افزونه پارسی دیت را نصب کنید Friday, 29 March , 2024
21

عمل به توصیه‌های مقام معظم رهبری راه تحول دستگاه قضا می باشد

  • کد خبر : 8684
  • ۲۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۶
عمل به توصیه‌های مقام معظم رهبری راه تحول دستگاه قضا می باشد

امام جمعه ماکو گفت : چهارشنبه سوری است که نه دلیل عقلی و نه دلیل نقلی معتبری از آن پشتیبانی می‌کند؛ بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که این کار، خرافه‌ای بیش نیست که مانند سایر موهومات توانسته است بین مردم جایگاهی برای خود باز کند.

به گزارش مرزداران ؛ حجت الاسلام هاشمی امام جمعه شهرستان ماکو در خطبه های عبادی سیاسی نماز جمعه با اشاره به چهارشنبه سوری از دیدگاه اسلام گفت : در آستان چهارشنبه سوری قرار گرفته‌ایم، و به تناسب این ایام یک بحث ریشه‌ای و یک بحث اعتقادی و قرآنی خواهیم داشت این که آیا از دیدگاه قرآن کریم نیز چهارشنبه سوری مورد تأیید شارع مقدس است یا نه ؟! در تعریف فرهنگ باستانی لازم است این نکته حائز اهمیت می باشد که فرهنگ باستانی و یا همان سنت‌های آباء و اجدادی، عبارت از باورها و رفتارهایی هستند که همه انسانها به حفظ و نگهداری آن علاقه مندند و سعی می‌کنند مانند نیاکان خود به آن باور کرده و عقیده‌مند بوده و آن رفتار را تکرار کنند.

 

وی افزود : آیا تمامی این باورها و رفتارهایی که از گذشتگان به ما رسیده است همگی درست و صحیح هستند یا نه؟! اگر ثابت شد بعضی از این سنت‌های باستانی خرافه‌ای بیش نیستند آیا باز هم باید بر آن اسرار ورزید و پا فشاری کرد؟!

امام جمعه ماکو در جواب سوالات خود با اشاره به موضع قرآن کریم در مورد آئین های باستانی گفت :  از دیدگاه قرآن کریم اگر یک سنت، عقیده و رفتاری که به ارث رسیده است دارای دلیل عقلی و یا نقلی معتبر بود، تبعیت از آن صحیح است؛ و اگر اینگونه نبود پیروی از آن مصداق پیروی کورکورانه است که هر انسان عاقلی خود و دیگران را از آن برحذر می‌دارد لذا موضع قرآن کریم در برابر ‌سنت آباء و اجدادی  این است که خداوند تبارک و تعالی در پاسخ به ادعای بت پرستان، به خاطر پیروی از دین آباء و اجدادی، از آنها دلیل منطقی می‌خواهد، چون ادله آنها را قبول نمی‌کند، وقتی از بت پرستان سؤال می‌کردند که چرا بت را پرستش می‌کنید؟ در حالی که خود شما این بت‌ها درست کرده‌اید، در جواب می‌گفتند: چون آباء و اجداد ما بت‌پرست بودند، ما هم از روش و دین آنها پیروی می‌کنیم. قرآن کریم این نوع استدلال را قبول نمی‌کند و می‌گوید: اگر به خاطر رفتارهای گذشتگان و تبعیت از فرهنگ باستانی و سنت‌های آباء و اجدای یک عملی را انجام می‌دهی، یا باید یک دلیل عقلی داشته باشی و یا یک دلیل نقلی معتبر. لذا خداوند تبارک و تعالی در خطاب به بت‌پرستان می‌فرماید: اگر راست می‏گویید، برای من از کتابهای آسمانی قبل از قرآن دلیلی بیاورید که دلالت کند بر اینکه خدایان شما، در خلقتِ قسمتی از آسمانها و یا خلقتِ قسمتی از زمین شرکت دارند (دلیل نقلی معتبر) و اگر از کتابی آسمانی دلیل نمی ‏آورید، حداقل یک دلیل علمی (عقلی معتبر) بیاورید که این ادعای شما را اثبات کند اگر نه دلیل عقلی دارید و نه دلیل نقلی معتبر از کتابهای آسمانی گذشته، پس هیچ گونه بهانه و دلیلی برای پیروی از سنت آباء و اجدادی ندارید.

 

وی تصریح داشت : بنابر این از دیدگاه قرآن کریم تبعیت از سنت‌های آباء و اجدادی و فرهنگ باستانی در زمانی صحیح است که این فرهنگ‌ها و سنت‌ها و رفتارها دارای یک دلیل عقلی و یا نقلی معتبر باشد، ولی اگر هیچ گونه دلیلی نداشته باشند، قابل تبعیت نیست.

حجت الاسلام هاشمی با اشاره به سنت چهارشنبه سوری گفت : از جمله سنت‌های قدیمی ما ایرانیان که هر ساله خودی نشان می‌دهد همین چهارشنبه سوری است که نه دلیل عقلی برای  درستی و مفید بودن آن وجود دارد و نه دلیل نقلی معتبری از آن پشتیبانی می‌کند؛ بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که این کار، خرافه‌ای بیش نیست که مانند سایر موهومات توانسته است بین مردم جایگاهی برای خود باز کند.

