افزونه پارسی دیت را نصب کنید Wednesday, 26 June , 2024
4
امام‌جمعه ماکو گفت:

انتخابات، صحنهٔ عزت و حماسه است

  • کد خبر : 30023
  • ۱۸ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۸
انتخابات، صحنهٔ عزت و حماسه است
امام جمعه ماکو گفت: واژه آبروی ملی، تبیین ماهیت حقیقی رقابت‌های انتخاباتی، حاکمیت اخلاق در رقابت‌ها در سه موضوع مهم در انتخابات آتی است.

 به گزارش گروه فرهنگی پایگاه خبری تحلیلی مرزداران؛ حجت‌الاسلام سید محمد هاشمی امام‌جمعه شهرستان ماکو در خطبه‌های عبادی سیاسی نمازجمعه در خصوص ترویج آیات قرآن گفت: حضرت جواد (ع) بر این باور بود که آیات الهی باید در جامعه فراگیر شود و تمام مسلمانان در گفتار و رفتار و استدلال‌های روزمره خود، از قرآن و معارف بلند آن بهره گیرند، به همین جهت سعی می‌کرد که در گفتگوها و معاشرت و برخورد با مردم از آیات قرآن استفاده کند.

 امام‌جمعه ماکو با اشاره به ازدواج آسان و سهل‌گیری در امر ازدواج گفت: اول ذی‌حجه مصادف با سالروز ازدواج امیرمؤمنان علی (ع) با حضرت صدیقه طاهره، فاطمه زهرا (س) است. مهم‌ترین هدف خداوند تبارک‌وتعالی در تشریع امر ازدواج، رسیدن به آرامش روحی و جسمی زوجین، تکثیر نسل و تربیت فرزندان سالم، باایمان و باتقوی است؛ بنابراین مال دنیا و مهریهٔ سنگین نمی‌تواند زوجین را به این هدف والا برساند؛ لذا پیامبر اکرم (ع) دربارهٔ مهریه می‌فرماید: بهترین زنان امت من، زنانی هستند که مهریهٔ کمتر و سیمای نیکوتری داشته باشند.

 وی با اشاره به موانع ازدواج جوانان تصریح کرد: از جمله عواملی که مانع ازدواج آسان می‌شود، جهیزیه‌های کمرشکن است، مخصوصاً با وضع گرانی امروز، تأمین آن بسیار مشکل است. خانواده‌ها، نباید در امر تأمین جهیزیه سخت‌گیری کنند؛ بلکه تأمین ضروریات زندگی که بدون آنها زوجین نمی‌توانند در زیر یک سقف زندگی کنند، کافی است. بقیه را در آینده خودشان کار می‌کنند و تأمین می‌نمایند.

 حجت‌الاسلام هاشمی افزود: از جملهٔ عواملی که به‌عنوان مانع در مقابل ازدواج آسان قرار گرفته است، گرفتن جشن‌های مفصل است. روزبه‌روز هم سنت‌های غلط جامعه، آن را مشکل‌تر می‌کند. درحالی‌که انسان زندگی را به هر اندازه آسان بگیرد، به همان اندازه آرامشی در زندگی‌اش موج خواهد زد.

 وی با اشاره به عروسی حضرت امیرالمؤمنین (ع) با حضرت فاطمه زهرا (س) خاطرنشان کرد: به هنگام عروسی امیرمؤمنان علی و حضرت زهرا (س)، پیامبر به همراه آن حضرت غذایی را آماده کردند، نبی مکرم اسلام به امیرمؤمنان علی فرمود: برو مسجد و مردم را به ولیمهٔ حضرت زهرا دعوت کن. وقتی می‌خواهند حضرت زهرا از منزل پیغمبر به منزل امیرمؤمنان علی ببرند، حضرت زهرا لباس عروسی خود را به یک بینوا انفاق کرد و خود با لباس معمولی به منزل امیرمؤمنان علی رفت.

 امام‌جمعه ماکو افزود: پیامبر اکرم (ص) دستور دادند، حضرت زهرا را به مرکبی سوار کردند، و پیغمبر و جبرئیل و میکائیل و اسرافیل از پشت سر صدای تکبیر سر دادند، و آن حضرت را تا منزل امیرمؤمنان علی مشایعت کردند.

