افزونه پارسی دیت را نصب کنید Saturday, 27 July , 2024
5
امام جمعه ماکو:

جنگ شناختی زاییده پیشرفته‌تر جنگ نرم است

  • کد خبر : 29353
  • ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۵
جنگ شناختی زاییده پیشرفته‌تر جنگ نرم است
امام‌جمعه ماکو گفت: برای مقابله با جنگ شناختی باید با ارتقای هوش اجتماعی و آگاه‌کردن جامعه‌ای که مورد اصابت گلوله‌های جنگ شناختی قرار گرفته‌اند، از این میدان پیروز خارج شد.

به گزارش گروه سیاسی‌اجتماعی مرزداران؛ حجت‌الاسلام سید محمد هاشمی امام‌جمعه شهرستان ماکو در خطبه‌های عبادی سیاسی نمازجمعه در خصوص ذکر سازنده زندگی انسان گفت: بخشی از بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار کارگزاران حج، در خصوص نقش و اهمیت ذکر و یاد خدا بود. معظم له فرمودند: ذکر و توجّه به خدا، منشأ زندگی است.

 امام‌جمعه ماکو آرامش را از جمله مهم‌ترین گمشده‌های بشر خوانده و گفت: همیشه آرامش از جمله مهم‌ترین گمشده‌های مهم بشر بوده، و به هر دری می‏زند تا آن را پیدا کند. تاریخ بشر نیز پر است از صحنه‏های غم‏انگیزی که انسان برای تحصیل آرامش، به هر چیز دست انداخته و در هر وادی گام نهاده، و به انواع اعتیادها مبتلا شده است؛ اما قرآن کریم، با یک جمله کوتاه و پر مغز، مطمئن‏ترین و نزدیک‌ترین راه را نشان داده و می‏گوید بدانید که یاد خدا آرام‌بخش دل‌ها است.

 وی افزود: به‌هرحال منظور از ذکر خدا که مایه آرامش دل‌ها است، فقط این نیست که نام او را بر زبان آورد و مکرر تسبیح و تهلیل و تکبیر گوید، بلکه منظور عبارت از آن است که انسان با تمام قلب متوجه ذات اقدس الهی و عظمتش و علم و آگاهی و حاضروناظر بودنش گردد، و این توجه نیز، مبدأ حرکت و فعالیت در وجود او به‌سوی جهاد و تلاش و نیکی‌ها گردد و میان او و گناه سد مستحکمی ایجاد کند. این در واقع همان حقیقت «ذکر» است که این‌همه آثار و برکات، در روایات اسلامی برای آن بیان شده است.

 حجت‌الاسلام هاشمی با اشاره به مسئله جمعیت گفت: از جمله مسائل مهم جمعیتی، مسئلهٔ سقط‌جنین و به تعبیر دیگر قتل جنین است و متأسفانه نه‌تنها در جهان، بلکه در ایران نیز چند سالی است که زیاد شده است. خداوند تبارک‌وتعالی در قرآن کریم، آیهٔ ۱۵۱ سورهٔ انعام، کشتن اولاد و قتل نفس محترم را در ردیف شرک به خدای متعال و ترک احسان به والدین و فواحش قرار داده و از آن‌ها نهی نموده و به والدین سفارش نموده تا از قتل آن اجتناب نمایند.

 وی تصریح کرد: از منظر قرآن کریم، انسان به‌خاطر امتحان و آزمایشی که زمینه‌ساز سعادت حقیقی اوست، پا به این جهان گذاشته است تا با حسن اختیار خویش، طریق عبودیّت خداوند را برگزیده و طی کند و بدین‌طریق به مقام قرب الهی و خلیفهاللهی نائل گردد؛ لذا ارزش انسان در نزد خداوند متعال به حدی است که اگر کسی جان انسانی را بگیرد، جانی در مقابل آن باید داده شود، و این یعنی شدیدترین مجازات.

 امام‌جمعه ماکو خاطرنشان کرد: عده‌ای هم به‌خاطر ترس از فقر و شرایط سخت معیشتی، جنین خود را سقط می‌کنند که به این قبیل افراد هم خداوند متعال صراحتاً چنین دستور می‌دهد: از بیم تنگدستی، فرزندان خود را مکشید ماییم که به آن‌ها و شما روزی می‌بخشیم، آری کشتن آنان همواره خطایی بزرگ است.

 وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص سقط‌جنین گفت: مقام معظم رهبری می‌فرماید سقط‌جنین شرعاً حرام است و در هیچ حالتی جایز نبوده و توبه جدی از آن لازم است و باید دیه سقط‌جنین پرداخت شود که اگر علقه باشد دیه آن چهل دینار است و اگر مضغه باشد شصت دینار است و اگر استخوان بدون گوشت باشد هشتاد دینار است و دیه به وارث جنین با رعایت طبقات ارث پرداخت می‏شود، ولی وارثی که مباشر سقط‌جنین بوده از آن، سهمی ندارد.

