افزونه پارسی دیت را نصب کنید Friday, 29 March , 2024
26
با حضوررئیس دانشگاه آزاد کشور :

هیجدهمین دفتر تقریب مذاهب اسلامی کشور در دانشگاه آزاد اسلامی ماکو افتتاح شد

  • کد خبر : 15820
  • ۱۷ شهریور ۱۴۰۰ - ۲۲:۴۵
هیجدهمین دفتر تقریب مذاهب اسلامی کشور در دانشگاه آزاد اسلامی ماکو افتتاح شد
با حضوررئیس دانشگاه آزاد کشور، مدیر عامل سازمان منطقه آزاد ماکو و سرپرست دانشگاه آزاد آذربایجان غربی و جمعی از مسئولین استانی و شهرستان هیجدهمین دفترتقریب مذاهب اسلامی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد بین المللی ماکو افتتاح شد

به گزارش مرزداران ؛ با حضوررئیس دانشگاه آزاد کشور، مدیر عامل سازمان منطقه آزاد ماکو و سرپرست دانشگاه آزاد آذربایجان غربی و جمعی از مسئولین استانی و شهرستان هیجدهمین دفترتقریب مذاهب اسلامی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد بین المللی ماکو افتتاح شد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی روز چهارشنبه در این آیین اظهار داشت: دانشگاه آزاد اسلامی باید بازوی پیشرفت و توسعه منطقه آزاد ماکو باشد و سند آمایش و نقشه راه این دانشگاه توسط کارگروه ویژه ای تا سه ماه آینده تهیه شود.

محمدمهدی طهرانچی افزود: هر اقدامی که در آموزش عالی و دانشگاهی منطقه انجام می شود، باید پیوست منطقه آزاد داشته باشد.

وی در ادامه با بیان اینکه دانشگاه آزاد، درمنطقه آزاد باید متفاوت تر از دانشگاه های دیگر نقاط کشور باشد، اضافه کرد: درک درست از تحولات اجتماعی و اقتصادی پیرامون خود می تواند در سیاست گذاری و عملکرد مطلوب یک واحد دانشگاهی نقش بسزایی ایجاد نماید.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: حتما باید دانشگاه های آزاد اسلامی در مناطق آزاد، سند آمایشی ویژه مناطق آزاد را داشته باشند البته سند آمایشی استان های مختلف کشورآماده شده است.

طهرانچی همچنین با بیان اینکه درسند آمایش دو سئوال کجا هستم ؟ و چه کی هستم؟ مورد تحلیل قرار می گیرد، تاکید کرد: در منطقه آزاد ماکو باید دانشگاه آزاد اسلامی چرخش تحول آفرین را اجرا کند و از نقش اساتید آذربایجانی،‌ ترکیه ای و ایرانی برجسته شود.

وی اذعان داشت: دانشگاه آزاد باید ماموریت گرایی زمینه محور پیدا کند و به یک واحد حل مسائل منطقه و پیشران تعالی و پیشرفت در سطوح محلی گردد.
وی افزود: دانشگاه آزاد ماکو باید در مسیر بین المللی شدن قدم بردارد و با الگو گیری از دانش کشورهای موفق در رسیدن به استانداردهای جهانی توسعه نقش ویژه ای داشته باشد.

رئیس دانشگاه آزاد کشور خواستار همکاری سازمان منطقه آزاد و دانشگاه آزاد اسلامی در تمامی زمینه ها شد و اظهار داشت: نیازهای مطالعاتی اجتماعی، اقتصادی و فنآورانه باید توسط ظرفیت های دانشگاه اسلامی تامین گردد.

طهرانچی بالا بردن فرهنگ کار در منطقه را ازرسالت های دانشگاه دانست و بیان کرد: تربیت نیروی ماهر و کارآفرین و نیز تعلیم نیروی متخصص واحدهای صنعتی همچنین ایجاد درآمد و مطالعه در بخش فرصتهای منطقه آزاد ماکو در سند آمایش منطقه لحاظ می شود.

