افزونه پارسی دیت را نصب کنید Wednesday, 26 June , 2024
4
مرزداران گزارش می‌دهد؛

جاده پدافند غیرعامل ماکو قربانی بی‌‎مهری مسئولین

  • کد خبر : 30047
  • ۲۴ خرداد ۱۴۰۳ - ۶:۰۰
جاده پدافند غیرعامل ماکو قربانی بی‌‎مهری مسئولین
جاده خاکی قلیش لانمیش یکی قدیمی‌ترین مسیرهای مورداستفاده ماکو بوده که با توجه‌ به قرار گرفتن شهرستان ماکو در بین دو رشته‌کوه، این مسیر در پدافند غیرعامل تنها مسیر درروی «خروجی» ماکو در موارد بحرانی به‌حساب می‌آید که مورد بی‌مهری مسئولان قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی مرزداران؛ جاده خاکی قلیش لانمیش به طول ۴/۱ کیلومتر یکی قدیمی‌ترین مسیرهای مورداستفاده ماکو بوده که با توجه‌ به قرار گرفتن شهرستان ماکو در بین دو رشته‌کوه، این مسیر در پدافند غیرعامل تنها مسیر درروی «خروجی» ماکو در موارد بحرانی به‌حساب می‌آید.

سال‌ها پیش در این مسیر فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ماکو شهید جواد قنبری و فرمانده هنگ مرزی ماکو شهید سلطان بیگی توسط منافقین اسیر و به درجه رفیع شهادت نائل آمدند.

این مسیر که راه ورودی آن در محله بنیاد مسکن قرار دارد، راه میان‌بر ارتباطی بیش از ۳۰ روستای چایباسار شمالی، چایباسار جنوبی و روستاهای حوزه بورالان است؛ اما متأسفانه از ابتدای انقلاب تاکنون همه مسئولین برای بهسازی این مسیر وعده داده‌اند؛ ولی همچنان بهسازی این مسیر مغفول مانده و وعده آن در بین برنامه‌های مسئولین گم شده است.

در اویل انقلاب نزدیک‌ترین روستای منتهی این جاده، روستای «جارکش» بود که بعدها این روستا به پایین‌دست‌تر «فاصله بین سه‌راهی این جاده تا روستای دانالو» انتقال‌یافته و به محمدآباد تغییر نام داد.

با توجه‌ به بلااستفاده ماندن این مسیر، ابتدای ورودی آن تبدیل به جمعه‌بازار ماکو شده و کمتر افرادی به دلیل ناایمن بوده جاده از ان تردد می‌کنند و تنها افرادی که خودرو وانت‌بار دارند می‌توانند از این مسیر استفاده کرده و تردد کنند.

در ابتدای ورودی این جاده مجموعه آپارتمان‌های مسکن مهر استاد شهریار آپارتمان‌های چام واقع شده است که مردم این منطقه به دلیل عدم بهسازی این جاده گلایه کرده و خوتستار رسیدگی از سوی مسئولان استانی و شهرستانی هستند.

جاده قلیش لانمیش در بار ترافیکی، کمکی جدی در امر ترافیک خواهد کرد

حسین تیمورزاده اصل از اهالی آپارتمان‌های استاد شهریار در مصاحبه با خبرنگار مرزداران اظهار کرد: از ابتدای تاریخ انقلاب، تاکنون همه مسئولین برای بهسازی این جاده وعده داده‌اند؛ اما همچنان وعده‌های آنان محقق نشده و بهسازی آن انجام نگرفته است.

وی افزود: این مسیر راه اسارت شهید جواد قنبری و شهید سلطان بیگی و مسیر میان‌بر خودروهای بیت‌المال «تردد مسئولین» و نزدیک‌ترین مسیر به سمت روستاهای چایباسار شمالی و جنوبی است؛ ولی باتوجه‌به دست‌انداز بودن بیش از حد، باعث خسارات زیادی به خودروهای دولتی و بیت‌المال می‌شود.

