افزونه پارسی دیت را نصب کنید Monday, 1 July , 2024
6
فرماندار ماکو:

کوچ عشایر یک حرکت فرهنگی تاریخی است

  • کد خبر : 29829
  • ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۳:۳۰
کوچ عشایر یک حرکت فرهنگی تاریخی است
فرماندار ماکو گفت: زندگی عشایری و آیین کوچ یک سنت و یک حرکت فرهنگی تاریخی است که همه باید برای حفظ آن تلاش کنیم.

  رامین موحدی فرماندار شهرستان ماکو در مصاحبه با خبرنگار مرزداران باتوجه‌به فرارسیدن فصل کوچ عشایر گفت: زندگی عشایری و آیین کوچ یک سنت و یک حرکت فرهنگی تاریخی است که همه باید برای حفظ آن تلاش کنیم.

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری مدظله‌العالی که فرموده‌اند عشایر ایران وفادارترین قشرهای ملت هستند، گفت: عشایر قشر زحمت‌کش جامعه هستند و حل مشکلات آنها باید در اولویت قرار بگیرد.

موحدی با بیان اینکه همه باید برای حفظ این سنت و حرکت فرهنگی تاریخی تلاش کنیم، گفت: کوچ عشایر یک امر ضروری برای زندگی و معیشت این قشر زحمت‌کش است.

وی افزود: اقدامات لازم در زمینه مرمت و بهسازی راه‌های کوچ رو، آبشخورها، صدور مجوزهای عشایری، زمان‌بندی کوچ، توزیع آرد و نهاده‌های دامی پلاک‌کوبی و واکسیناسیون دام‌ها، سوخت موردنیاز عشایر انجام گیرد.

فرماندار ماکو تصریح کرد: باتوجه‌به اهمیت موضوع کوچ عشایر ضروری است که دستگاه‌های ذی‌ربط برای برنامه‌ریزی و اجرای صحیح کوچ عشایر با یکدیگر همکاری نمایند.

وی با بیان اینکه تمهیدات لازم برای انجام سفری امن و بی‌دغدغه برای عشایر فراهم شود گفت: پیشنهاد می‌کنیم اداره امور عشایر شهرستان ماکو برای برگزاری جشنواره همایش ملی کوچ عشایر، راه‌اندازی صندوق حمایت عشایر برای سهولت این قشر در زمینه دریافت وام برای راه‌اندازی کسب‌وکار برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام دهد.

فرماندار ماکو با بیان اینکه جمعیت عشایری شهرستان ماکو در قالب ۴ هزار و ۳۴۳ خانوار در ۸۶ آبادی ساکن هستند گفت: عشایر شهرستان ماکو بخش مهمی از بازار مصرف گوشت قرمز منطقه را تأمین می‌کنند.

ایشان با اشاره به آمار و تولیدات جامعه عشایری شهرستان ماکو گفت: عشایر شهرستان ماکو با بهره‌مندی از بیش از ۱۴۱ هزار رأس دام سبک و ۱۰ هزار دام سنگین سالانه بیش از ۶ هزار و ۵۰۰ تن مواد لبنی، ۱۷ هزار تن گوشت قرمز تولید می‌کنند که بیش از ۷۰ درصد آن در بازارهای هدف عرضه می‌شود.

 انتهای خبر/

لینک کوتاه : https://marzdaran.ir/?p=29829
  • نویسنده : علی قویدل
  • ارسال توسط :
  • منبع : مرزداران
  • 67 بازدید
  • دیدگاه‌ها برای کوچ عشایر یک حرکت فرهنگی تاریخی است بسته هستند

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.