دانشگاه آزاد ماکو نیروی انسانی ماهر مورد نیاز صنایع منطقه را تعلیم و تأمین نماید

در این برنامه دکتر سروری مجد، رئیس مرکز حوزه ریاست دانشگاه و دبیر تقریب مذاهب اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی:
چشم‌انداز تقریب مذاهب اسلامی در دانشگاه آزاد رفع موانع موجود در وحدت بین مذاهب است
دبیر شورای راهبری تقریب بین المذاهب اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: با افتتاح دفتر تقریب مذاهب ماکو، هیجدهمین دفتر تقریب در بین مراکز دانشگاه ازاد کشور راه اندازی شد.
سروری مجد، در آیین افتتاحیه دفتر تقریب مذاهب اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بین المللی ماکو بابیان اینکه دفتر افتتاح شده در دانشگاه واحد ماکو به عنوان هجدهمین مرکز است، گفت: چشم‌انداز تقریب مذاهب اسلامی در دانشگاه آزاد اسلامی ماکو هم اندیشی بیشتر در بین اساتید و روحانیان و رفع موانع موجود در وحدت بین مذاهب است.
وی با بیان اینکه به این منظور، اقداماتی ازجمله برگزاری جلسات و همایش‌های تخصصی، توجه ویژه به مسئله تقریب مذاهب در مدارس سما و دانشجویان بین‌الملل دانشگاه، برگزاری کارگاه آموزشی فرهنگ تقریب و… در دانشگاه آزاد اسلامی انجام شده است بر دیدگاه های رهبر انقلاب در این خصوص پرداخت و گفت: اقدام دانشگاه آزاد ماکو عمل به فرامین رسول خدا در خصوص مودت و رحمت بین امت ها و در نتیجه یک رابطه تنگاتنگ است.

دکتر فرامرز فتح نژاد، سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان غربی نیز درراین مراسم با اشاره به اینکه راه اندازی این دفتر در این دانشگاه حرکت بسیار بزرگ فرهنگی و عقیدتی دانشگاه آزاد اسلامی است، اظهار کرد: وحدت به‌ عنوان یک اصل مهم و عامل پیشرفت جهان اسلام است چرا که این موضوع همواره مورد تأکید رهبران موفق جهان است.

وی در ادامه بر وجود مشترکات عقیدتی اساسی همچون خدا و رسول و قرآن و اهل بیت بین مسلمین تاکید کرد و گفت: کلید موفقیت در همه امورات اجرایی کلان وحدت است و اختلاف سلایق نیز سزاوار احترام است.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان غربی با اشاره به اینکه ادیان مختلف در سطح کلان و در طول تاریخ توانستند با وحدت، علارغم مخالفت های کلان، امروز به اوج قدرت برسند، افزود: امروزه نقش تک تک ما در رواج فرهنگ نزدیک کردن شیعیان و سنیان به یکدیگر و دفع کردن شبهات اساسی است.

امام جمعه ماکو نیز در این آیین با اشاره به اهمیت وحدت بین مسلمین از دیدگاه اسلام و قرآن بیان کرد و گفت: اتحاد و همدلی در آموزه های دینی ما بسیار تاکید شده است و با تعابیر مختلف وحدت و همدلی را موجبات فلاح و رستگاری عنوان می کنند.

حجت الاسلام والمسلمین سید محمد هاشمی افزود: برادران دینی، علما، دانشمندان و فقهای دینی طرح‌های مختلفی را در راستای تقویت این وحدت اسلامی ارائه کردند که در نتیجه بین مسلمانان پیمان صلح و دوستی، برادری و وحدت برقرار کردند، و در سایه این طرح ها این وحدت باید به همه ادوار زمان تسرّی پیدا کند.

