حسین گروسی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو در مصاحبه با خبرنگار مرزداران گفت: از نگاه کارشناسان راهآهن تبریز به چشمه ثریا و در کل اتصال ریلی ایران – ترکیه از مسیر منطقه آزاد ماکو یک پروژه مهم است که به تصویب رسیده و بهعنوان چهار طرح اولویتدار کشور میباشد.
وی افزود: مسیر این خط ریلی بهصورت تبریز، مرند، مرکان، یولاگلدی، چشمه ثریا انتخاب شده است.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو در خصوص مرز ریلی اظهار کرد: مرز ریلی اتصال ایران به ترکیه در برنامههای کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و ترکیه گنجانده شده است که مرز چشمه ثریا بهعنوان مرز ریلی اتصال ایران به ترکیه بهحساب میآید.
وی خط ریلی تبریز به چشم ثریا و از آنجا متصل به خط ریلی ترکیه را موجب رونق اقتصادی منطقه و کشور دانسته و اذعان کرد: میزان مسافری که از طریق این خط ریلی میتوان جذب کرد یک میلیون و ۶۵۲ هزار نفر در سال است.
حسین گروسی همچنین این خط ریلی را عامل اصلی توسعه لجستیک در منطقه و کشور خوانده و گفت: همچنین سهم باری که از طریق این خط ریلی و از مسیر منطقه آزاد ماکو میتوان جذب کرد ۶ میلیون و ۷۹۰ هزار تن در سال است.
وی با اشاره به اینکه خط ریلی در تمام دنیا بهعنوان یکی از ارزانترین و ایمنترین روشهای جابهجایی مسافر و کالا محسوب میشود، گفت: در همین راستا خط ریلی ایران به ترکیه بهعنوان دو قطب مهم در بحث تجارت منطقهای و جهانی، میتواند اقتصاد آسیا و اروپا را به یکدیگر وصل کند.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو با بیان اینکه اتصال ریلی کریدور جنوبی و شرقی به غرب از طریق منطقه آزاد ماکو بسیار بااهمیت است، افزود: همچنین چینیها علاقهمند به این خط ریلی هستند که از مسیر تبریز، چشمه ثریا به خط ریلی ترکیه متصل میشود.
وی تصریح کرد: قطار از این مسیر میتواند روزانه به طور متوسط ۷۰۰ کیلومتر را طی کند که از سرعت کامیون و حملونقل جادهای بیشتر است؛ لذا احداث این خط ریلی باعث میشود تا تجار کالاها و محصولات خود را بهصورت سریع و ارزانتر به بازارهای داخلی و بینالمللی صادر کنند.
گروسی همچنین با اشاره به دیدار خود با علی عبدالعلیزاده نماینده رئیسجمهور در هماهنگی اجرای سیاستهای کلی توسعه گفت: نماینده رئیسجمهور در هماهنگی اجرای سیاستهای کلی، بر لزوم حمایت جدی دولت از ماکو بهعنوان یکی از مهمترین مناطق آزاد کشور و پیشانی جمهوری اسلامی تأکید کرد و احداث خط ریلی پرسرعت تبریز به گارس را گامی مثبت بهسوی آینده پایدارتر حملونقل و ترانزیت از کریدور شرق به غرب دانست.
وی با اشاره به اتمام مطالعات مرز ریلی اتصال ایران به ترکیه توسط سازمان منطقه آزاد ماکو افزود: این مطالعات با نظارت شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران انجام و به اتمام رسیده است.