افزونه پارسی دیت را نصب کنید Friday, 29 March , 2024
24

نخستین میز ملی لجستیک ایران

  • کد خبر : 9882
  • ۱۸ تیر ۱۳۹۸ - ۷:۲۳
نخستین میز ملی لجستیک ایران

نخستین میز ملی لجستیک ایران با حضور معاون برنامه ریزی دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد ایران معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی و رئیس کمیته بازرگانی و تجارت بین الملل مجمع تشخیص مصلحت نظام به میزبانی منطقه آزاد ماکو برگزار شد .

به گزارش مرزداران ؛  نخستین میز ملی لجستیک ایران با حضور عبدالرحیمی معاون برنامه ریزی دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد ، محمود دودانگه عضو و رئیس کمیته بازرگانی و تجارت بین الملل مجمع تشخیص مصلحت نظام و مصطفی آیتی مدیرکل دفتر نظارت بر ترانزیت گمرک جمهوری اسلامی ایران به میزبانی منطقه آزاد ماکو در محل سالن ساختمان شماره ۲ سازمان منطقه آزاد ماکو برگزار گردید .

در ابتدای این برنامه دکتر نصیری قائم مقام مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو ضمن خیر مقدم به تبیین نقش منطقه آزاد ماکو در صنعت و زیستی کشور پرداخته و گفت : منطقه آزاد ماکو به دلیل دارا بودن موقعیت جغرافیایی ، امکانات حمل و نقل و ترانزیت اجرای پروژه های لجستیک در قالب دهکده لجستیکی و بیزینس لاین ها که در بخش کشاورزی هستند، نقش مهمی در صنعت کشور ایفا می کند .
وی افزود : منطقه آزاد ماکو با وسعتی بالغ بر ۵۰۰ هزار هکتار از بزرگترین مناطق آزاد دنیا محسوب شده و به واسطه اتصال به بازارهای اروپا و آسیای میانه و شاهراه ارتباطی ترانزیت اروپا و آسیای میانه به عنوان منطقه مهم کشور می باشد .

وی تصریح داشت : این منطقه به عنوان گلوگاه کریدور شمال به جنوب نقطه اتصال آسیا به اروپا بوده و یکی از کلید واژه های اصلی منطقه موضوع لجستیک می باشد .
نصیری با بیان اینکه منطقه آزاد ماکو نقطه اتصال شرق جاده ابریشم به اروپا می باشد گفت : گلوگاه قدیمی جاده ابریشم از منطقه آزاد ماکو می گذرد .
قائم مقام مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو هدف از برگزاری میز ملی لجستیک را تشریح کرده و گفت : هدف از لجستیک تبدیل منطقه آزاد ماکو به هاب لجستیک در کشور و ترانزیت اروپا ، شکل دهی مرکز تجارت و مدرن با تکیه و مناطق آزاد ، تسهیل حضور سرمایه گذاری برند های بین المللی ، توسعه جاده های ترانزیتی و ریلی در کشور ، توسعه کشاورزی ،معدن ،صنعت کشاورزی و خود لجستیک که بیزینس لاین ها در این منطقه می باشد .

در ادامه این برنامه عبدالرحیمی معاون برنامه ریزی دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد ایران گفت  : بی تردید اهمیت صنعت لجستیک در نظام اقتصادی و اجتماعی امروز با نگاهی به سهم ۱۲ درصدی آن از تولید ناخالص داخلی دنیا و سهم حدود ۲۵ درصد از قیمت تمام شده کالاها در اقتصادهای توسعه یافته موضوع روشنی می‌توان دریافت که طیف وسیع و گسترده‌ای از فعالیت ها و خدمات حمل و نقل ، انبارداری ، یکپارچه سازی بار های تجاری، امور گمرکی و تبادلات مرزی تا سیستم های توزیع در ابعاد داخلی و بین المللی را شامل می گردد لذا اهمیت این وضعیت به حدی افزایش یافته است که امروز از آن به عنوان یکی از مولفه های اساسی توسعه اقتصادی و البته توسعه یافتگی کشورها و البته عنصر حیاتی هر کسب و کار یاد می‌شود.

وی افزود : در این میان بهره گیری از مزیت های جغرافیایی اقتصادی و انسانی نقاط مختلف دنیا برای دستیابی به محصول و خدمات برخوردار از مزیت های رقابتی به حدی در حال گسترش است که تولید یک محصول در واقع حاصل همکاری مشترک شرکت هایی از جغرافیا های مختلف است و این چنین زنجیره های تامین جهانی و منطقه ای بین کشورهای مختلف به طور فزاینده ای شکل گرفته و واردات و صادرات را به شدت به هم گره زده است .

