افزونه پارسی دیت را نصب کنید Friday, 29 March , 2024
26

تخصیص 6هزار میلیارد تومان اعتبار بر استان آذربایجان غربی در بخش طرح های توسعه منابع آب و خاک

  • کد خبر : 6754
  • ۲۹ آبان ۱۳۹۷ - ۷:۵۴
تخصیص 6هزار میلیارد تومان اعتبار بر استان آذربایجان غربی در بخش طرح های توسعه منابع آب و خاک

وزیر نیروی در سفر خود به منطقه ازاد ماکو از تخصیص 6 هزار میلیارد تومان اعتبار در بخش طرح های توسعه منابع آب و خاک خبر داده و گفت : در بخش طرح های توسعه منابع آب و خاک بالغ بر 6000 میلیارد از منابع عمومی دولتی و با اذن رهبری و از منابع توسعه ملی به استان اذربایجان غربی اختصاص داده شده که این مبلغ در کل کشور  20 هزار میلیارد می باشد .

به گزارش مرزداران ؛ در سفر استانی رئیس جمهور به استان اذربایجان غربی ، رضا اردکانیان وزیر نیروی دولت حجت الاسلام روحانی با حضور در منطقه ازاد ماکو  پروژه های تکمیل شده را افتتاح کرد .

وی در ابتدای حضور در منطقه ازاد ماکو در جلسه  شورای اداری شهرستان در محل فرمانداری ماکو شرکت کرد .

این جلسه با تلاوت  چند از کلام الله مجید آغاز و در ابتدا شاهین علیزاده فرماندار شهرستان ماکو ضمن خیر مقدم گفت : افزایش عوارض خروج از کشور مشکلاتی را برای ساکنین اینجا به همراه دارد .

فرماندار ماکو در خصوص وضعیت طرح ها و پروژه ها گفت :

در حوزه صنعت برق و آب احداث خط 400 کیلو ولت خوی ماکو را در خواست داریم با توجه به اینکه سیکل ترکیبی فاز اول امروز افتتاح  خواهد شد

طرح خط 400 کیلو ولت ماکو خوی در دولت نهم  و دهم  مصوب اما اجرا نشده بود اما اگر این طرح اجرایی بشود میتوان با دو کشور نخجوان و ترکیه در زمینه نیرو تبادل داشت .

علیزاده تصریح داشت : با توجه به افزایش قطر سنگ ها حفر چاه های جذبی امکان پذیر نیست و اب ها و فاضلاب ها به صورت غیر بهداشتی  وارد رودخانه زنگبار  و در پایان وارد ارس میشود که این برای بهداشت مردم هم مناسب نیست.

علیزاده افزود : برای آب رسانی به 6 روستا به طول 20 کیلومتر و  248 خانوار به استعداد 960 نفر 3 میلیارد تومان مورد نیاز است که انشاالله این مبلغ از طرف دولت تامین گردد و این شش روستا از نعمت اب شرب برخودار گردند .

علیزاده در ادامه درخواست های خود از وزیر نیرو گفت : رود آواجیق چای که بالای آن ظرفیت احداث سد  وجود دارد و مطالعات اولیه در خصوص این سد انجام شده که در صورت بهره برداری از این سد 50 میلیارد متر مکعب آب پشت سد جمع شده و در  نهایت پس از جاری شدن مشکل آب زمین های پایین دست بدولی  و شهرستان های همجوار و 2100 هکتار از اراضی دشت بازرگان را تحت پوشش قرار میدهد .

در ادامه حجت الاسلام هاشمی امام جمعه شهرستان ماکو ضمن خیر مقدم به وزیر نیرو ، به وحدت ، اتحاد و همدلی بین مسئولین تاکید داشته و گفت : انسان با وحدت و همدلی میتواند در امورات خود موفق باشد لذا اگر ما در این مسوولیت قرار گرفتیم به خاطر وجود مردم عزیز است که مسوولیت ما را در برابر آنها بیشتر میکند و در واقع مردم ولی نعمت ما هستند .

