حسین گروسی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو در مصاحبه با خبرنگار مرزداران در خصوص آخرین اقدامات سازمان منطقه آزاد ماکو گفت: دانشجویانی که به ترکیه، روسیه و آسیای میانه برای تحصیل میروند متحمل هزینههای گزاف میشوند، سازمان منطقه آزاد ماکو در تلاش است با ایجاد منطقه آزاد علمی دانشگاهی بتواند شرایطی فراهم کند تا این دانشجویان بتوانند بدون هزینه اضافی مدرک تحصیلی مشترک دریافت کنند.
وی افزود: طرح جامع ماکو نیز بر همین اساس تهیه شده و همه این حوزهها در منطقه آزاد ماکو وجود دارد.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو با بیان اینکه زیرساختهای هر منطقه آزاد عامل رشد آن منطقه است تصریح کرد: مسئله زیرساختها در مناطق آزاد شامل زیرساختهای مواصلاتی از جمله راهها، بزرگراهها، آزادراهها، ریل و فرودگاه میشود که در صورتی که یکی از این زیرساختها در منطقهای وجود نداشته باشد توسعه آن منطقه با مشکل مواجه خواهد شد.
وی با اشاره به منطقه آزاد جبل علی در کشور امارات متحده اظهار کرد: یکی از مناطق مهم دنیا منطقه آزاد جبل علی در کشور امارات متحده است؛ زیرساختهای این کشور از جمله فرودگاه و هواپیمایی خود امارات متحده باعث شده تا این کشور نیز به یکی از کشورهای بزرگ در عرصه تجارت، لجستیک و ترانزیت تبدیل شود.
گروسی افزود: امروز هواپیمایی امارات هم تراز با لوفت هانزا که شرکت هواپیمایی حامل پرچم آلمان و بزرگترین شرکت هواپیمایی این کشور است، حرکت میکند.
وی با اشاره به وضعیت فرودگاه منطقه آزاد ماکو خاطرنشان کرد: منطقه آزاد ماکو نواقص فرودگاه این منطقه را رفع کرده است.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو با اشاره به موضوع کریدور شرق با غرب گفت: با مصوبه راهآهن جمهوری اسلامی و شورایعالی امنیت ملی و بسیاری از دستگاهها، مسئلهای که سالها در منطقه آزاد ماکو مطرح بود به نتیجه رسید و کریدور شرق به غرب از سهراه مرند به سمت فرودگاه منطقه آزاد ماکو و سپس دهکده لجستیک و از آنجا به چشمه ثریا منتهی میشود که به خط ریلی ترکیه وصل میشود.
وی در پایان گفت: منطقه آزاد ماکو جوانترین منطقه آزاد در بین نسل اول مناطق آزاد است و از نظر وسعت و موقعیت جغرافیایی شاید بتواند فرصتهای مناطق آزاد دیگر را مهیا کند چرا که منطقه آزاد ماکو میتواند در حوزه معادن، تولید انواع پوشاک، امنیت غذایی و گردشگری مؤثر باشد.