان داده که آنها عهد شکن هستند.

 

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری خاطر نشان ساخت : تجربه انقلاب اسلامی آن بود که پیروی از دستورات قرآن کریم و عدم اعتماد به دشمنان اسلام می‏تواند باعث پیروزی انقلاب اسلامی و تداوم آن و عبور انقلاب از گردنه ‏های سخت شود. اما عبرتی که از بیداری اسلامی در مصر حاصل شد این بود که سران کشور مصر بعد از پیروزی اولیه و بعد از آنکه دیکتاتوری غرب‏گرا و وابسته به آمریکا را سرنگون کردند، به جای اینکه به دستورات قرآن و عدم رجوع به ظالمین عمل کنند، به آمریکا اعتماد کردند. به جای همراهی با مومنان و وحدت با جمهوری اسلامی ایران و سایر کشورهای اسلامی، به سمت دشمنان دین رفتند و تصور کردند که هماهنگی با آمریکا باعث بقای آنها خواهد شد.

 

وی تاکید داشت : با استناد به آموزه ‏های قرانی «اگر چنان‏چه خدای متعال به یک ملّتی کمکی کرد، و آن ملّت قدر آن کمک را ندانستند، کتکش را می‌خورند، سیلی ‏اش را می‌خورند؛ باید قدر بدانند . ملّت ما بحمدالله از روز اوّل قدر دانست.»

 

لازم به ذکر می باشد قبل از خطبه های نماز جمعه سجاد اسماعیل زاده ریاست جمعیت هلال احمر شهرستان ماکو به ارائه گزارش فعالیت به مناسبت هفته هلال احمر پرداخت .

لینک کوتاه : https://marzdaran.ir/?p=9307
  • ارسال توسط :
  • 831 بازدید
  • دیدگاه‌ها برای عهد شکنی در مقابل پیمان شکنان یک فرهنگ قرآنی است بسته هستند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.