افزونه پارسی دیت را نصب کنید Saturday, 20 April , 2024
12

دفاع ۳۴ روزه مردم از خرمشهر به اندازه آزاد سازی آن مهم است

  • کد خبر : 18084
  • ۰۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۴۲
دفاع ۳۴ روزه مردم از خرمشهر به اندازه آزاد سازی آن مهم است
رزمنده و فرمانده هشت سال دفاع مقدس در ویژه برنامه آزادسازی خرمشهر گفت : دفاع 34 روزه مردم از خرمشهر باعث شد دشمن نتواند سرزمین های بیشتری از کشور را اشتغال کند .

به گزارش مرزداران ؛ ویژه برنامه سالروز آزادی خرمشهر با حضور پرشور مردم شهرستان ماکو در مسجد ولیعصر (عج )ماکو برگزار شد .

در این برنامه ابتدا سرهنگ پاسدار سید مهدی غفاری فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شهرستان ماکو خیر مقدم گفته و سوم خرداد را روز همت اراده و استقامت مردم عنوان کرد و افزود : در این روز با استقامت و اراده ۳۴ روزه مردم اراده و ایمان مردم بر تجهیزات و سلاح غلبه کرد .

در ادامه این برنامه حاج تقی سرداری از فرماندهان هشت سال دفاع مقدس به عنوان سخنران این برنامه گفت : امام خمینی فرمانده عالی جنگ بود لذا از نظر سیاستمداران و اقتصاددانان امام در جنگ ایران و عراق راه سخت را انتخاب کرد چرا که از نظر نظامی تسلیحات نداشتیم و از نظر اقتصادی مشکل داشتیم و از نظر سیاسی در داخل کشور مشکل عظیم گروهک های منافق وجود داشت.

وی افزود : از نظر سیاسیون آتش بس در جنگ ایران و عراق بهتر بود اما امام که درس خوانده مکتب اسلام بود می دانست که خداوند در قرآن فرموده است در مقابل دشمنان و متجاوز دفاع کنید راه دوم یعنی مقاومت را انتخاب نمود. لذا مقاومت ۳۴ روزه مردم در دفاع از خرمشهر بسیار قابل توجه بود برای همین هم می‌گویند مقاومت خرمشهر و هم آزادسازی خرمشهر ؛ هر دو اینها مهم است .

وی خاطرنشان : در این ۳۴ روز مردم اجازه ندادند که قسمت های زیادی از کشور را دشمن بگیرد .

جانباز هشت سال دفاع مقدس با اشاره به داستانی گفت : شهید قیموتی زاده در سفری که به کویت داشت میگفت وقتی نیروهای عرب مرا دستگیر کردند و با خوشحالی تمام که توانسته اند یک ایرانی را دستگیر کنند مرا به پیش یک ژنرال بردند و گفتند یک ایرانی را دستگیر کرده ایم و آن ژنرال با دیدن من بلافاصله از جای خود بلند شده و یک احترام نظامی به من زد وقتی علت این کار را از او پرسیدند گفت من از فرماندهان ارتش صدام بودم و هنگام ورود به خرمشهر ۳۴ روز مردم در مقابل ما ایستادگی کردند بروید و قدر ملت خود را بدانید چرا که الان من وارد کویت شده‌ام ، یک نفر مرد پیدا نشد زانوزده و برای دفاع از کشور خود گلوله ای به طرف ما شلیک کند .

وی اذعان داشت : خرمشهر سه بار دست دشمن افتاده است بار اول عثمانی حمله کرده و مردم رو را قتل عام کرد و ایران به این اقدام اعتراض نمود و آنها ادعا داشتند ما رعیت خودمان را ادب کردیم در ان زمان خرمشهر به واسطه ی روسیه و انگلیس به ایران بازگردانده شد بار دوم که ما حمله کردیم و هرات را گرفتیم انگلیس خرمشهر را گرفت که به وساطت پاریس ، خرمشهر به ایران برگشت که به معاهده پاریس معروف است .

وی ادامه داد : بار سوم دوباره انگلیس خرمشهر در جنگ جهانی دوم گرفت که با زد و بند با آمریکا و معامله با آنان دوباره خرمشهر به ایران بازگردانده شد اما بار چهارم که مورد افتخار ما ست ساعت ۱۱سوم خرداد سالروز آزادسازی خرمشهر می باشد که در آن خرمشهر نه با وساطت خارجی ها بلکه با رشادت فرزندان این ملت ازدست دشمن آزاد شد.

وی در پایان سخنان خود با اشاره به خاطراتی از فتح خرمشهر گفت : عملیات خرمشهر یکی از عملیاتهای بسیار سخت دوران دفاع مقدس بود که صدام گفته بود اگر ایرانی ها بتوانند خرمشهر را  آزاد کنند من کلید بصره را به ایران خواهم داد.

انتهای پیام /

لینک کوتاه : https://marzdaran.ir/?p=18084
  • ارسال توسط :
  • 829 بازدید
  • دیدگاه‌ها برای دفاع ۳۴ روزه مردم از خرمشهر به اندازه آزاد سازی آن مهم است بسته هستند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.