افزونه پارسی دیت را نصب کنید Thursday, 24 October , 2024
1
در ماکو برگزار شد؛

جلسه کمیته فرعی امنیتی ایران و ترکیه

  • کد خبر : 32106
  • ۰۳ آبان ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۷
جلسه کمیته فرعی امنیتی ایران و ترکیه
نود و هفتمین جلسه کمیته فرعی امنیتی ایران و ترکیه با حضور فرمانداران ماکو و چالدران و والیان وان و ایغدیر ترکیه در فرمانداری ماکو برگزار شد.

 مصطفی گوچ والی استان آغری ترکیه به‌عنوان رئیس هیئت کشور ترکیه در نود و هفتمین جلسه کمیته فرعی امنیتی ایران و ترکیه که با حضور فرمانداران ماکو و چالدران و والیان وان و ایغدیر ترکیه در فرمانداری ماکو برگزار شد، به‌عنوان رئیس هیئت ترکیه‌ای در مصاحبه با خبرنگار مرزداران گفت: بسیار خوب، در ابتدا لازم به ذکر است که برای شرکت در نود و هفتمین نشست مشترک امنیتی، در شهر ماکو جمهوری اسلامی ایران حضور داریم.

 وی افزود: از حضور در اینجا بسیار خرسندیم. بدین‌وسیله ضمن عرض سلام و احترام به مردم ماکو و چالدران و همچنین تمامی شهروندان جمهوری اسلامی ایران، به‌ویژه فرمانداران، از فرمانداران و هیئت همراهشان به‌خاطر میزبانی گرم و صمیمانه تشکر می‌کنیم.

 والی آغری تصریح کرد: نشست معمول خود را برگزار کردیم و امیدواریم به خیروبرکت باشد. ما از گذشته‌های دور روابط همسایگی خوبی با جمهوری اسلامی ایران داشته‌ایم و در ادامه این روند نیز در مورد مسائلی که امنیت هر دو ملت و هر دو کشور را درگیر می‌کند، همانند گذشته، همکاری کامل و مستمری را در پیش خواهیم گرفت و بر آن توافق داریم.

 وی در خصوص موضوع اصلی جلسه گفت: البته موضوع اصلی نشست ما این نبود؛ اما به دلیل تأثیرگذاری بد رویدادهای منفی بر امنیت منطقه، وضعیت گذرگاه‌های مرزی گوربلاغ و بازرگان را نیز بررسی کردیم.

 مصطفی گوچ اظهار کرد: در این جلسه، درخواست و خواسته هر دو ملت، دولت و اهالی دو سوی مرز، سازماندهی مرزهای بازرگان و گوربلاغ است. مادر گمرک گوربلاغ طرح مدرنی بااعتبار و هزینه زیاد آغاز کردیم که ان‌شاءالله با اتمام این طرح افراد شاغل در آن، رانندگان کامیون‌های ترانزیتی و فعالیت آنها و همچنین تجارت مرزی، ترانزیت و واردات و صادرات به‌صورت هرچه بهتر، سهل‌تر و روان‌تر که خواسته دو دولت و ملت ترکیه و ایران است صورت خواهد گرفت.

 وی تأکید کرد: موضوعاتی را به یکدیگر منتقل کردیم که پیگیر آن‌ها خواهیم بود. مجدداً از فرمانداران به‌خاطر میزبانی گرمشان تشکر می‌کنیم. همچنین ضمن عرض سلام و احترام به مردم ماکو و چالدران و تمامی شهروندان جمهوری اسلامی ایران، به‌ویژه فرمانداران، عشق و احترام خود را به همه آن‌ها ابراز می‌داریم.

 والی آغری در پایان خاطرنشان کرد: ان‌شاءالله در آینده نیز در زمینه روابط همسایگی با یک شعار مشترک، به بررسی روابط، روابط مرزی و مسائل امنیتی خود ادامه خواهیم داد؛ زیرا ما بر این باوریم که امنیت ایران، امنیت ما و امنیت شهروندان ایران، امنیت شهروندان ماست و به همین ترتیب امنیت شهروندان ما نیز امنیت ایران است.

 همچنین رامین موحدی فرماندار شهرستان ماکو در مصاحبه با خبرنگار مرزداران در خصوص موارد مطرح شده در این جلسه گفت: ما امروز افتخار این را داشتیم که میزبان نود و هفتمین جلسه کمیته فرعی امنیتی با حضور استانداران استان آغری و ایغدیر کشور ترکیه و همچنین فرمانداران شهرستان ماکو و شهرستان چالدران باشیم. 

وی افزود: با توجه به سابقه مناسبات دیرینه سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی بین دو کشور، دو کشور دوست و برادر جمهوری اسلامی ایران و همچنین جمهوری ترکیه، موضوعات مرزی و محورهای امنیتی به طور مفصل موردبحث و تبادل نظر هیئت‌های دو کشور قرار گرفت و امیدواریم که استمرار این جلسات منجر به تقویت پایه‌های زیربنایی سایر مناسبت‌های اقتصادی باشد.

انتهای خبر/

لینک کوتاه : https://marzdaran.ir/?p=32106

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.