وی تصریح داشت :  با نگاهی به وضعیت و فعالیت‌های پراکنده لجستیک و فراتر از آن مدیریت زنجیره تامین در کشورها متوجه می شویم که متاسفانه طی سال های گذشته از مزیت ها و ارزش های قابل توجه این صنعت غفلت جدی شده است و صرفاً کشور به درآمدهای اندک ترانزیت و عبور کالاها از این جغرافیای گسترده و موقعیت استراتژیک خود دل خوش کرده بود البته با اقدامات و سرمایه‌گذاری‌های وسیع در منطقه این سهم اندک نیز مستمر در حال تهدید از سوی رقبا قرار گرفته است لازم به ذکر می باشد که سهم 2 درصدی ترانزیت در ارزش کالا در خوشبینانه ترین حالت در تعدیل سهم ۲۵ درصد لجستیک از ارزش کالا به وضوح تفاوت بسیار عظیم این دو حوزه را نشان می‌دهد و قطعاً باز تدبیر نظام توسعه ملی برای بهره گیری از این ظرفیت و پتانسیل شبکه های گسترده حمل و نقل در مورد های مختلف آن و قرارگیری کریس کراس و تلاقی مسیرهای مهم بین المللی مبادلات جنوب شرق آسیا و جنوب آسیا مشرق با کشورهای آسیای میانه و مشترک المنافع و اتحادیه اروپا که سهم چند هزار میلیارد دلار ای از اقتصاد جهانی را به خود اختصاص می دهد موضوع مهمی بود که به درستی از سوی وزارت راه و شهرسازی از سال گذشته مورد توجه قرار گرفت .

عبدالرحیمی خاطر نشان ساخت : ستاد مراکز لجستیک تدوین طرح آمایش مراکز لجستیک کشور را در دستور کار خود قرار داد که طی آن مقرر شد ایجاد ۴ شهر لجستیک ، ۱۴ دهکده لجستیک ،۱۲ پارک لجستیک و ۱۰ مرکز لجستیک مرزی با همه الزامات آن در دستور کار نظام توسعه ملی قرار گیرد بر اساس گزارش های بین المللی اگرچه در فاصله بین سال های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸ شاهد بهبود ۳۲ مرتبه‌ای در شاخص عملکرد لجستیکی کشور بودیم که ابعاد مختلف کارایی فرآیندهای ترخیص کیفیت زیرساخت‌های لجستیکی و سهولت در ارسال محموله های بین المللی ، کیفیت و کفایت خدمات لجستیک ، توانایی در رصد و ردیابی کالاها، تحویل به موقع کالاها را شامل می شود هنوز جایگاه ۶۴ بین کشورهای مختلف دنیا جایگاه در خور ظرفیت ها و اقتضائات اقتصادی و جغرافیایی کشورمان نیست در قطعاً قابلیت رشد و توسعه بسیار بالایی برای کشور در این صنعت می توان متصور شد .

وی یکپارچگی و پیوند زیرساخت‌های لجستیکی به یکدیگر و اماکن برقراری جریان پیوسته تجارت داخلی و خارجی کارآمد را نکته مهمی عنوان کرده و گفت : در این فرآیند نکته بسیار مهم یکپارچگی و پیوند زیرساخت‌های لجستیکی به یکدیگر و اماکن برقراری جریان پیوسته تجارت داخلی و خارجی کارآمد است که در قالب ها و مراکز لجستیک تجلی پیدا می‌کند و این قدرت با بهره‌گیری از رویکردهای نوین در لجستیک ، ارتقاء قابلیت های رقابتی هزینه های لجستیک را کاهش می دهند و صرفه های اقتصادی فراوانی را عاید اقتصادهای میزبان می کنند .

معاون برنامه ریزی دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد ایران ارکان مهم غیرفیزیکی این قطبها و ضرورت‌های توفیق آنها را همکاری ، هماهنگی و یکپارچگی عنوان کرده و گفت :  چه طبعاً در کشور نیازمند کار گسترده فرهنگی مقرراتی و نهادی می باشد و اگر در این سه رکن اساسی هماهنگی ، همکاری و یکپارچگی را شایان با جرأت بتوان پاشنه آشیل بهبود و ارتقاء عملکرد لجستیک و زنجیره تامین در کشور دانست و باید در این راستا اهتمام مضاعفی در دستور کار همه نهاد های ذیربط قرار گیرد .