وی در پیگیری بیانات رهبری گفت : مقام معظم رهبری می‌فرمایند: علاوه بر آنکه هیچ مبنای شرعی ندارد، مستلزم ضرر و فساد زیادی است که مناسب است از آنها اجتناب شود. برخی از مراجع تقلید نیز آن را مصداق خرافات دانسته‌اند لذا این سنت نه تنها هیچ گونه دلیل عقلی و نقلی معتبر ندارد، بلکه یک سری آثار منفی نیز دارد. چقدر انسانها در چهارشنبه سوری به خاطر ترقه بازی‌ها و آتش سوزی‌ها صدمات جانی و مالی را متحمل می‌شوند؟ که هر سال در ایام چهارشنبه سوری  رسانه‌های گروهی اعلام می‌کنند، چقدر افرادی که بخاطر همین ترقه‌بازی‌ها، دست و پا و چشم خودشان را از دست داده‌اند. با وجود اینکه ما همه اینها را می‌بینیم باز هم کورکورانه به دنبال آن می‌رویم.

وی خطاب به مردم گفت :  از خود نیز سؤال نمی‌کنیم که نه دلیل عقلی برای این کار است و نه دلیل نقلی، علاوه بر آن بار منفی هم برای آن مترتب است، انسان عاقل چرا باید به دنبال این کار برود؟! کسانی که به دنبال چنین کاری می‌روند، معلوم است که از عقل هیچ گونه بهره‌ای نبرده‌اند. لذا بهترین جایگزین برای این کار، در آستان عید نوروز و ایام ولادت با سعادت امیر مؤمنان علی بن ابیطالب علیه السلام، کمک کردن به مستمندان و نیازمندان است.

وی با اشاره به مطالبات مقام معظم رهبری گفت : عمل به توصیه‌های مقام معظم رهبری؛ راه تحول دستگاه قضا می باشد چرا که رهبر معظم انقلاب، طی حکمی حجت الاسلام و المسلمین، سید ابراهیم رئیسی را به ‏عنوان رئیس جدید قوه قضائیه منصوب کردند. در حکم رهبر معظم انقلاب برای آقای رئیسی، جهت ایجاد تحول در دستگاه قضا، هشت توصیه و مطالبه مطرح شده است که عبارتند از :برای تحول زمان‌بندی مشخص شود ، در همه‏ ی فصول تحول، مردمی بودن و انقلابی بودن و ضد فساد بودن را رعایت کنند ، به سرمایه‌ی نیروی انسانی توجه خاص شود ، حقوق عامه‌ی مردم احیا شود ، در برخورد قضائی، این و آن ملاحظه نشود ، در مسؤلیت‏های قوه قصائیه، از جوانان صالح و انقلابی و فاضل استفاده شود ، قاضی و دادگاه را عزیز بدارید. احساس عزت و شرافت در قاضی، سدّ محکمی در برابر انگیزه ‏ها و عوامل نفوذ و انحراف است ، با قوای مجریه و مقننه همکاری شود و با آنان هم ‏افزایی گردد

وی خاطر نشان ساخت : در بین ملاحظات هشت گانه رهبر معظم انقلاب اصل دوم بر ضرورت «مردمی بودن و انقلابی بودن و ضد فساد بودن» به‏ مثابه جهت‏ گیری اصلی تحولات دستگاه قضایی می ‏باشد که برای محقق شدن آن، باید به وظایف قانونی خود، کاملا درست عمل کند.

امام جمعه ماکو با اشاره به مولفه مردمی بودن دستگاه قضایی به بیان خصوصیات ان پرداخت : از الزامات مردمی بودن: دستگاه قضائی باید ملجأ و پناهگاه مردم باشد ، دستگاه قضای باید چابک‏ سازی شود ،در دستگاه  قضائی کرامت ارباب رجوع باید حفظ شود ، دستگاه قضا باید پاسخگو باشد ، از جمله‌ی مهم‌ترین الزامات دستگاه قضا، ساده زیستی آنان است و یکی دیگر از الزامات دستگاه قضا، اتقان در احکام‏ می‌باشد.

 

وی با اشاره به الزامات انقلابی بودن دستگاه قضایی گفت : در دستگاه قضا تمامی امور باید به دست انقلابیون سپرده شود،  دستگاه قضا باید با جرائم به قاطعیت برخورد کند ،در برابر دانه درشت‏ها باید با صلابت برخورد نماید.

وی در پایان به اشاره به الزامات ضد فساد بودن دستگاه قضا، گفت : دستگاه قضا باید از سلامت سازمانی ، شجاعت ، قانون گرایی  ، نقدپذیری برخوردار باشد .

لینک کوتاه : https://marzdaran.ir/?p=8684
  • ارسال توسط :
  • 813 بازدید
  • دیدگاه‌ها برای عمل به توصیه‌های مقام معظم رهبری راه تحول دستگاه قضا می باشد بسته هستند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.