افزونه پارسی دیت را نصب کنید Thursday, 28 March , 2024
25

ابعاد نهضت حسینی در جهان امروز تجلی یافته است

  • کد خبر : 11110
  • ۲۲ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۳
ابعاد نهضت حسینی در جهان امروز تجلی یافته است

امام جمعه ماکو گفت : امروز گفتمان مقاومت با تکیه بر ارزشهای اسلامی و الهام گرفته از فرهنگ عاشورایی که در عرصه‌ی میدانی با ایثارگری و از خودگذشتگی مدافعان حرم و رزمندگان اسلام که از نهضت حسینی الهام گرفته است توانست از یک طرف توطئه دشمن را خنثی نماید، و از طرف دیگر مردم جهان، و مخصوصا مسلمانانِ جهان را به فرهنگ مقاومت و عاشورا جلب نماید.

به گزارش مرزداران؛ هاشمی امام جمعه شهرستان ماکو در خطبه های عبادی سیاسی نماز جمعه گفت :هنر خوبی کردن در برابر بدی ها سیره‌ی عملی امام سجاد علیه السلام می باشد .

وی افزود:امیر مؤمنان علیه السلام می‌فرماید: ‹‹اتَّقُوا مَعَاصِیَ اللهِ فی الخَلَوَاتِ فَإنَّ الشَّاهِدَ هُوَ الحَاکِم‏›› ؛ «از نافرمانی خدا در خلوتگاهها بپرهیزید که گواه همان قاضی است.» 

2- قله ارزش‌های اجتماعی در این است که انسان نه تنها از رفتار بد دیگران نسبت به او گذشت کند، بلکه یک کار خوبی نیز در مقابل او انجام دهد. 

3- به طوری که خداوند تبارک و تعالی در آیه‌ی شریفه می‌فرماید: ﴿وَ لا تَسْتَوِی الحَسَنَهُ وَ لاَ السَّیِّئَهُ ادْفَعْ بِالَّتی‏ هِیَ أحْسَنُ فَإذَا الَّذی بَیْنَکَ وَ بَیْنَهُ عَداوَهٌ کَأنَّهُ وَلِیٌّ حَمیمٌ﴾؛ «هرگز نیکی و بدی یکسان نیست؛ بدی را با نیکی دفع کن، ناگاه (خواهی دید) همان کس که میان تو و او دشمنی است، گویی دوستی گرم و صمیمی است!» (فصلت: 34)

4- اصلا سیره اهل بیت علیهم السلام بر همین بوده است. در احوالات امام صادق علیه السلام آمده است که کسی به ایشان توهین کرد؛ حضرت مالی را که قابل توجه بود به خادمشان دادند و فرمودند: این را ببر در منزلش به او بده و نگو چه کسی فرستاده است. خادم می‌گوید من آن کیسه را بردم و به او دادم. گفت: خدا رحمت کند آن آقایی که هرسال برای ما یک چنین کیسه‌ای می‌فرستد و ما تقریبا خرج سالمان تأمین می‌شود. اما خدا دادِ من را از جعفربن محمد بگیرد. 

وی با اشاره به  ویژگی امام سجاد اشاره کرده گفت : از جمله ویژگی‌های بارز امام سجاد علیه السلام شکیبایی وی در برابر ناگواری‌ها و گذشت نسبت به کسانی است که به او بی حرمتی یا جفا کرده بودند. در طول تاریخ همیشه کسانی بوده‌اند که گاه به دلیل ناآگاهی و زمانی برای دنیاپرستی و دنیاداری آنان را آزار و اذیت می‌کردند، اما حضرت امام سجاد علیه السلام با صبر و حوصله رفتار بدی آنان را با خوبی و احسان جواب می‌دادند و این امر باعث هدایت آنان می‌شد.

