فرهنگ بهادری، در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی مرزداران با اشاره به روند اجرایی پروژه راهبردی کمربندی ماکو تا گمرک بازرگان که بهعنوان یکی از شریانهای کلیدی ترانزیتی کشور در حال اجراست، اظهار کرد: این پروژه مراحل نهایی تکمیل خود را پشت سر میگذارد. باند شرقی مسیر با صرف اعتباری بالغ بر ۷۰ میلیارد تومان احداث شده و برای تکمیل باند غربی نیز بالغ بر ۹۰ میلیارد تومان بودجه اختصاصیافته است.
وی تصریح کرد: این پروژه به طول ۸۱۶۰ متر، در قالب دو باند رفت و برگشت طراحی شده که باند رفت آن پیشتر به بهرهبرداری رسیده و تردد کامیونهای ترانزیتی هماکنون بهجای عبور از داخل شهر بازرگان، از این مسیر مستقیم به گمرک انجام میگیرد.
مدیر فنی و زیربنایی سازمان منطقه آزاد ماکو تأکید کرد: تنها یک کیلومتر از باند برگشت باقی مانده است و این بخش نیز با تلاش شبانهروزی تیمهای عمرانی، تا یکی دو ماه آینده تکمیل خواهد شد.
وی افزود: پروژه مذکور، در شرایط دشوار اقتصادی کشور و حتی در جریان جنگ ۱۲ روزه اخیر در منطقه، لحظهای متوقف نشد و با قدرت پیش رفت. این استمرار، نشاندهنده عزم جدی سازمان منطقه آزاد ماکو برای تحقق اهداف کلان توسعهای و ترانزیتی در منطقه شمال غرب کشور است.
بهادری خاطر نشان کرد: اجرای این کمربندی علاوه بر کاهش محسوس بار ترافیکی از سطح شهر بازرگان، سبب تسهیل حرکت خودروهای سنگین، کاهش مصرف سوخت، کاهش زمان انتظار در مرز و همچنین بهبود جایگاه بینالمللی منطقه آزاد ماکو بهعنوان یکی از حلقههای اصلی کریدورهای ترانزیتی کشور خواهد شد.
وی پروژه کمربندی ماکو را یکی از عناصر کلیدی برای تبدیل این منطقه به قطب لجستیکی شمال غرب کشور خوانده و گفت: این مسیر نهتنها زیرساختهای حملونقل منطقه را بهبود میبخشد، بلکه نقش مهمی در تسهیل ارتباطات اقتصادی و تجاری بین ایران و کشورهای همجوار ایفا میکند.
مدیر فنی و زیربنایی سازمان منطقه آزاد ماکو اظهار کرد: تکمیل نهایی این پروژه، گامی مؤثر در جهت افزایش راندمان صادرات و واردات، کاهش فشار بر شهرهای مرزی و ارتقای جایگاه ماکو در نقشه حملونقل بینالمللی خواهد بود.
وی در پایان گفت: سازمان منطقه آزاد ماکو، با اتکا به توان فنی داخلی و مدیریت منسجم، در مسیر تحقق اهداف سند چشمانداز ترانزیتی کشور گام برمیدارد.