هاشمی در خصوص خدماتی که از ناحیه دولت برای مردم ارزانی شده خاطر نشان ساخت : خدمات خوبی از طرف دولت برای مردم ارزانی شده است اما با توجه به مشکلاتی که وجود دارد باعث میشود تا مقداری از مشکلات مردم حل شود و برای حل این مشکل مدیریت جهادی و همدلی و اتحاد مسوولین را میطلبد.

حجت الاسلام هاشمی در ادامه برشماری مشکلات موجود و درخواست های مردم از وزیر گفت : مشکلاتی در سطح شهر ماکو وجود دارد بعضا اون حد خدماتی که انجام گرفته بالاست مثلا آبرسانی و تاسیس فرودگاه و برق رسانی؛ شاخصه های این نوع خدمات بالاست اما در بعضی از عرصه ها شاخصه های شهرستان ماکو نسبت به شاخصه های بعضی از عرصه ها نسبت به شهرستان های دیگر پایین است هر دولتی آمده یک مقدار در این زمینه انجام داده اما آن را به کمال نرسانده است .

وی یاد اور شد : ما هر شهرستانی برویم و تحولات شهرستان خود را بررسی کنیم تحولاتی که در دولت دهم و یازدهم ایحاد شده غیر قابل توصیف است .

امام جمعه ماکو تصریح داشت : در ماکو بحث گاز رسانی روستایی حدود 40 روستا در ماکو نیاز به گاز دارند  که 4500 خانوار را پوشش میدهد اینجا منطقه کوهستانی است در بعضی از روستاها اگر در فصل سرما چند روز اضافه برف ببارد ارتباط با روستا قطع میشود .

هاشمی ادامه داد : اجرای طرح اتوبان تبریز بازرگان از جمله طرح های ضرور ی می باشد چون جاده ماکو شاهراه ارتباطی  ایران با اروپا است و این جاده کفاف این ماشین های سنگین را ندارد که نیاز به ایجاد این جاده است .

در ادامه امام جمعه ماکو بقیه نیاز ها و درخواست هایی که برای عمران و ابادی شهرستان لازم می باشد را به صورت تیتر وار بیان داشت : احداث خط آهن ، ایستگاه پمپاژ دشت زنگنه ، تعریض خیابان امام که  با توجه به اینکه شهر ماکو یک شهر طولی بوده و یک خیابان بیشتر ندارد 480 متر راه باقی مانده و نیاز مند آزاد سازی است تا خیابان امام ماکو تعریض گردد  و علت لرئز آن این می باشد که اگر خدا نکرده مریضی به اعزام نیاز داشته باشد اگر ترافیک ایجاد شود باعث باعث حوادی دیگر خواهد شد.

امام جمعه ماکو با اشاره به لزوم بحث اسفالت جاده های روستایی گفت :  بحث بهسازی و آسفالت راه روستایی با توجه به اینکه منطقه یک منطقه با ظرفیت روستاهای کشاورزی است و خود تولید کننده هستند و یکی از راهها جلوگیری از کوچ این عزیزان ارائه خدمات به آنها می باشد که آسفالت راه روستایی خود از خدمات به روستائیان محسوب می گردد .

در ادامه اردکانیان وزیر نیرو در دولت ریاست جمهوری حجت الاسلام روحانی ضمن تبریک آغاز ماه ربیع الاول گفت : هر آنچه که امکان خدمت به مردم را به ما میدهد توفیق برای من است هر کدام از ما به ویژه کسانی که در این بحث های زیست محیطی و آب فعالیت دارند ، میتوانند در بحث تولید انرژی برای مردم کار کنند .

وی در پاسخ به خواسته ها افزود : مناطق آزاد ما ویترین جمهوری اسلامی بوده و هر فردی ویترین خود را آرایش و ویرایش میکند کارهایی که به وزارت نیرو مربوط میشود قطعا دنبال خواهیم کرد روحیه ای که من دارم این است که بنده شکارچی زمینه های خدمت هستم  ان شاء الله کارهای اولیه خط 400 کیلوولت ماکو خوی را انجام میدهم که در سال 99 به کار بیاید .

