افزونه پارسی دیت را نصب کنید Thursday, 28 March , 2024
30
امام جمعه ماکو :

دفاع مقدس بهترین الگویی است که می‌توانیم در راستای قوی شدن ، از تجربیات آن بهره گیریم

  • کد خبر : 16074
  • ۰۲ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۱
دفاع مقدس بهترین الگویی است که می‌توانیم در راستای قوی شدن ، از تجربیات آن بهره گیریم
امام جمعه ماکو گفت :دفاع مقدس بهترین الگویی است که می‌توانیم در راستای قوی شدن ، از تجربیات، درسها و عبرتهای آن بهره گیریم ؛ از جمله‌ی آثار پاسداشت دفاع مقدس دراین است که تجربیات آن به نسل جوان انتقال یافته ، و فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه‌ی اسلامی تداوم می‌یابد .

به گزارش مرزداران ؛ حجت الاسلام سید محمد هاشمی امام جمعه شهرستان ماکو در خطبه های عبادی سیاسی نماز جمعه با اشاره به خدمتگزاری به مردم در سیره و سخن امام حسین (ع) گفت : از جمله‌ی مهم‌ترین آموزه‌های قرآن و اهل بیت (ع) ، خدمت به مردم و نیازمندان جامعه است لذا از منظر مکتب حیاتبخش اهل بیت (ع) خدمتگزاری به افراد جامعه ، حد و مرزی ندارد و یک انسان دینی باور حقیقی درتمامی صحنه‌های زندگی با الهام‌گیری از رهبران دینی می‌کوشد تا باری را از دوش دیگران بردارد و خدمتی را به بشر ارائه کند ؛ گر چه فرد مخدوم ، هم کیش او نباشد ، البته خدمت به اهل ایمان اهمیت ویژه‌ای دارد .

وی افزود : امام حسین (ع) ضمن تاکید به این باور وحیانی می‌فرماید : ‹‹ اعْلَمُوا أنَّ حَوَائِجَ النَّاسِ إلَیْکُمْ مِنْ نِعَمِ اللهِ عَلَیْکُمْ ، فَلاَ تَمَلُّوا النِّعَمَ فَتَتَحَوَّلَ إلی غَیْرِکُم‏ ››”بدانید نیازمندیهای مردم که به شما مراجعه می‌کنند، از نعمتهای الهی است، پس نعمتها را افسرده نسازید [یعنی مبادا با رنجاندن مردم نیازمند کفران نعمت کنید] که این وظیفه خدمت رسانی به دیگران محول خواهد شد .”

امام جمعه ماکو تصریح داشت : اساسا از جمله‌ی مهم‌ترین آرزو و درخواستهای ائمه اطهار (ع) از خداوند متعال توفیق خدمتگزاری به مردم بوده است و آنان این خواسته ارزشمند خویش را در قالب دعاها وسخنان خویش ابراز می‌نمودند مثلا امام سجاد (ع) در دعای مکارم الاخلاق با پروردگار متعال چنین نجوا می‌فرماید : ‹‹ وَ أجْرِ لِلنَّاسِ عَلَی یَدِیَ الخَیْرَ، وَ لاَ تَمْحَقْهُ بِالمَنِّ‏ ››”خداوندا ! انجام کارهای خیر را برای مردم، به دست من اجرا کن و خدمات نیکم را با منت گزاری ضایع مگردان .”و  امام حسین (ع) نمونه بارز خدمتگزاری و خدمت رسانی به مردم دردمند بود . او با اعمال و رفتار خویش نه تنها گرهی را از زندگی گرفتاران باز می‌کرد ، بلکه چگونه خدمت کردن به دیگران را به علاقه‌مندان خویش و انسانهای بشر دوست عالم عملا آموزش می‌داد .

وی با اشاره به آداب خدمت رسانی گفت : در سیره امام حسین (ع) در زمینه خدمت رسانی نکات ظریفی وجود دارد که دقت بیشتر خادمان دلسوز را می‌طلبد . توجه به شخصیت و حیثیت افراد در امر خدمت رسانی از مهم‌ترین ویژگیهایی است که شایان توجه می‌باشد ؛ چرا که اگر در ضمن اجرای نیکی و احسان و کمک به ارباب رجوع به عزت نفس و آبروی افراد بی‌توجهی شود، نه تنها عمل خدمت رسانی نتیجه مثبت نخواهد داد ؛ بلکه مایه انزجار و نفرت نیز خواهد بود . به همین جهت ، حضرت سیدالشهداء (ص) به این نکته لطیف توجه خاصی داشت و در مواجهه با نیازمندان این شیوه را رعایت می‌کرد .

وی با خطاب به جاماندگان از اربعین حسینی افزود :  شما بیایید با آن حضرت یک عهد و پیمانی ببندید و عرض کنید ؛ حسین جان امسال که توفیق زیارت اربعین از من سلب شد ؛ در مقابل آن من هزینه‌ی سفر خود را به نیازمندان کرونایی اهدا می‌کنم . دفتر امام جمعه آماده‌ی دریافت کمکهای زائرین جامانده‌ی اربعین حسینی است ، تا بدست نیازمندان کرونایی برساند.

حجت الاسلام هاشمی در خطبه دوم با اشاره به هفته دفاع مقدس گفت :حضرت امام (ع) می‌فرمایند: جنگ ما جنگ حق و باطل بود و این جنگ نیز تمام شدنی نیست ، جنگ ما جنگ فقر و غنا ، جنگ ایمان رذالت بود و این جنگ از زمان حضرت آدم تا ختم زندگی بوجود دارد البته این کلام حضرت امام الهام گرفته از آیات وحیانی قرآن کریم است . آنجا خداوند تبارک و تعالی می‌فرماید : ﴿ وَ لاَ یَزالُونَ یُقاتِلُونَکُمْ حَتَّی یَرُدُّوکُمْ عَنْ دینِکُمْ إنِ اسْتَطَاعُوا ﴾”و مشرکان ، پیوسته با شما می‏جنگند ، تا اگر بتوانند شما را از آیینتان برگردانند .”