وی خاطر نشان ساخت : خوشبختانه مناطق آزاد کشور با قرار گرفتن در نقاط اصلی مرزهای ورود و خروج از کشور ، برخورداری از دسترسی مناسب به شبکه های حمل و نقل و البته مسیر های ترانزیتی ، مراکز تولید و بار ، نزدیکی به مراکز جمعیتی داخلی و خارجی،  نیروی انسانی آماده به خدمت ، اراضی و جغرافیایی با قابلیت توسعه آتی ، تحصیلات عمومی مناسب و از همه بهتر جذابیت سرمایه‌گذاری اعم از معافیت مالیاتی ۲۰ ساله و معافیت مالیات بر ارزش افزوده می باشد .

در ادامه مهندس آدم نژاد معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی گفت : طرح جامع را باید در کشور گسترش بدیم و بعد از این بحث بهره وری است که در کشور کل پروژه ها باید بهره وری بشود .

وی افزود : بزرگترین ماموریت لجستیک کشور تجمیع می باشد ، بحث شرکت های چند ملیتی  و ایجاد شتاب حرکت در کریدور ها از طریق کاهش هزینه و زمان عبور کالای ترانزیتی بین مناطق آزاد می باشد .

در ادامه دکتر محمود دودانگه عضو و رئیس کمیته بازرگانی و تجارت مجمع تشخیص مصلحت نظام درتعریف لجستیک گفت: تعریف لیمن از  لجستیک این است کهاطمینان پیدا کردن از اینکه کالای مناسب به تعداد و کیفیت مناسب ، در مکان و زمان مناسب ، به مشتری مناسب برسد تعریف ریمن از لجستیک می باشد .

وی افزود : چالش هایی که در نظام های گذشته شاهد بودیم همین نظام توزیع بود که اگر مدیریت میکردند مشکلات اقتصادی الان را نداشتیم و چالش بعدی نظام قیمت گذاری می باشد چون نظام قیمت گذاری مناسب و منسجم نداریم این باعث شده قیمت ها غیر واقعی باشد و یارانه ها سرمایه گذاری های ما را با اختلال مواجه کرده‌اند و منظور لزوماً قیمت گذاری صرفاً کالا نیستو  در خصوص بانک ، ارز و دستمزد هم می‌تواند باشد .

وی تاکید داشت :  نظارت بر بازار اگر سیستم لجستیک منسجم داشته باشیم میتواند نظام بازار نیز منسجم باشد .

وی با اشاره به مولفه مدیریت جریان کالا گفت :  اینکه فیزیک کالا کجاست ؟ در تولید کننده است ؟ در گمرک است؟  در انبار ؟ نزد مصرف کننده ؟ این مدیریت جریان کالا می باشد ومولفه بعدی مدیریت جریان اطلاعات است .

وی اشاره به مدیریت جریان مالی مرتبط با کالا به عنوان مولفه بعدی گفت :  مدیریت جریان مالی مرتبط با کالا باید تراکنش های مرتبط با کالا مدیریت شود اگر این سه مورد مدیریت باشد ما کمبود کالا و یا مشکلات بازاری نخواهیم داشت لذا اساساً لجستیک با هدف کاهش هزینه و رغبت پذیر کردن کالا موضوع را دنبال می کند .

دودانگه خاطر نشان ساخت : در کشور های پیشرفته که تمرکز زیادی رو لجستیک داشتن هزینه های لجستیک چیزی حدود 9 یا 8 درصد از قیمت تمام شده کالا می باشد اما در کشور ما که مدیریت لجستیک ضعیف است چیزی در حدود 16 درصد قیمت تمام شده کالا است .

رئیس کمیته بازرگانی و تجارت مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به تولید ۱۲۰ میلیون تن محصولات کشاورزی در کشور گفت :  ما 120 میلیون تن محصولات کشاورزی تولید میکنیم 30 تا 35 درصد محصولات کشاورزی ضایعات شده و از بین می رود که این مقدار غذایی 10 میلیون نفر است اگر ما مدیریت لجستیک کنیم ، خوب نگهداری ،خوب انتقال و خوب حمل و نقل و توزیع کنیم این 30 درصد کاهش پیدا می کند .لذا اساساً علت موضوع صادرات و ترانزیت غیر نفتی و کشاورزی که در کشور ما ضعیف است این است که ضعف زیر ساخت های لجستیک داریم ، زیر ساخت مناسب نداریم و نتوانستیم محصولات غیر نفتی خود را به خوبی صادر کنیم ، ما تعادل و توازن در زنجیره های تولید کشور نداریم لذا باید به افزایش ارزش افزوده از طریق تکمیل زنجیره صنعت پرداخته و با شفاف سازی اقتصاد و سالم سازی آن و جلوگیری از اقدامات و فعالیت های فساد ساز در زمینه های پولی و تجاری و …کشور نقش ایفا کنیم .

