افزونه پارسی دیت را نصب کنید Friday, 27 September , 2024
0
امام‌جمعه ماکو:

نام‌گذاری هفته وحدت یک اعتقاد قلبی است

  • کد خبر : 31610
  • ۲۸ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۸:۵۴
نام‌گذاری هفته وحدت یک اعتقاد قلبی است
همایش نشست مشترک روحانیون شیعه و سنی با موضوع فلسطین و نقش وحدت اسلامی در مبارزه با دشمنان اسلام در دانشگاه آزاد اسلامی ماکو برگزار شد.

به گزارش گروه سیاسی فرهنگی پایگاه خبری تحلیلی مرزداران؛ همایش نشست مشترک روحانیون شیعه و سنی با موضوع فلسطین و نقش وحدت اسلامی در مبارزه با دشمنان اسلام و با سخنرانی حجت‌الاسلام سید محمد هاشمی امام‌جمعه ماکو و صدرا علی‌پور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد بین‌الملل ماکو و با حضور روحانیون اهل تشییع و سنت در واحد ماکو برگزار شد.

امام‌جمعه ماکو، با اشاره به اهمیت وحدت بین مسلمانان اظهار کرد: از جملهٔ مسائل مهم سیاسی و اجتماعی دین مبین اسلام اتحاد و وحدت و همدلی در بین امت اسلامی است؛ لذا خداوند تبارک‌وتعالی در قرآن کریم آیات مختلفی را در خصوص وحدت مسلمانان و دوری از اختلاف و تفرقه بیان فرموده که ان‌شاءالله در این محفل نورانی به یکی از آن آیات وحیانی قرآن کریم تبرک می‌جوییم. خداوند تبارک‌وتعالی می‌فرمایند: همچون کسانی نباشید که پس از آنکه دلایل روشن برایشان آمد پراکنده شدند و با هم اختلاف پیدا کردند و برای آنان عذابی سنگین است.

هاشمی، در خصوص مشترکات بین اهل‌تشیع و تسنن گفت: برادران اهل‌تسنن و تشیع در اصول و فروع در مذهب خود دارای مشترکات و مختصاتی هستند و وحدت بین امت اسلامی بدین معنا نیست که ما از مختصات و دین خود دست برداریم، چون این امر نه شدنی است و نه صحیح است؛ اما در اصول و در کلیات فروع و در بعضی موارد در جزئیات فروع با هم مشترکات زیادی داریم و این مشترکات به حدی است که می‌تواند همه ما را در زیر چتر اسلام جمع کند. سرمنشأ اتحاد و وحدت و همدلی بین برادران اهل‌تشیع و تسنن باشد.

امام‌جمعه ماکو در خصوص نقش استکبار جهانی در تفرقه بین شیعه و سنی خاطرنشان کرد: «اما امروز دشمن یعنی استکبار جهانی پرهیزانه صهیونیستی و غرب می‌خواهد با پیش‌کشیدن، افتراقات پیروان هر دو مذهب را بر علیه هم تحریک کند و بدین‌وسیله تخم نفاق را بین آنان بکارد. اما ملت ایران به این فهم سیاسی رسیده‌اند که در زیر سایه رهبری اجازه نخواهند داد که دشمن با اختلاف انداختن بین امت اسلامی بخواهد به اهداف خود در کشورهای اسلامی برسد. خداوند تبارک‌وتعالی می‌فرمایند باوجود بینات دیگر اختلاف معنا و مفهومی ندارد. این بینات عبارت از همان مشترکات هستند».

نماینده ولی‌فقیه در شهرستان ماکو، یکی از آن مشترکات اعتقاد به توحید و یگانگی خداوند تبارک‌وتعالی دانست و گفت: به‌طوری‌که رسول مکرم اسلام بعد از بعثت خود به پیامبری در وهله اول مردم را از شرک و بت‌پرستی نهی می‌کند و به توحید و یگانگی پروردگار عالمیان دعوت می‌نمایند و می‌فرمایند: بگوئید هیچ خدایی به‌جز الله نیست تا رستگار شوید.

امام‌جمعه ماکو با اشاره به معجزه بزرگ پیغمبر که آن را از مشترکات بین اهل‌تشیع و تسنن دانستند و بیان کردند: سیوطی در کتاب خود در المنثور در تأویل «حبل‌الله» از ابن ابی شیبه و ابن جریر از أبی سعید خدری نقل می‌کند که رسول‌الله (ص) فرمودند: منظور از رسمان الهی که از آسمان به زمین کشیده شده عبارت از قرآن کریم است.

وی ادامه داد: یکی از آن مشترکات خود وجود نازنین پیغمبر رحمت است که ایام تولد آن حضرت به‌عنوان هفته وحدت نام‌گذاری شده به‌طوری‌که خداوند تبارک‌وتعالی در قرآن کریم آن حضرت را چنین توصیف می‌کند: «ما تو را جز برای رحمت جهانیان نفرستادیم.»

