افزونه پارسی دیت را نصب کنید Tuesday, 19 March , 2024
25
امام جمعه ماکو :

دولت جدید باید با گفتمان خدمتگزاری عاشقانه و مجاهدانه روی کار بیاید

  • کد خبر : 15371
  • ۲۵ تیر ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۰
دولت جدید باید با گفتمان خدمتگزاری عاشقانه و مجاهدانه روی کار بیاید
امام جمعه ماکو با اشاره به 26 تیر ماه سالروز تاسیس شورای نگهبان گفت :فلسفة نظارت بر انتخابات، پيشگيري از رقابت ناسالم بين داوطلبان و نيز جلوگيري از تخلفات و خطاهاي برگزار كنندة انتخابات و صيانت از آراي مردم است .

به گزارش مرزداران ؛ حجت الاسلام هاشمی امام جمعه شهرستان ماکو در خطبه های عبادی سیاسی نماز جمعه که در مسجد علی بن ابیطالب برگزار شد با اشاره به نگرشهای اقتصادی امام باقر علیه السلام در امر کشاورزی گفت :

امیر مؤمنان علی (ع) در توصیف انسانهای با تقوا می‌فرماید: ‹‹عَظُمَ الخَالِقُ فی أنفُسِهمْ، فَصَغُرَ مَا دُونهُ فی أعْیُنهمْ››؛ «خدا در وجود آنان بزرگ و غیر خدا در منظر آنان کوچک است.

از جمله‌ی مهم‌ترین انگیزه‌های رسول مکرم اسلام (ص) این است که اقتصاد را شکوفا کرده، تا مردم بتوانند از دارایی کافی بهره‌مند شوند. از منظر نبی مکرم اسلام، اساسی‌ترین نقش یک اقتصاد مطلوب در آن است که بتواند به دینداری و اصلاح امر آخرت، کمک کند.

پیامبر اکرم (ص) می‌فرمایند: ‹‹نِعْمَ الْعَوْنُ عَلَی تَقْوَی اللهِ المَال››؛ «مال دنیا بهترین کمک‌کار برای‌کسب تقوای‌الهی است.».

در حدیث دیگر می‌فرمایند: ‹‹لاَ تَسُبُّوا الدُّنیَا، فَنِعْمَ المَطِیَّهُ الدُّنیَا لِلْمُؤْمِنِ، عَلَیْهَا یَبْلُغُ الخَیْرَ وَ بهَا یَنْجُو مِنَ الشَّرِّ››؛ «به دنیا دشنام ندهید؛ چرا که دنیا مرکب خوبی برای مؤمن است که با آن به خیر دست می‌یابد و از شرّ نجات می‌یابد.»

وی افزود : کشاورزی، از جمله ارکان اقتصاد هر کشور و از عوامل اصلی قطع وابستگی اقتصادی هر جامعه است. بی گمان، ادامه حیات انسانها در گرو آن است که از خوردنی هایی چون: نان، برنج و … استفاده کنند، و این صنعت کشاورزی است که این بخش از نیازمندیهای انسان را رفع می‌کند.

تاریخ نشان می‌دهد که یکی از راههای نفوذ استعمار در کشورها، وابسته کردن صنعت کشاورزی آنها به بیگانگان و در نتیجه رکود این بخش است. بر این اساس، بحث کشاورزی بحثی جدی و قابل توجه است. همان گونه که از روایات استفاده می‌شود، اساسا هرکسی که از آب و خاک کافی برخوردار باشد، و با وجود آن در تنگدستی به سر برد، از رحمت خدا دور است.

وی با اشاره به گفته های حضرت باقر (ع) در خصوص توصیه به گشاورزی گفت :  ‹‹کانَ أمِیرُ المُؤْمِنِین (ع) یقول: مَنْ وَجَدَ ماءً وَ تُرابا ثُمَّ افْتَقَرَ فَاَبْعَدَهُ اللهُ››؛ «هر که با وجود داشتن آب و خاک، [باز هم] فقیر و نیازمند باشد، خدا وی را [از رحمت خود] دور گرداند.»

