افزونه پارسی دیت را نصب کنید Friday, 29 March , 2024
27
در ماکو برگزار شد:

ویژه برنامه شهادت امام سجاد (ع) در ماکو

  • کد خبر : 15785
  • ۱۲ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۰
ویژه برنامه شهادت امام سجاد (ع) در ماکو
ویژه برنامه شهادت امام سجاد (ع) با حضور عاشقان دلسوخته اهلبیت (ع) در مسجد علی بن ابیطالب ماکو برگزار گردید

به گزارش مرزداران ؛ ویژه برنامه شهادت امام سجاد (ع) صبح امروز ۱۲ شهریور با حضور عاشقان دلسوخته اهلبیت (ع) در مسجد علی بن ابیطالب ماکو برگزار گردید .

حجت الاسلام سید محمد هاشمی امام جمعه شهرستان ماکو در این مراسم ضمن تسلیت شهادت امام سجاد (ع) ، گفت : تمامی دشواری‌ها در مقابل قدرت خداوند رام می‌شود لذا تقوی سبب خروج از مشکلات و گرفتاری‌ها و سبب رستگاری و رزق حلال است از راهی که خود شخص گمان ندارد ، خداوند در قران کریم میفرماید : کسی که از خدا بترسد و مرتکب گناه نشود ، خداوند راه برون رفت از مشکلات را برای او فراهم می‌کند . (یعنی از اندوه دنیا و آخرت او را رهائی می‌دهد) و او را از جائی که گمان ندارد روزی می‌رساند .

وی افزود : حضرت امام‌سجاد ، هنگامی که برای او گرفتاری و شدائد پیش می‌آمد ، دعای هفتم صحیفه‌ی سجادیه را می‌خواندند . مقام معظم رهبری نیز این دعا را پیشنهاد دادند تا در ایام کرونا خوانده شود . امام سجاد در اولین فقرات این دعا به درگاه خداوند تبارک و تعالی عرضه می‌دارد : ﴿ یَا مَنْ تُحَلُّ بِهِ عُقَدُ المَکَارِهِ ؛ ﴾ ؛ «ای آنکه گره ناگواری‌ها به وسیله‌ی او گشوده می‌گردد !»
﴿ وَ یَا مَنْ یُفْثَأُ بِهِ حَدُّ الشَّدَائِدِ ﴾ ؛ «و ای آنکه تیزی شداید به سبب او می‌شکند !»
﴿ وَ یَا مَنْ یُلْتَمَسُ مِنْهُ المَخْرَجُ إلَی رَوْحِ الْفَرَجِ ﴾ ؛ «و ای آنکه راه بیرون شدن (تنگی) به سوی خرمی گشایش ، از او درخواست می‌شود !»
﴿ ذَلَّتْ لِقُدْرَتِکَ الصِّعَابُ ؛ وَ تَسَبَّبَتْ بِلُطْفِکَ الاَسْبَابُ ﴾ ؛ «دشواری‌ها در برابر قدرت تو رام شد ؛ و اسباب ، به لطف تو مؤثر گردید .»

وی تصریح داشت :هرچند امام صادق (ص) می‌فرمایند : ‹‹ أبی اللهُ أنْ یُجْرِیَ الاَشْیَاءَ إلاَّ بِأسْبَابٍ ، فَجَعَلَ لِکُلِّ شَیْ‏ءٍ سَبَباً ›› ؛ «خداوند ابا دارد از اینکه امور ، جز به اسباب جریان یابد ؛ پس برای هر چیزی سببی قرار داد .» ؛ اما باید دانست که سبب هرچه باشد ، چیزی است که خدا آن را سبب کرده و نظام علی و معلولی در قبضه‌ی قدرت اوست و کلام امام (ص) نیز ، دعوت به این معناست که همگان باید اعتمادشان فقط به خدایی باشد که سببیّت را به اسباب داده است ، و فقط اوست که محکوم هیچ ضروتی نیست .
متأسفانه ما از مسبب الاسباب غافل گشتیم ، در حالی خداوند تبارک و تعالی در آیه شریفه می‌فرماید : ﴿ إنَّما أمْرُهُ إذا أرادَ شَیْئاً أنْ یَقُولَ لَهُ کُنْ فَیَکُونُ ﴾ ؛ «فرمان او چنین است که هر گاه چیزی را اراده کند ، تنها به آن می‏گوید : موجود باش ! ، آن نیز بی‏درنگ موجود می‏شود !»

علی بن حسین بن علی بن ابی‌طالب، مشهور به امام سجاد و زین العابدین، چهارمین امام شیعیان. مدت امامت وی ۳۴ سال بود. امام سجاد(ع) در واقعه کربلا حضور داشت؛ ولی به علت بیماری، در جنگ شرکت نکرد. لشکر عمر بن سعد پس از شهادت امام حسین(ع) او را همراه اسیران کربلا به کوفه و شام بردند. خطبه امام سجاد در شام باعث آگاهی مردم از جایگاه اهل بیت شد.

واقعه حره، نهضت توابین و قیام مختار در زمان امام سجاد(ع) روی داد. مجموعه ادعیه و مناجات امام سجاد(ع) در کتاب صحیفه سجادیه گرد آمده است. رساله الحقوق، شامل ۵۰ حقّ از حقوق خدا و بندگان، مردم و حاکمان، والدین و فرزندان، همسایگان و … از آثار اوست.

بنابر روایات شیعه، امام سجاد(ع) به دستور ولید بن عبد الملک با سمّ به شهادت رسید. مدفن وی در قبرستان بقیع کنار قبر امام حسن مجتبی(ع)، امام محمد باقر(ع) و امام جعفر صادق(ع) است.

امام سجاد(ع) دارای فضائل بسیاری بود. برای نمونه از عبادت و کمک به فقرای او موارد متعددی گزارش شده است. امام نزد اهل سنت نیز جایگاه والایی داشته و آنها علم و عبادت و ورع او را ستوده‌اند.

در این مراسم فرهاد تقی زاده مداح اهلبیت عصمت و طهارت به نوحه خوانی و روضه خوانی در خصوص شهادت امام سجاد (ع) پرداخت .

لینک کوتاه : https://marzdaran.ir/?p=15785
  • نویسنده : علی قویدل
  • ارسال توسط :
  • منبع : مرزداران
  • 779 بازدید
  • دیدگاه‌ها برای ویژه برنامه شهادت امام سجاد (ع) در ماکو بسته هستند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.