تیمورزاده ادامه داد: جاده قلیش لانمیش همچنین محل تردد ایستگاه دکل‌های مخابراتی و دکل شهید حیدر «دیده‌بانی ارتش» و ایستگاه مرکزی رادیو و تلویزیون است.

وی همچنین تصریح کرد: در راستای احداث و بهسازی این مسیر که معلق مانده است مسیر تردد مسدود شده و خودروی‌های سواری به‌سختی می‌توانند از این مسیر عبور کنند؛ این مسئله برای شهروندان و اهالی روستا که می‌توانستند از مسیر نزدیک به روستاهای خود تردد کنند مشکلات فراوانی ایجاد کرده و آنها برای رسیدن به محل زندگی خود باید مسیر طولانی زیادی را طی کنند و این مسئله باعث نارضایتی روستائیان شده است.

تیمورزاده اظهار کرد: پسماند نخاله‌های ساختمانی و زباله‌های منازل بدون تثبیت و دفن در این منطقه رها می‌شوند که باعث پراکنده شدن در طبیعت می‌شود و ضمن آسیب‌زدن به طبیعت می‌تواند با ایجاد مشکلات بهداشتی زمینه را برای بروز انواع بیماری‌ها فراهم کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: این راه در بار ترافیکی، کمکی جدی در امر ترافیک خواهد بود به دلیل اینکه به جاده لجستیکی وصل و به مرز بازرگان منتهی می‌شود.

 جاده قلیش لانمیش می‌تواند به مکانی برای ورزش‌های همگانی تبدیل شود

احمد اسدی یکی از اهالی روستای دانالو «روستای منتهی به جاده قلیش لانمیش» در گفتگو با خبرنگار مرزداران گفت: فاضلاب سرویس‌های بهداشتی در این منطقه تخلیه و پس از مدتی منجر به نشست زمین می‌شود؛ در نهایت با آب‌های زیر سطحی ادغام شده و به رودخانه ساری سو که رودخانه مورداستفاده روستاییان می‌باشد، می‌ریزد و این مسئله می‌تواند مشکلات بهداشتی فراوانی را برای روستائیان فراهم کرده و سلامتی آنها را مورد تهدید قرار دهد.

وی افزود: همچنین باتوجه‌به متروک ماندن این جاده حفاری‌های غیرمجاز زیادی در این مسیر صورت می‌گیرد که آثار آن نیز مشهود است.

این شهروند خاطرنشان کرد: با احداث این راه، مسیر تبدیل به مکانی برای ورزش‌های همگانی در بحث پیاده‌روی خانوادگی، کوه‌پیمایی و دوچرخه‌سواری می‌شود و با برخورداری از طبیعت بکر و زیبا می‌تواند محلی برای گردش و تفریح شهروندان تبدیل شود.

اسدی ادامه داد: با تعریض و بهسازی این مسیر همچنین می‌توان، پارک تفریحی اعم از تله‌کابین و دریاچه مصنوعی با استفاده از آب رودخانه ساری سو احداث کرد.

وی با اشاره به ظرفیت‌های این جاده گفت: در صورت پر تردد شدن و رونق این جاده می‌توان باتوجه‌به صخره‌ای بودن مسیر آن، می‌توان در ورزش صخره‌نوردی نیز از آن بهره برد.

 جاده قلیش لانمیش محلی برای تجمع معتادان شده است

علی حسن‌زادگان یکی از اهالی محله بنیاد مسکن در مصاحبه با خبرنگار مرزداران گفت: از اوایل انقلاب وعده‌های زیادی در خصوص این جاده به مردم داده شده است؛ اما باوجوداینکه همه مسئولین می‌دانند این مسیر تنها راه خروج از شهر در پدافند غیرعامل است؛ اما همچنان مسئله بهسازی آن مورد بی‌مهری مسئولین قرار می‌گیرد.