 وی قانع بودن در زندگی را موجب آرامش خوانده و اظهار کرد: سعی کنیم در دنیا، انسان قانع باشیم، در این صورت است که به آرامش در زندگی خواهیم رسید. نبی مکرم اسلام می‌فرماید: بی‌تردید مال اندکی که نیاز انسان را برآورد می‌کند، بهتر از مال زیادی است که انسان را از یاد خدا باز می‌دارد.

 حجت‌الاسلام هاشمی با اشاره به چارچوب‌های شرعی و قانونی رفتار نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: از منظر مقام معظم رهبری، انتخابات؛ میدان تبیین است؛ نه عرصه تخریب! چون در تبیین، چارچوب و ساختار نظام حفظ می‌شود؛ اما در تخریب، چارچوب و قاعده نظام شکسته می‌شود.

 وی افزود: در تبیین، آگاهی و قدرت تصمیم‌گیری مردم تقویت می‌شود؛ اما در تخریب، قدرت تفکر و تصمیم‌گیری، از مردم سلب می‌شود.

 امام‌جمعه ماکو انتخابات را صحنهٔ عزت و حماسه خوانده و اظهار کرد: بیانات مقام معظم رهبری در سالگرد ارتحال حضرت امام در خصوص انتخابات، بیانگر سه موضوع بسیار مهم است. واژه «آبروی ملی»، تبیین ماهیت حقیقی رقابت‌های انتخاباتی در جمهوری اسلامی، حاکمیت اخلاق در رقابت‌ها؛ بنابراین نامزدهای انتخاباتی باید این را بدانند که در یک موقعیت خطرناک و حساسِ آبروی ملی، وارد صحنهٔ انتخابات شده‌اند؛ لذا نباید این نکته را از یاد برند که حفظِ عزت و آبروی ملی، در گرو یک انتخابات اخلاق‌محوری است.

 وی بهترین الگو در اخلاق سیاسی را شهید جمهور آیت‌الله رئیسی عنوان کرده و تصریح کرد: بهترین الگو در اخلاق سیاسی، شهید جمهور، رئیسی عزیز است که رهبر معظم انقلاب تصریح کردند که آن بزرگوار «برای سیاستمداران ما، برای رؤسای جمهور آیندهٔ ما، برای کسانی که در یک‌بخشی، مورداعتماد ملّت قرار می‌گیرند، یک سرمشق است.»

 حجت‌الاسلام هاشمی در پایان با اشاره به ویژگی‌های نامزد اصلح اذعان کرد: در بیانات ۲۸ سال گذشته رهبر معظم انقلاب ویژگی‌های نامزد اصلح را این‌گونه مطرح کردند که فرد اصلح برای مدیریت اجرایی کشور، قوی و کارآمد باشد، به مبانی و ارزش‌های اسلام، انقلاب و اهداف ملت، پایبند باشد، فردی خستگی‌ناپذیر و دارای همت جهادی باشد، با مردم صمیمی باشد و خود را خدمتگزار مردم بداند، نیازهای مردم و جامعه را بداند و از درد آنها احساس درد کند، فردی استکبارستیز، شجاع و مقام در برابر فشارهای دشمن باشد، فردی بصیر و هوشمند، باتدبیر و با برنامه باشد، فردی مؤمن، باتقوا و متوکل به خدا باشد، اهل اجرای عدالت و مبارزهٔ با بی‌عدالتی باشد، ساده‌زیست باشد و از اشرافی‌گری اجتناب کند، و متصل به مراکز ثروت و قدرت نباشد.

وی با ادامه داد: از دیگر ویژگی‌های فرد اصلح این است که در جهت آرمان‌ها و پیشرفت کشور قدم بردارد، امانت‌دار، پاک‌دامن و به‌دور از فساد باشد، ملتزم به قانون باشد. یعنی فردی قانون‌مدار باشد، به توانایی‌ها و نظرات مردم ایمان داشته باشد، پایبند به اقتصاد مقاومتی باشد و برای پیشرفت کشور، نگاهش به بیرون از مرزها نباشد، با همهٔ مردم در کشور، صادق و روراست باشد، از شیوه‌های تبلیغاتی صحیح استفاده نماید، از بداخلاقی‌های انتخاباتی پرهیز کند.

لینک کوتاه : https://marzdaran.ir/?p=30023
  • نویسنده : علی قویدل
  • ارسال توسط :
  • منبع : مرزداران
  • 77 بازدید
  • دیدگاه‌ها برای انتخابات، صحنهٔ عزت و حماسه است بسته هستند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.