وی با اشاره به اهمیت و ضرورتهای پاسداشت دفاع مقدس خاطر نشان ساخت  : قرآن کریم می‌فرماید دشمن مدام با شما در حال جنگ است ؛ اما در زمانهای مختلف شیوه‌ی جنگ دشمن فرق می‌کند ، در آن روز ، روش جنگ دشمن به صورت نظامی بود ، اما امروز جنگ دشمن به صورت جنگ نرم است . جنگ نرم نیز دارای ابعاد مختلفی است . از جمله‌ی ابعاد جنگ نرم ؛ بُعد فرهنگی ، سیاسی و تحریم ظالمانه‌ی اقتصادی برعلیه ملت ایران است.لذا پاسداشت دفاع مقدس باعث می‌شود ؛ اولا همانطوری که دشمن در آن روز ، ملت ایران را بین دو راهی سازش و مقاومت قرار داد ، اما روحیه‌ی ایثار و شهادت و ولایتمداری باعث شد تا مردم در مقابل دشمن مقاومت کرده و نهایتا به پیروزی رسند . امروز نیز تنها راهبرد پیروزی ملت ایران در مقابل تحریم‌های ظالمانه‌ی استکبار جهانی ، انتخاب راه مقاومت در مقابل سازش است . همانطوری که ریاست محترم جمهور نیز ، در اجلاس سالانه‌ی عمومی سازمان ملل فرمودند : تحریم ؛ روش جدید آمریکا با ملت‌هاست . پروژه‌ی فشار حداکثری به طور کامل شکست خورده ؛ ایستادگی جواب داد و همواره جواب خواهد داد .ثانیا مقام معظم رهبری می‌فرمایند : بهترین راه برای مقابله با تحریم‌های ظالمانه استکبار ، خنثی سازی تحریمهاست ، و تنها راهبردی که می‌تواند تحریم‌ها را خنثی کند ، عبارت از این است که کشور در عرصه‌های مختلف قوی شود  ، به طوری که قرآن کریم می‌فرماید : ﴿ وَ أعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّهٍ ﴾ ؛ “هر نیرویی که در قدرت دارید ، برای مقابله با آنها [دشمنان‏] ، آماده سازید !”

امام جمعه تاکید داشت: دفاع مقدس بهترین الگویی است که می‌توانیم در راستای قوی شدن ، از تجربیات، درسها و عبرتهای آن بهره گیریم.

از جمله‌ی مهم‌ترین آثار پاسداشت دفاع مقدس در این است که در این ایام ارزشهای دفاع مقدس بازخوانی می‌شود ، و این امر نیز اجازه نمی‌دهد تا دشمن بتواند ارزشهای آن را تحریف کند ، از جمله‌ی آثار پاسداشت دفاع مقدس دراین است که تجربیات آن به نسل جوان انتقال یافته ، و فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه‌ی اسلامی تداوم می‌یابد .

وی با اشاره به بازگشایی مدارس گفت : انشاء از روز شنبه به طور رسمی مدارس بازگشایی خواهد شد . البته با توجه به اینکه معلمین محترم واکسینه شدند ، و به تدریج دانش‌آموزان عزیز واکسینه خواهند شد ، لذا هر چه سریعتر شاهد این خواهیم شد که تمامی دانش‌آموزان ، دانشجویان و طلاب عزیز بعد از حدود دو سال ، در مدارس به صورت فیزیکی حضور می‌یابند . این حضور را به تمامی معلمین ، اساتید ، دانش‌آموزان ، دانشجویان و طلاب عزیز تبریک و تهنیت عرض می‌کنم .

امیدوارم والدین محترم ، مسئولین امر ، مخصوصا مربیان عزیز نسبت به تربیت ، تهذیب نفس ، آموزش قرآن ، مسائل دینی و نماز اول وقت دانش آموزان عزیز توجه بیشتری داشته باشند . البته این وظیفه را قرآن کریم بر عهده‌ی آنان گذاشته.

به طوری که در آیه‌ی شریفه می‌فرماید : ﴿ یا أیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا قُوا أنْفُسَکُمْ وَ أهْلیکُمْ نَاراً وَقُودُهَا النَّاسُ وَ الحِجارَهُ ﴾” ای کسانی که ایمان آورده ‏اید خود و خانواده خویش را از آتشی که هیزم آن انسانها و سنگهاست نگه دارید .” از منظر ائمه‌ی اطهار ، معلمین نیز به منزله‌ی والدین دانش‌آموزان است .

لازم به ذکر میباشد قبل از خطبه های نماز جمعه سرهنگ پاسدار غلامعباس مرادزاده جانشین سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ماکو در خصوص دفاع مقدس و نحوه پیروزی رزمندگان اسلام مطالب مبسوطی ایراد نمود .

در بین الصلاتین از پیشکسوتان دفاع مقدس تجلیل به عمل آمد .

لینک کوتاه : https://marzdaran.ir/?p=16074
  • نویسنده : علی قویدل
  • ارسال توسط :
  • منبع : مرزداران
  • 739 بازدید
  • دیدگاه‌ها برای دفاع مقدس بهترین الگویی است که می‌توانیم در راستای قوی شدن ، از تجربیات آن بهره گیریم بسته هستند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.