افزونه پارسی دیت را نصب کنید Saturday, 20 April , 2024
25

ویژگیهای زهرا اطهر (س) و معنی واقعی نام فاطمه بیانگر جایگاه حضرت زهرا در روز قیامت می باشد

  • کد خبر : 12681
  • ۲۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۳
ویژگیهای زهرا اطهر (س) و معنی واقعی نام فاطمه بیانگر جایگاه حضرت زهرا در روز قیامت می باشد

ویژه برنامه ایام فاطمیه با حضور نادر جوادی اردبیلی و عاشقان اهلبیت عصمت و طهارت به همت مجمع حیدریون در مسجد ولیعصر شهرستان ماکو برگزار شد .

به گزارش مرزداران ؛ ویژه برنامه ایام فاطمیه با حضور نادر جوادی اردبیلی و عاشقان اهلبیت عصمت و طهارت به همت مجمع حیدریون در مسجد ولیعصر شهرستان ماکو برگزار شد .

در این برنامه در ابتدا حجت الاسلام هاشمی امام جمعه شهرستان ماکو گفت : حدیثی از امام باقر می باشد که میفرماید : وقتی حضرت فاطمه متولد شد یکی از ملکان بر پیامبر نازل و به زبان او این نام را جاری کرد که حضرت فاطمه را به نام فاطمه اتخاذ کرد .

وی افزود : نام تمام ائمه از طرف ذات اقدس الهی مشخص و مشخص می گردد لذا نام فاطمه هم معنی ظاهری و هم باطنی دارد .

وی در خصوص معنای ظاهری نام فاطمه گفت : زنان عرب وقتی میخواهند نوزاد خود را از شیر بگیرند به ان کلمه در عربی فاطمه میگویند .

امام جمعه ماکو در خصوص معنای باطنی فاطمه گفت : معنی باطنی فاطمه را جز پیامبر و امیر مومنان و ائمه اطهار کسی نخواهد توانست معنا و مفهوم باطنی فاطمه را بیان کند بنابر این برای شناخت فاطمه باید از زبان پیامبر و علی (ع) شناخت و آن مقام و جایگاه را مشخص کند .

وی تصریح داشت : پیامبر به علی(ع) فرمود: من را کسی نشناخت جز خداوند و تو ، و تو را کسی نشناخت جز خدا و من و فاطمه را از زبان پیامبر و اهل بیت باید شناخت .

وی خاطر نشان ساخت : خداوند تبارک و تعالی از روی عهد و میثاق زهرا را انتخاب و او را از پلیدی ها به دور کرد ؛حضرت موسی بن جعفر در معنی باطنی فاطمه یک مسئله و یک سری از اسراری در خصوص فاطمه باز کرد و امام صادق آن لحظه که موسی بن جعفر تازه به دنیا آمد و در بغل امام صادق (ع) بود ، حضرت موسی بن جعفر را خطاب قرار داد ای شخصی که خداوند در تو اسرار را ودیعه قرار داده است .

حجت الاسلام هاشمی در روایاتی از حضرت موسی بن جعفر گفت : حضرت موسی بن جعفر سری از اسرار الهی که در نام پیامبر می باشد را بیان میکند و سپس به یکی از اصحابه گفت : فلانی می دانی چرا خداوند نام زهرا اطهر را به فاطمه مطهر کرده است ؟ اصحابه در جواب گفت :  به این دلیل که این اسم بوسیله اشخاص دیگر شناخته شود حضرت فرمود : این اسم از اسما الهی است اما اسراری در این اسم خوابیده است چون هر چیزی که در زندگی پیامبر اتفاق می افتد در علم الهی معلوم و مستور است چون خداوند میدانست پیامبر از قوم های مختلف ازدواج میکند و چون این را اقوام میدانستند گفتند : فرزند ذکوری به دنیا بیاید تا بعد پیامبر امام باشد .

وی در ادامه گفت : وقتی اسمی که به نام فاطمه به زبان پیامبر جاری شد مشخص شد که امام از نسل فاطمه خواهد بود و امید همه اقوام قطع شد و امید همه آنها قطع شد و آنها عداوت خاصی با حضرت فاطمه داشتند چرا که حضرت فاطمه نقشه های همه اقوام  را خنثی کرده بود .

امام جمعه ماکو اذعان داشت : معماهایی از معنای باطنی فاطمی و احادیثی وارد شده از پیامبر که فرمود  : من اسم دختر خود را فاطمه گذاشتم چون خداوند تبارک و تعالی به توسط زهرا اطهر دوستان حضرت از آتش جهنم نجات پیدا کنند لذا حضرت فاطمه زمان قیامت در درب جهنم خواهد ایستاد و افرادی که روی پیشانی آنها مومن نوشته شده از آتش جهنم نجات دهد و در اینجا فاطمه خطاب به خداوند میگوید : خداوندا اسم مرا فاطمه گذاشتی تا من مومنین را از طرف جهنم نجات دهم اما  آنها را به طرف جهنم هدایت میکنی در جواب ندا امد من بر گفته خود ثابت هستم لذا این کار را انجام میدهیم تا مومنین بوسیله نامت از جهنم نجات یابند تا ائمه از جایگاه و مرتبه تو آگاه گردند لذا در واقع ویژگی زهرا اطهر و معنی واقعی آن بیان گر جایگاه حضرت زهرا در روز قیامت می باشد لبته باید در موضوع شفاعت معنایی که شیعه در شفاعت به آن معتقد است نیز مد نظر قرار گیرد لذا اگر انسان به این شفاعت اعتقاد داشته باشد زمینه هدایت مسلمان را فراهم خواهد کرد .

در پایان این برنامه امام جمعه شهرستان با اهدای هدیه از مداح اهل بیت عصمت و طهارت نادر جوادی اردبیلی تجلیل کرد .

لینک کوتاه : https://marzdaran.ir/?p=12681
  • ارسال توسط :
  • 1511 بازدید
  • دیدگاه‌ها برای ویژگیهای زهرا اطهر (س) و معنی واقعی نام فاطمه بیانگر جایگاه حضرت زهرا در روز قیامت می باشد بسته هستند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.