حجت‌الاسلام هاشمی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص سالروز آزادسازی خرمشهر اظهار کرد: مقام معظم رهبری در بیان تبیین ابعاد حماسه فتح خرمشهر فرمودند: خرّمشهر ها در پیش است؛ نه در میدان جنگ نظامی، بلکه در یک میدانی که از جنگ نظامی سخت‌تر است.

 خطیب نمازجمعه ماکو با اشاره به تلاش‌های دشمن برای ایجاد تزلزل در کشور و پایه‌های اسلام و انقلاب اذعان کرد: بشر امروز تقریباً تمام انواع و اقسام جنگ‌ها را تجربه کرده است. جنگ سخت، جنگ سرد، جنگ نرم و حالا جنگ شناختی و ادراکی! ما در جنگ تحمیلی، خرمشهر داشتیم که برای مردم و نظام، سقوط آن بسیار دردناک و جان‌گداز؛ و فتح آن بسیار مبارک و مسرت‌بخش بود. به همان نسبت، در جنگ شناختی و ادراکی، دشمن می‌خواهد در محاسبات و تصمیمات ما اختلال ایجاد کرده و به دنبال در جنگ اراده‌ها و اشغال اراده و عزم ما پیروز میدان باشد.

 وی افزود: در جنگ شناختی دشمن از چند سلاح اعتماد زدایی، نااُمیدسازی جامعه، ناکارآمد نشان‌دادن حاکمیت، ازبین‌بردن مشروعیت‌های جامعه و زیرسؤال‌بردن اعتبار نظام و حاکمیت در رأس یک کشور، استفاده می‌کند.

 امام‌جمعه ماکو خاطرنشان کرد: امروز نخبگان، جامعه، اعتقادات و نگرش‌های مثبت نسبت به کشور، همگی نشانه‌های اصلی برای اصابت گلوله‌های شناختی و ادراکی دشمن قرار گرفته‌اند. در واقع ادراک را از افراد می‌گیرند و برای رسیدن به اهداف، آنها را دستاویز خود می‌کنند. اگر احساس می‌کنیم که از این جنگ، آسیبی به ما نمی‌رسد غالباً در اشتباه هستیم. چون نه‌تنها از آسیب‌هایی که می‌بینیم دردی احساس نمی‌کنیم؛ بلکه به جرگه دشمن ملحق می‌شویم و حتی از ترکش‌هایی که به ما اصابت می‌کند، ممکن ابراز رضایت کنیم، چون افکار ما دیگر دست خودمان نیست.

 وی در خصوص جنگ شناختی تصریح کرد: جنگ شناختی زاییده پیشرفته‌تری از جنگ نرم است و باید با استفاده از چند سلاح پیشگیرانه و مقابله‌ای، یعنی ارتقای هوش اجتماعی و آگاه‌کردن جامعه‌ای که مورد اصابت گلوله‌های جنگ شناختی قرار گرفته‌اند، از این میدان پیروز خارج شد.

 حجت‌الاسلام هاشمی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص راه مقابله با جنگ شناختی گفت: در خصوص راه مقابله با جنگ شناختی می‌فرماید: راه مقابله با جنگ شناختی، اقتصادی، سیاسی و امنیتی جبههٔ دشمنان انقلاب اسلامی، استمرار راه شهدا و عمل به درس آنان یعنی مجاهدت، ایستادگی و مقاومت است.

وی در خصوص اقدام مورد انتظار از مجلس دوازدهم اذعان کرد: حدود ۱۷۴ نفر از نمایندگان مجلس، تازه‌نفس هستند. برخی از ایشان سابقه نمایندگی دارند، اما بخش اعظمی از آنان برای اولین‌بار به بهارستان راه یافته‌اند. حقیقتاً اولین و مهم‌ترین وظیفهٔ آنان، آشنایی عمیق با قانون اساسی و وظایف نمایندگی و اسناد بالادستی کشور است و مهم‌تر از آن آشنایی عمیق با گفتمان امام راحل و رهبر حکیم انقلاب اسلامی است. نمایندگان مجلس در اول هر دوره باید با گفتمان ولایت به معنای واقعی کلمه، آشنا شوند و این مسیر را دنبال کنند.

 امام‌جمعه ماکو در پایان بیانات خود از نیروی پر تلاش انتظامی شهرستان ماکو که در خصوص اجرای طرح نور و طرح ناظر یک و دو که به‌خوبی حرکت کردند، تقدیر و تشکر کرد.

انتهای خبر/

لینک کوتاه : https://marzdaran.ir/?p=29353
  • ارسال توسط :
  • 213 بازدید
  • دیدگاه‌ها برای جنگ شناختی زاییده پیشرفته‌تر جنگ نرم است بسته هستند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.