 امام جمعه ماکو در خطبه دوم نمازجمعه ضمن تقدیر تشکر از عزاداران ابا عبدالله الحسین علیه السلام گفت:

در ایام اسارت آل الله و اهل بیت سرور و سالار شهیدان حضرت ابا عبد الله الحسین علیه السلام قرار گرفته‌ایم، لازم است این ایام را به خدمت شما نمازگزاران عزیز، مخصوصا محضر مقدس حضرت بقیت الله الاعظم ارواحنا له الفداء تسلیت عرض نمایم. در این ایام هر چند خاندان عصمت و طهارت بارها مرگ را در مقابل چشم دیدند، به حدی که حضرت امام سجاد در پشت دروازه ساعت شام عرض کرد: 

▫️یا لَیْتَ اُمِّی لمْ تَلِدْنی وَ لمْ أکُ 

▫️یزِیدُ یَرَانی فی الْبـِلاَدِ أسِـیرُ 

ای کاش مادرم مرا به دنیا نمی‌آورد، و امروز یزید مرا با این حال در شهرها اسیر نمی‌دید. اما در مجالس و محافلی که توسط ابن زیاد و یزید در کوفه و شام برای ذلت و خواری اسراء ترتیب داده شد، امام سجاد علیه السلام و زینب کبری سلام الله علیها توانستند از این فرصت استفاده کرده و پیام سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام  را به گوش مرم کوفه و شام، و جهانیان برسانند. 

حجت الاسلام هاشمی  تصریح داشت : امام رضا علیه السلام می‌فرمایند: ‹‹مَنْ لمْ یَشْکُرِ المُنْعِمَ مِنَ المَخْلُوقِینَ لمْ یَشْکُرِ اللهَ عَزَّ وَ جَلَّ››؛ «کسی که از نعمت مردم تشکر نکند، شکر خدا را بجا نیاورده.» کدام نعمت بالاتر از اینکه انسان بتواند زمینه را برای عزاداری ابا عبد الله الحسین علیه السلام فراهم آورد. (بحار الانوار ج:68 ص:44) 

وی با اشاره به تجلی ابعاد نهضت حسینی در جهان امروز گفت: وقتی نبی مکرم اسلام صلی الله علیه و آله و سلم جریان شهادت ابا عبد الله الحسین علیه السلام را به زهرای اطهر نقل می‌کند، حضرت گریه می‌کند و عرضه می‌دارد: یا ابتاه! این حادثه کی اتفاق می‌افتد؟ حضرت می‌فرمایند: زمانی که نه من در این دنیا هستم و نه شما و نه امیرمؤمنان علی. گریه‌ی زهرای مرضیه بیشتر شد و عرض کرد: پس چه کسانی بر فرزندم گریه می‌کنند؟ حضرت فرمودند: مردان امت من بر مردان و زنان امت من بر زنان ایشان می‌گریند. در واقع نبی مکرم اسلام با این پیش‌بینی خود اعلام می‌کند، روزی خواهد آمد که نهضت حسینی به یک فرهنگ مقاومت جهانی تبدیل خواهد شد. امروز ما علنا آن را مشاهده می‌کنیم. 

وی خاطر نشان ساخت: امروز گفتمان مقاومت با تکیه بر ارزشهای اسلامی و الهام گرفته از فرهنگ عاشورایی که در عرصه‌ی میدانی با ایثارگری و از خودگذشتگی مدافعان حرم و رزمندگان اسلام که از نهضت حسینی الهام گرفته؛ در قالب سازمانهای مقاومت، نظیر حزب الله لبنان، انصارالله یمن، حشد الشعبی عراق، دفاع وطنی سوریه، فاطمیون، زینبیون و حیدریون افغانستان و پاکستان تجلی یافت، توانست از یک طرف توطئه دشمن را خنثی نماید، و از طرف دیگر مردم جهان، و مخصوصا مسلمانانِ جهان را به فرهنگ مقاومت و عاشورا جلب نماید.

امام جمعه ماکو ادامه داد :تحولاتِ چند دهه ‏ی اخیر، مخصوصا بعد از پیروزی انقلاب اسلامی سبب شده است تا درس‌ها و عبرت‌های عاشورا، کارآمدی خود را بیش از گذشته نشان دهد. درس ایثار و فداکاری، درس دینداری، درس اخلاص، درس موقع شناسی، درس بصیرت، درس شجاعت، درس صبر و استقامت در مقابل سختی‌ها، درس آزادی و حریّت، درس قیام لله، درس محبّت و عشق و درس آمادگی برای پشتیبانی از حقّ و برپایی عدل، از جمله مواردی است که در این کارآمدی متبلور شده است.
لینک کوتاه : https://marzdaran.ir/?p=11110
  • ارسال توسط :
  • 971 بازدید
  • دیدگاه‌ها برای ابعاد نهضت حسینی در جهان امروز تجلی یافته است بسته هستند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.