سید سعید هاشمی، در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی مرزداران با بیان اینکه یک هزار و ۵۰۰ کامیون کشنده، مدتهاست که در انبارهای گمرک بازرگان پارک شدهاند؛ نه به جاده رسیدند، نه به دست صاحبانشان گفت: مالکان این کشندهها رانندگانی هستند که برای خرید این خودروها خانه فروختند، طلا دادند، وام گرفتند و حالا در انتظار تصمیمی هستند که هنوز از راه نرسیده است.
وی پرده از ابعاد گسترده این مشکل برداشته و اظهار کرد: این کامیونها به طور کامل از سوی خریداران ایرانی پرداخت شدهاند، اما به دلیل بسته بودن سامانه ثبت سفارش و نبود مجوز ترخیص، در گمرک معطل ماندهاند.
رئیس انجمن صنفی وسایط نقلیه سنگین ماکو افزود: داستان فقط به مرزهای ایران ختم نمیشود. در ترکیه، حدود ۴ هزار کامیون کشنده دیگر توسط رانندگان ایرانی خریداری شدهاند، در بلاتکلیفی کامل به سر میبرند. حتی شماری از این خودروها توسط دولت ترکیه مصادره شدهاند، چرا که ایران روند ثبت سفارش آنها را نیمهکاره رها کرده است.
وی خاطر نشان کرد: وزارت صمت و دیگر نهادهای مسئول تا کنون پاسخی روشن به این بحران ندادهاند. ادامه این وضعیت، معیشت هزاران خانواده را به خطر انداخته است.
هاشمی در حمایت از مالکان این کشندهها گفت: از درآمد هر کامیون یک خانواده معیشت خود را تأمین میکند. بسیاری از این رانندگان، تمام دارایی خود را فروختهاند تا با این خودروها امرار معاش کنند. امروز اما نه کامیونی دارند، نه درآمدی، نه پاسخی از دولت.
وی ادامه داد: بخش دیگری از این محمولهها نیز در منطقه جلفا متوقف ماندهاند و همچنان بدون ثبت سفارش مشخص، بلاتکلیف رها شدهاند. شرکتهای بازرگانی نیز که واردات را طبق قوانین انجام دادهاند، اکنون با ضرر هنگفت مواجه شدهاند.
رئیس انجمن صنفی وسایط نقلیه سنگین ماکو در پایان با بیان اینکه آینده این کامیونها، آینده یک قشر زحمتکش را رقم خواهد زد، گفت: مسئولان مربوطه و دولت میتوانند با پیگیری جدی، گام مؤثری برای نجات این رانندگان و خانوادههایشان بردارند.
انتهای خبر/