افزونه پارسی دیت را نصب کنید Friday, 29 March , 2024
24
در ماکو برگزار شد:

مراسم شام غریبان حسینی در ماکو

  • کد خبر : 15636
  • ۲۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۵
مراسم شام غریبان حسینی در ماکو
در مراسم شام غریبان در ماکو عاشقان دلسوخته ابا عبدالله الحسین (ع) در فراق آن امام معصوم با دیده های گریان عزاداری کرده و شمع روشن کردند .

به گزارش مرزداران ؛ مراسم شام غریبان حسینی به صورت پرشور در هیئت عزاداری زنجیر زنان امام حسین (ع) پنج کلاسه فاز ۱ برگزار گردید .

در این مراسم عاشقان دلسوخته ابا عبدالله الحسین (ع) در فراق آن امام معصوم با دیده های گریان عزاداری کرده و شمع روشن کردند .

شام غریبان، در ادبیات و مرثیه‌های پارسی‌زبان‌ به غروب آفتاب روز عاشورا و سوگواری این شب گفته می‌شود.

نوحه‌های این مراسم یادآور آوارگی اهل بیت امام حسین (ع) و اسیران و کودکان بازمانده از واقعه کربلا است که در غروب عاشورا، بی‌پناه در تاریکی شب، در بیابان کربلا به سر می‌بردند.

بعضی رسوم خاص، مانند روشن‌کردن شمع یا نشستن در تاریکی، باعث تفاوت عزاداری این شب با دیگر شب‌های محرم می‌شود.

آداب و رسوم
شام غریبان کم و بیش مانند یک مجلس روضه است، با این تفاوت که در این جلسه، چراغ روشن نمی کنند و با افروختن چند شمع، روشنی کمی به مجلس می دهند.دسته های عزادار، عَلَم وکتل برنمی دارند و زنجیر و سینه نمی زنند، بلکه با صفوفی نسبتا منظم به مجلس می آیند، با گریبان های باز و با سکوت و متانت، مهموم و مغموم حرکت می کنند یا می نشینند. سرانجامروضه ای خوانده می شود که بیشتر به وقایع شب یازدهم محرم سال ۶۱ ق و سرنوشت اعضای خاندان امام حسین (ع) مربوط می شود.در این سوگواری از کودکان و نو نهالان برای تمثیل واقعه عاشورا استفاده می شود. این مراسم یادآور آوارگی اهل بیت امام حسین (ع) و اسیران و کودکان بازمانده از کربلا است که در غروبعاشورا، بی پناه در تاریکی شب، در بیابان کربلا به سر می بردند.در شام غریبان نوحه خود را آرام و بی سروصدا می خوانند. گاهی همه می نشینند و یک بند اشعار خود را نشسته می خوانند و بعد برای خواندن بند دوم بلند می شوند و در حال راه رفتن مصرع دوم را تمام می کنند و با این کیفیت افتان و خیزان وارد مجلس شده و خارج می شوند.

لینک کوتاه : https://marzdaran.ir/?p=15636
  • نویسنده : علی قویدل
  • ارسال توسط :
  • منبع : مرزداران
  • 1439 بازدید
  • دیدگاه‌ها برای مراسم شام غریبان حسینی در ماکو بسته هستند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.