افزونه پارسی دیت را نصب کنید Friday, 19 April , 2024
23

غلبه‏ ی فرهنگی، بسترساز غلبه‏ ی اقتصادی و سیاسی است

  • کد خبر : 11008
  • ۰۸ شهریور ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۰
غلبه‏ ی فرهنگی، بسترساز غلبه‏ ی اقتصادی و سیاسی است

غلبه‏ ی فرهنگی، بسترساز غلبه‏ ی اقتصادی و سیاسی است؛ چون از منظر رهبر حکیم انقلاب «اگر ملتی اجازه داد فرهنگ ملی ‏اش پایمال تهاجم فرهنگ‌های بیگانه شود، آن ملت از دست رفته است.

به گزارش مرزداران ؛حجت اسلام هاشمی امام جمعه شهرستان ماکو در خطبه های عبادی سیاسی نماز جمعه گفت:
عزاداری و برپایی مراسم ماتم در سوگ خوبان و اولیاء الهی امری است که ریشه در قرآن و سیره نبوی (ص) و سیره امامان علیهم السلام دارد. این عزاداری‌ها مصداق مودت اهل بیت علیهم السلام است. مصداق تعظیم شعائر الهی است. مصداق فریاد مظلوم علیه ظالم است.

وی افزود :پیغمبر اکرم و ائمه‌ی اطهار علیهم السلام دو جنبه دارند:
1. یک جنبه‌ی ملکوتی است، که در این نگاه معصوم‌اند، علم غیب دارند، ولایت تکوینی دارند و …
2. و دیگر جنبه ملکی و زمینی آنهاست. به طوری که خداوند تبارک و تعالی در آیه‌ی شریفه می‌فرمایند: ﴿قُلْ إنَّمَا أنَا بَشَرٌ مِثْلُکُمْ﴾؛ ما باید در مجالس اهل بیت هر دو بعد را مطرح کنیم، مخصوصا تاکید بر بعد دوم داشته باشیم؛ چون آنها الگوی زندگی‌اند. جنبه‌های الگویی زندگی اهل بیت بیشتر مطرح شود این سازنده است؛ از مناقب اهل بیت بگوئیم؛ از انس آنها با خداوند، ارتباط صمیمی آنان با مردم، گره گشایی از کار مردم، زهد، شجاعت و … و دهها بُعدِ دیگر. قرآن و روایات حتی ابراز محبت به اهل بیت علیهم السلام را مقدمه‌ای برای عمل می‌دانند.

وی تصریح داشت :آنچه که بسی مایه تأسف است آن است که اخیراً در برخی از مجالس حتی از بُعد ملکوتی امامان و مناقب معنوی آنان گفته نمی‌شود و صرفاً سخن از توصیف چشم و ابروی اهل بیت است. همان که مورد نقد مقام معظم رهبری هم قرار گرفت. چیز دیگری که بنده در بعضی از خوانندگان جلسات مداحی اطلاع پیدا کردم استفاده از مدح‌ها و تمجیدهای بی معناست که گاهی هم مضر است. فرض کنید راجع به حضرت اباالفضل صحبت می‌شود بنا کنند از چشم و ابروی آن بزرگوار تعریف کردن مثلاً قربون چشمت بشم، مگر چشم قشنگ در دنیا کم است؟ مگر ارزش اباالفضل به چشم‌های قشنگش بوده … اینها سطح معارف دینی ما را پایین می‌آورد.

هاشمی تاکید داشت : معارف شیعه در اوج اعتلاست … ارزش اباالفضل العباس به جهاد و فداکاری و اخلاص و معرفت او به امام زمانش است، به صبر و استقامت اوست، به آب نخوردن اوست در عین تشنگی و بر لب آب بدون این که شرعاً و عرفاً هیچ مانعی وجود داشته باشد.

وی در خصوص متعبد به ارزشهای اسلامی گفت:
امیر مؤمنان علی علیه السلام در نامه‌ای به یکی از کارگزارانش می‌فرمایند: ‹‹فَأنْتَ مَحقُوقٌ أنْ تُخالِفَ عَلَی نفْسِکَ، وَ أنْ تُنَافِحَ عَنْ دِینکَ، وَ لَوْ لَمْ یَکُنْ لَکَ إلاَّ سَاعَهٌ مِنَ الدَّهْر، وَ لاَ تُسْخِطِ اللهَ برضَا أحَدٍ مِنْ خلْقِهِ، فَإنَّ فی اللهِ خلَفاً مِنْ غَیْرهِ وَ لَیْسَ مِنَ اللهِ خلَفٌ فی غَیْرهِ›› ؛ «بر تو شایسته است که با هوای نفسانی مخالفت کرده و از دین خود دفاع کنی ؛ هر چند برای تو ساعتی از زندگی نمانده باشد. خدا را به خاطر رضایت احدی از مردم خشمگین مساز؛ زیرا خداوند جایگزین همه چیز می‌شود، امّا هیچ چیزی جانشین خداوند نمی‌تواند باشد.»

هاشمی با اشاره به دولت و ‌ضرورت توجه به اولویت فرهنگ گفت:
مقام معظم رهبری در دیدار اخیرشان با اعضای دولت دوازدهم، تاکید فرمودند: «اقتصاد و فرهنگ دو مسئله مهم کشور است.» در واقع مساله‌ی فرهنگ، اولین باری نیست که به عنوان یکی از اولویت‌های اصلی کشور معرفی شده است.

وی در خصوص اهمیت فرهنگ از منظر رهبر معظم انقلاب گفت: همین بس که معظم له در دیدار رئیس و نمایندگان مجلس شورای اسلامی، تاکید فرمودند: «فرهنگ، در بلندمدّت، از اقتصاد خیلی مهم‏تر است؛ اقتصاد مسئله‏ ی فوری و اولویت کنونی ما است، [امّا] مسئله‏ ی فرهنگ یک مسئله‏ ی مستمرّی است و بسیار مهم است؛ حتّی در قضیه‏ ی اقتصاد هم مهم است.»

وی خاطر نشان ساخت :غلبه‏ ی فرهنگی، بسترساز غلبه‏ ی اقتصادی و سیاسی است؛ چون از منظر رهبر حکیم انقلاب «اگر ملتی اجازه داد فرهنگ ملی ‏اش پایمال تهاجم فرهنگ‌های بیگانه شود، آن ملت از دست رفته است. ملت غالب، ملتی است که فرهنگش غالب است. غلبه‏ ی فرهنگی است که می‏تواند غلبه‏ ی اقتصادی و سیاسی و امنیتی و نظامی و همه چیز را هم با خود به دنبال بیاورد.

 

لینک کوتاه : https://marzdaran.ir/?p=11008
  • ارسال توسط :
  • 788 بازدید
  • دیدگاه‌ها برای غلبه‏ ی فرهنگی، بسترساز غلبه‏ ی اقتصادی و سیاسی است بسته هستند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.