وی افزود: متروک ماندن و ساکت بودن این مسیر منجر شده است تا تبدیل به محلی برای خریدوفروش مواد مخدر و اسکان معتادان شده است که امنیت هم‌وطنان در این منطقه دچار مخاطره شده است.

حسن‌زادگان اظهار کرد: همچنین سنگرهای بلاصاحب پدافندی ارتش نیز که زمان جنگ در این محل احداث گردیده است به محلی برای تجمع معتادان تبدیل شده است.

وی ادامه داد: همچنین باتوجه‌به تردد خیلی کم خودروها از این مسیر، زمینه برای تخلفات غیراخلاقی عده‌ای از افراد فاسد و منحرف فراهم شده است.

حسن زادگان با بیان اینکه متروک ماندن این مسیر را عاملی برای تجمع سگ‌های ولگرد در این منطقه عنوان کرده و گفت: تا به‌ حال چندین نفر از اهالی به‌خصوص کودکان این محله مورد حمله سگ‌های ولگرد واقع شده‌اند.

وی با اشاره به میان‌بر بود این مسیر در اتصال به جاده کمربندی کنارگذر ماکو گفت: باتوجه‌به اینکه این مسیر کوتاه‌ترین راه اتصال شهرستان به جاده کمربندی کنارگذر ماکو می‌باشد و در صورت نبود این راه، رانندگان و تجار برای ادامه مسیر در جاده کمربندی مجبور به طی مسیر ۱۷ کیلومتری «تا تقاطع غیرهمسطح پایین‌تر از سه‌راهی روستای هندور از یک سو و یا تا سه‌راهی روستای کشمش تپه از سوی دیگر» می‌شوند؛ لذا با مرمت و احداث این مسیر، از بار ترافیکی داخل شهر کاسته خواهد شد.

حسن‌زادگان ادامه داد: همچنین در صورت بازگشایی و بهسازی این جاده، باتوجه‌به کوتاه‌شدن مسیر تردد به ماکو، باعث ایجاد اشتغال زیادی در روستاهای منتهی به آن می‌شود.

وی در پایان گفت: از مسئولین خواهشمندیم اگر به فکر بهداشت، آلوده‌شدن منطقه به اعتیاد، تجمع معتادان، مخلوط‌شدن فاضلاب سرویس‌های بهداشتی با آب رودخانه ساری سو، حفاری‌های غیرمجاز، حل مشکل تردد به دکل‌های مخابراتی و صداوسیما و حتی جاده پدافند غیرعامل شهرستان ماکو نیستند حداقل به‌خاطر خطر جانی که توسط سگ‌های ولگرد مردم به‌خصوص کودکان را در این محله تهدید می‌کند فکری به حال این مسیر بکنند.

لازم به ذکر است که عملیات اجرایی احداث جاده ماکو – دانالو «قلیش لانمیش» در تاریخ ۱۴۰۱/۰۴/۰۸ توسط مدیرعامل وقت سازمان منطقه آزاد ماکو در هفته دولت کلنگ‌زنی شد؛ اما متأسفانه این طرح طی دو سال معلق مانده است.

طول این پروژه ۴/۱ کیلومتر و عرض جاده ۱۶ الی ۲۵ متر با اعتباری بالغ بر ۴۴ میلیارد تومان کلنگ‌زنی شده بود.

قرار بر این بود این پروژه به پیمانکاری شرکت راه و ساختمانی یوکسل ماکو طی ۱۸ ماه توسط این شرکت به پایان برسد.

به نظر می‌رسد باتوجه‌به اینکه همه مسئولین می‌دانند این مسیر تنها مسیر خروجی شهرستان در صورت بروز حادثه می‌باشد؛ اما هیچ‌کدام تمایلی به پرداختن به این مسیر را ندارند و جاده قلیش لانمیش مورد بی‌مهری مسئولین واقع شده است.

انتهای خبر/

لینک کوتاه : https://marzdaran.ir/?p=30047

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.