در ادامه دکتر مصطفی آیتی معاون مدیر کل دفتر نظارت بر ترانزیت گمرک جمهوری اسلامی گفت : ما اگه به سه دوره بعد جنگ نگاه کنیم می دانیم چه چیز می خواهیم لذا فقدان هماهنگی در مجریان دولتی و هماهنگی با بخش خصوصی باعث بسیاری از سهو ها در فعالیت های گذشته ما بوده است .
وی تاکید داشت :  تسمه نقاله حرکت دهنده می تونه باشه اون دیوار چی می باشد آن دیوار گمرک است بخواهیم یا نخواهیم در زنجیره لجستیک ما گمرک حتما وجود دارد اما چه کنیم که طرح های عینی ما به منصه ظهور برسد ؟ لذا به هر اندازه که دیوار ناکارامد باشد بخش های ما منجر به شکست خواهد شد اگر پوست درست عمل کند بدن سالم است اما این چگونه است که این دیوار میتواند استریک باشه و روان و در خدمت مردم باشد ؟
وی افزود : نقش گمرک از قدیم جمع آوری در آمد بوده است این در دنیای امروز معنا ندارد امروز در آمد را به بخش های ملی برده اند  و الان جمله جامعه امنیت و سلامت جامعه مهم است رنگ باخته و  امروز رسیدیم به امنیت و تسهیل در زنجیره تامین  یعنی علاوه بر اینکه موارد قبلی ها را پوشش بدهد در خدمت جامعه باشد .
وی با اشاره به قوانین گمرکی گفت : 45 قانون را گمرک باید رعایت کنیم ، 15 کنوانسیون بین المللی هم باید رعایت بشود ،20 سازمان در جوار گمرک کار میکند و اعمال قانون میکنند ، 12 عدد رویه داریم در حالی که در جهان 4رویه مهم وجود دارد ؛ 33 نوع عوارض داریم ،22 سازمان باید نظر  بدهند و 64 تا هم معافیت در گمرک وجود دارد .
آیتی در خصوص ازدیاد وجود گمرک در کشور تصریح کرده وگفت : در ایران 150 گمرک داریم اقتصاد هاب بزرگ دنیا که خیلی بالا تر از ما تولید دارند که یک دهم ما گمرک ندارند .
وی خاطر نشان سخت :  سازمانی که در مسیر زنجیر تامین و لجستیک باید روان کننده و تسهیل کننده باید باشد گمرک می باشد و برای اینکه یک گمرک روان و تسهیل کننده و کمک کننده به لجستیک داشته باشیم باید ببینیم این امکانات را دارا می باشد یا نه ؟
آیتی با بیان اینکه تنها کشوری که با دو کشور دارد تبادل الکترونیکی می کند کشور ایران می باشد گفت : به نظر ما تمامی عوامل موثر به کنار حرف های قشنگ با این نکته می تواند به نتیجه برسد که نقص ما در تمامی اجرای برنامه ها به ویژه لجستیک عدم هماهنگی می باشد  و این یعنی من به عنوان گمرک نباید خود را جدا از مردم ببینم اگر خود را قطعه ای از پازل ببینیم میتوانیم به این هماهنگی مطلوب برسیم .
در ادامه پانل تخصصی لجستیک ایران به میزبانی منطقه ازاد ماکو با هدف ارائه کریدور های ازاد ترانزیتی ، ارائه جریان های ترانزیتی تجاری منطقه ای و برنامه توسعه لجستیک منطقه ازاد ماکو ، معرفی برنامه های سرمایه گذاری منطقه ازاد ماکو در حوزه لجستیک تشکیل گردید.
لینک کوتاه : https://marzdaran.ir/?p=9882
  • ارسال توسط :
  • 1397 بازدید
  • دیدگاه‌ها برای نخستین میز ملی لجستیک ایران بسته هستند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.