همچنین ایشان می‌فرماید: «بهترین کارها کشاورزی است؛ چیزی را می‌کاری و نیکوکار و بدکار از آن می‌خورند. نیکوکار می‌خورد و برایت [از خدا] آمرزش می‌طلبد، و بدکار می‌خورد و آنچه خورده است، او را لعن و نفرین می‌کند، و چرندگان و پرندگان از آن می‌خورند.»

همچنین حضرت باقر العلوم (ع) فرموده است: «مردی امیر مؤمنان علی (ع) را دید که بار زیادی از هسته خرما را با خود حمل می‌کرد؛ پس به او عرض کرد: «اینها چیست که با خود داری؟» فرمود: «صد هزار درخت خرما؛ اگر خدا بخواهد.» آن مرد گوید: «آن حضرت همه آن هسته‌ها را کاشت و [حتّی] دانه‌ای را هم دور نینداخت.»

حجت الاسلام هاشمی با اشاره به مشکلات بوجود آمده برای سد گرم آباد گفت :   حدود چند سال است که دولت محترم به فرمان مقام معظم رهبری، در راستای مهار آبهای مرزی، پروژه‌ی آبیاری نوین زمینهای پایاب سد شهید قنبری و سد کرم آباد را شروع کرده و اعتبار آن را از صندوق توسعه‌ی ملی تأمین نموده. حدود نود درصد از این طرح اجرا شده؛ اما متأسفانه، ده درصد مابقی این طرح خوابیده. بنده از طرف مردم منطقه‌ی آزاد ماکو، از دولت جوان حزب اللهی می‌خواهم تا با تخصیص اعتبار به این طرح و با اتمام این پروژه، در سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها، در منطقه‌ی آزاد ماکو و به تبع آن کل کشور، شاهد رونق اقتصادی و رفع بخشی از مشکلات اشتغال جوانان عزیز شویم. امیدوارم مسئولین امر با پیگیری این موضوع در دولت سیزدهم، مانع را از پیش پای این طرح بردارند. هر چند قدمهایی برداشته شده؛ اما متأسفانه تا به حال به نتیجه‌ای نرسیده است.

امام جمعه ماکو با اشاره به وظائف و اختیارات شورای نگهبان گفت : روز ۲۶ تیر ماه مصادف با روز تشکیل شورای نگهبان قانون اساسی است. بنده این روز را به کلیه عزیزانی که در هیئت نظارت مشغول به خدمت می‌باشند، تبریک و تهنیت عرض می‌کنم، و از خداوند تبارک و تعالی به همه‌ی این عزیزان آرزوی موفقیت می‌کنم.

نظارت بر قانون‌گذاری؛ تفسیر قانون اساسی؛ نظارت بر انتخابات از جمله‌ی وظائف شورای نگهبان است. در بحث انتخابات این سؤال پیش می‌آید که چه ضرورتی وجود دارد که اجرای انتخابات نیاز به نظارت داشته باشد، به عبارت دیگر فلسفه نظارت بر انتخابات چیست؟

وی با بیان اینکه فلسفه نظارت بر انتخابات، پیشگیری از رقابت ناسالم بین داوطلبان و نیز جلوگیری از تخلفات و خطاهای برگزار کننده انتخابات و صیانت از آرای مردم است ، اذعان داشت :  هر جا که تخلّف، تقلّب و خطای مجری قانون، محتمل باشد، نظارت بر اجرا نیز موضوعیت پیدا می‌کند. به عنوان مثال، در باب وقف، شخصی به عنوان «متولّی»، موظف است تا از موقوفه نگهداری کند. شخص دیگری نیز به عنوان «ناظر» تعیین می‌شود تا بر کار متولّی نظارت کند. در مورد وصیت نیز چنین است. وصیت کننده برای حصول اطمینان از اجرای صحیح و دقیق وصیت نامه، یک نفر را به عنوان ناظر تعیین می‌کند. نظارت در انتخابات در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بر عهده شورای نگهبان گذاشته شده که در استانها و شهرستانها این وظیفه بر عهده هیئت نظارت و بازرسی انتخابات شورای نگهبان گذاشته شده است. من یک جمله از مقام معظم رهبری نقل کنم که معظم له در مورد نقش تعیین کننده شورای نگهبان در انقلاب اسلامی فرمودند: «اگر شورای نگهبان تضعیف بشود، مطمئناً ضربه جبران‏ناپذیری به انقلاب وارد خواهد شد.» اگر امروز دشمن سعی می‌کند تا شورای نگهبان را تضعیف کند، بخاطر این است که می‌خواهد بدین طریق به پستهای حساس نظام نفوذ کرده و بر پیکره‌ی نظام مقدس جمهوری اسلامی ضربه وارد کند، اما دیدبان انقلاب و ملت ایران اجازه این کار را به دشمن نخواهند داد.