 هاشمی در خصوص سخنان مقام معظم رهبری در مورد نام‌گذاری هفته وحدت گفت: «رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند: نام‌گذاری هفتهٔ وحدت در جمهوری اسلامی یک نام‌گذاری محض نیست یک تاکتیک سیاسی هم نیست؛ بلکه یک اعتقاد و ایمان قلبی است. جمهوری اسلامی به معنای واقعی معتقد به لزوم اتحاد امت اسلامی است».

هاشمی در خصوص مراتب وحدت اظهار کرد: «وحدت مراتبی دارد؛ پایین‌ترین مرتبه‌اش این است که مذاهب و اقوام علیه هم دست به تعرض نزنند؛ مرتبهٔ بالاتر این است که در مقابل دشمن مشترک دست‌به‌دست هم بدهند؛ از این بالاتر اینکه کشورهای اسلامی هم‌افزایی کنند؛ و مرحلهٔ بالاتر اینکه همهٔ دنیای اسلام متحد شوند برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی».

نماینده ولی‌فقیه در ماکو، ادامه داد: «اگر کشورهای اسلامی حتی پایین‌ترین مراتب وحدت را هم رعایت می‌کردند این همه مصیبت در دنیای اسلام وجود نداشت. قضیهٔ فلسطین امروز بزرگ‌ترین مصیبت دنیای اسلام است. به حمدالله امروز حمایت از مردم غزه و فلسطین در مقابل رژیم صهیونیستی محور وحدت امت اسلامی در سطح بین‌الملل است و امروز مقاومت مردم غزه در تداوم مقاومت هشت سال دفاع مقدس است».

در ادامه دکتر صدرا علی‌پور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد بین‌الملل ماکو ضمن تبریک هفته وحدت به مقام معظم رهبری و کلیه مسلمانان جهان، اظهار کرد: «پیامبر اکرم حضرت محمد مصطفی (ص) متعلق به تمام انسان‌هایی است که در پی یافتن حقیقت و رسیدن به رستگاری هستند و دشمنان اسلام با اهانت به ساحت مقدس پیامبر عظیم‌الشأن اسلام، نه‌تنها همچون گذشته در آسیب‌زدن به اهداف و آرمان‌های این دین مبین ناکام خواهند بود؛ بلکه موجبات وحدت بیش‌ازپیش مسلمین جهان را فراهم خواهند ساخت.

تردیدی نیست که امروز با وحدت، همدلی، مهرورزی و انسجام می‌توان به توطئه دشمنان در عرصه‌های مختلف خاتمه داده و با یکپارچگی و مودت در مسیر توسعه و اعتلای روزافزون دنیای اسلام و کشور عزیزمان ایران گام برداشت». علی‌پور، اظهار کرد: ایران اسلامی در رفتار و گفتار خود، پیام صلح و دوستی را در دنیا بیان کرده و در رفتار هم مشخص است که همین هفته وحدت می‌تواند یک مثال کوچک و عینی باشد برای اینکه ایران همیشه علاقه‌مند به صلح و دوستی و کنار هم بودن مسلمانان است.

رئیس واحد ماکو تأکید کرد: دنیای اسلام یک‌دنیای قدرتمند و قوی است که می‌تواند قوی‌تر و قدرتمندتر شود و کشورهای اسلامی می‌توانند یک جامعه واحد و یک وحدت کامل را در عمل نشان دهند؛ لذا همیشه باید سعی کنیم به‌دوراز تنش‌ها و اختلاف‌نظرهای جزئی و به‌دوراز منازعات و یا هدف قراردادن دین مبین اسلام در کنار هم باشیم و بتوانیم این دین را تقویت کرده و آن را در دنیا نهادینه کنیم.

وی با بیان اینکه وحدت مسلمانان از اهمیت بسیاری برخوردار است باید همه تلاش کنیم تا زمینه‌ساز اتحاد بیشتر باشیم، تصریح کرد: وحدت سنی و شیعه، عامل موفقیت آنها در تمام مراحل زندگی بوده، به همین دلیل دشمنان اتحاد آن‌ها را مورد هدف قرار داده‌اند؛ ولی با تدابیر مقام معظم رهبری و هوشیاری مردم و مسئولان راه به جایی نبرده و نمی‌برند.

در این مراسم از فعالین ترویج وحدت با اهدا لوح تقدیر قدردانی شد.

مولودی‌خوانی، غبارروبی و عطرافشانی شهدای مدفون در دانشگاه آزاد اسلامی واحد ماکو، نماز وحدت با حضور روحانیون اهل‌سنت و تشیع به امامت حجت‌الاسلام هاشمی امام‌جمعه ماکو، از سایر برنامه‌های این مراسم بود.

 انتهای خبر/

لینک کوتاه : https://marzdaran.ir/?p=31610

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.