وی هدف این اتحاد و انسجام را تقویت مشترکات و ایجاد زمینه های مشارکت هرچه بیشتر را در تمامی امورات دانست و اضافه کرد: افتتاحیه دفتر تقریب مذاهب اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بین المللی ماکو عامل بسیار مهمی خواهد بود که در نتیجه نفوذ کلام اسلامی تقویت خواهد شد.

وی از نخبگان و علمای منطقه خواست تا با استفاده از مشترکات وحدت آفرین تمامی امت اسلامی در منطقه را به همدلی و همبستگی در راستای توسعه همه جانبه منطقه دعوت نمایند.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو نیز در آیین افتتاح دفتر تقریب مذاهب اسلامی ماکو گفت: افتتاح مجمع تقریب مذاهب با دستورمقام معظم رهبری در سال ۶۹، بیانگر اراده نظام سیاسی کشور برای تقریب بین مذاهب اسلامی را نه تنها داخل کشور بلکه فراتر از مرزها هدف گیری کرد وآن یک تکلیف شرعی و واجب برای تمام پیروان امت اسلامی است.

محمدرضا عبدالرحیمی توجه به مشترکات فرهنگی و تاریخی بین مذاهب اسلامی و پرهیز از مباحث مورد اختلاف را موجب تقویت وحدت و پیوند بین مذاهب وضروری عنوان کرد و اظهار داشت: امروز درمقابل هجوم صهیونیسم و نظام سلطه جهانی، تقریب مذاهب باید درامت اسلامی اعم از سنی و شیعه اتفاق بیافتد و به مشترکات فراوان متمرکز شود.

وی همچنین در ادامه با تاکید بر اینکه مفاهیم تقریب مذاهب باید به کتب درسی ابتدایی بخصوص در مناطق مقیم اهل تشیع و تسنن گنجانده شود، ادامه داد: دانشگاه آزاد اسلامی که ۳۸ درصد جامعه دانشگاهی کشور تحت اداره این دانشگاه می باشد در جامعه سازی،‌ دولت سازی و هدایت صحیح جامعه نقش مهمی دارد.

عبدالرحیمی دانشگاه آزاد اسلامی را یک سرمایه بزرگ برای توسعه نظام حکمرانی اسلامی دانست و اضافه کرد: وجه ممیزه “اسلامی” در دانشگاه آزاد، باید مقیاس دانشگاهی از حکمرانی مطلوب اسلامی در نظام تعلیم و تربیت کشورباشد که خوشبختانه با تدابیر ارزشمند مدیریت های کلان این مجموعه شاهد حرکت دانشگاه در این مسیر خواهیم بود.

وی از تعامل و همدلی بین شیعه و سنی در منطقه آزاد ماکو اشاره کرد و بیان کرد: اقدامات تقریب مذاهب در سطح منطقه به برکت علمای دو مذهب در سال های گذشته انجام شده و از زمان تصدی مسئولیت بنده در این منطقه، شاهد هیچگونه اختلاف مذهبی بین اهل تسنن و تشیع نبودیم.

چشم‌انداز تقریب مذاهب اسلامی در دانشگاه آزاد رفع موانع موجود در وحدت بین مذاهب است .

در ادامه این آیین دکتر حسین شیردل به عنوان نخستین مسئول دفتر تقریب مذاهب اسلامی دانشگاه آزاد واحد بین المللی واحد ماکو معارفه شد.

ماکو یکی از شهرهای شمالی استان آذربایجان غربی در داخل منطقه آزاد ماکو دارای ۲ دانشگاه آزاد اسلامی و پیام نور است.

لینک کوتاه : https://marzdaran.ir/?p=15820
  • نویسنده : علی قویدل
  • ارسال توسط :
  • منبع : مرزداران
  • 1265 بازدید
  • دیدگاه‌ها برای هیجدهمین دفتر تقریب مذاهب اسلامی کشور در دانشگاه آزاد اسلامی ماکو افتتاح شد بسته هستند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.