وی در ادامه با اشاره به مسئله مهم بهداشت گفت : باید به بحث بهداشت  توجه زیادی داشته باشیم و تصفیه یکی از مهمترین چیزها می باشد ؛ از هر سه نفر جمعیت کره زمین یک نفر دسترسی به سیستم های ابتدایی بهداشت را ندارد و این رقم خیلی بزرگی است و اکنون در هندوستان بیشتر دسترسی به بهداشت ندارند لذا 50 درصد کشور مجهز به سیستم های پیشرفت جمع آوری و تصفیه آب هستند که انشاالله این مقدار گسترش پیدا کند.

وزیر نیرو از بهره برداری  پروژه بزرگ در چهلمین جشن پیروزی انقلاب در سراسر کشور خبر داده و گفت  : امیدواریم با بهره برداری از این پروژه ها توانسته باشیم خدماتی برای این مرز و بوم انجام داده باشیم .

وی در خصوص سد بدولی و مسئله ابرسانی گفت : سد بدولی  و یکی دو تا پروژه کوچک که بررسی خواهیم کرد و تعیین تکلیف میشود و موضوع آبرسان به شش روستا و 6 روستا یادداشت شد که تامین اعتبار شود.

اردکانیان خاطر نشان ساخت : علاوه بر نکات مرتبط با وزارت نیرو موارد مرتبط با سایر وزارت خانه ها هم را هم همکاران  یادداشت کردند که انشاالله این تصمیمات اعمال بشود .

وی در خصوص موضوع تعریض خیابان امام گفت : به صورت ویژه پیگیری میکنیم به شرطی که سازمان منطقه آزاد ماکو از باب اینکه از نعمت مناطق آزاد برخوردار هستند مشارکت لازم را داشته باشند .

وی در خصوص شهرستان ماکو گفت : اصلی ترین شاخصه ایران منابع انسانی آن است واین  ثروت هنگفتی در منطقه است لذا  فضای همدلی و همکاری که در این شهرستان است مسوولین متاثر از فرهنگ تربیت آنها ما به ازای وقتی که در اینجا صرف میکنند باعث میشود تا مسئولین با یکدیگر وحدت و همدلی داشته باشند .

اردکانیان ادامه داد : به نظر شخصی بنده فرماندار یک منطقه مرزی باید فردی باشد که توانایی مدیریتی وی در حد مسوول استان باشد اداره آب به همان اندازه و اداره برق به همان اندازه ؛ لذا این روح همکاری و همدلی که در ماکو وجود دارد به رییس جمهور منتقل خواهیم کرد چرا که ما کمتر جایی دیدیم که مشکلات موجود در شهرستان را نصف فرماندار و ادامه آن را امام جمعه گزارش دهد  که این نشان از یکی بودن هدف و همدلی است .

وی از 6 هزار میلیارد تومان اعتبار برای توسعه منابع آبی و خاکی در استان خبر داده و گفت : در بخش طرح های توسعه  منابع آب و خاک بالغ بر 6 هزار میلیارد از منابع عمومی دولتی و با اذن رهبری و از منابع توسعه ملی اختصاص داده شده که این مبلغ در کل کشور  20 هزار میلیارد می باشد که انشاالله با این بودجه شاهد افتتاح پروژه های بیشتری باشیم .

پس از این برنامه رضا اردکانیان وزیر نیرو در نشستی جداگانه با فعالین اقتصادی و نخبگان ماکو  درخواستها این قشر را شنیده و برای انتقال به رییس جمهور محترم نت برداری کردند .

لینک کوتاه : https://marzdaran.ir/?p=6754
  • ارسال توسط :
  • 1292 بازدید
  • دیدگاه‌ها برای تخصیص 6هزار میلیارد تومان اعتبار بر استان آذربایجان غربی در بخش طرح های توسعه منابع آب و خاک بسته هستند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.