وی با اشاره به انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری ایران تصریح کرد : انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری ایران در حالی برگزار شد که مردم با حضور پرشور خود در پای صندوق‏های رأی، منتخب خود را برگزیدند، و فصل جدیدی را در تاریخ تحولات سیاسی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران رقم زدند. در این انتخابات، مردم عزیز با وجود شرایط فراگیری بیماری کرونا و همچنین تنگناهای اقتصادی، سکان مدیریت عالی اجرایی کشور را به مدت چهارسال به منتخب خود سپردند.

⚪️اکنون آنچه که از منظر مقام معظم رهبری در دوران پسا انتخابات در اولویت اول است، عبارت از استقرار یک دولت تحول‏خواه است. دولتی که دولت جدید باید با گفتمان خدمتگزاری عاشقانه و مجاهدانه روی کار بیاید

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در این خصوص گفت : با توجه به امکانات و اختیارات فراوانی که رئیس ‏جمهور دارد، نقش وی در مسیر رشد و تعالی انقلاب اسلامی و همچنین در جهت تحقق آرمان‏های انقلاب قابل توجه است. آرمان و خطی که انقلاب اسلامی دنبال می‏کند، رسیدن به «تمدن نوین اسلامی» است که از مسیر تحققِ «دولت اسلامی» می‏گذرد. مقام معظم رهبری می‌فرماید: «امروز هم که بحمدالله نظام اسلامی به‏وجود آمده، ما منتظریم که دولت اسلامی به معنای واقعی و سپس جامعه اسلامی به معنای واقعی و سپس تمدّن اسلامی به معنای حقیقی به‏وجود بیاید.»

امّا سؤال اساسی این است که دولت اسلامی چیست؟ و انقلاب اسلامی چگونه و با چه فرآیندی می‏خواهد به این آرمان جامه‌ی عمل بپوشاند؟ مقام معظم رهبری در جواب این سؤال می‌فرماید: «آنچه ما به عنوان دولت اسلامی و حکومت اسلامی بایستی به‏ طور دائم در نظر داشته باشیم این است که؛ باید حکومت علوی را معیار خودمان قرار بدهیم، و خودمان را با حکومت علوی بسنجیم؛ هر مقداری که بین ما و آن حکومت فاصله است، آن‏را عقب ‏ماندگی به‏ حساب بیاوریم … شاخص عمده در حکومت علوی عبارت از سه مؤلفه است، و آن سه مؤلفه عبارت از؛ عدالت، پارسایی و پاک‏دامنی، و نهایتا مردمی بودن و با مردم بودن است.»

لازم به ذکر میباشد قبل از خطبه های عبادی سیاسی نماز جمعه حجت الاسلام موسوی سرپرست دفتر نظارت و بازرسی بر انتخابات شهرستان ماکو با توجه به ۲۶ تیر ماه سالروز تاسیس شورای نگهبان مطالب مبسوطی را در خصوص شرح وظایف و اختیارات شورای نگهبان و نحوه رسیدگی به صلاحیت نامزد های انتخاباتی ارائه نمود .

لینک کوتاه : https://marzdaran.ir/?p=15371
  • نویسنده : علی قویدل
  • ارسال توسط :
  • منبع : مرزداران
  • 953 بازدید
  • دیدگاه‌ها برای دولت جدید باید با گفتمان خدمتگزاری عاشقانه و مجاهدانه روی کار بیاید بسته هستند

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.