افزونه پارسی دیت را نصب کنید Tuesday, 19 March , 2024
22
امام جمعه ماکو :

اصول مشترک ، یکی از زمینه‌های وحدت جهان اسلام است

  • کد خبر : 16393
  • ۲۳ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۳
اصول مشترک ، یکی از زمینه‌های وحدت جهان اسلام است
امام جمعه ماکو گفت : خدای واحد ، پیامبر واحد ،کتاب واحد ، قبله واحد، مناسک حج واحد ، موعود واحد اصول های مشترکی هستند که باعث وحدت جهان اسلام میگردند .

به گزارش مرزداران ؛ حجت الاسلام سید محمد هاشمی امام جمعه شهرستان ماکو در خطبه های عبادی سیاسی نماز جمعه من تبریک آغاز ولایت امام زمان (عج) و تسلیت شهادت امام حسن عسگری(ع) ، در خصوص نحوه معرفی امام توسط امام قبل مطالب مبسوطی ایراد نمود .

وی در خطبه دوم با بیان اینکه اصول مشترک ، یکی از زمینه‌های وحدت جهان اسلام است گفت : خداوند کریم در قران میغرماید : ﴿ إنَّ هذِهِ اُمَّتُکُمْ اُمَّهً واحِدَهً وَ أنَا رَبُّکُمْ فَاعْبُدُونِ ﴾ ؛ «این(پیامبران بزرگ و پیروانشان) همه امّت واحدی بودند (و پیرو یک هدف) ؛ و من نیز پروردگار شما هستم ؛ پس مرا پرستش کنید !» اکثر اصول دین ، در تمامی مذاهب اسلامی مشترک است . توجه نمودن به این مشترکات ، خود می‌تواند در انسجام اسلامی ، اساسی‌ترین نقش را ایفا کند .

وی با اشاره به اصول هایی که باعث وحدت جهان اسلام میگردد ، گفت : این اصول ها عبارتند از : ۱-خدای واحد ۲- پیامبر واحد ۳-کتاب واحد ۴- قبله واحد ۵- مناسک حج واحد ۶- موعود واحد .

وی در توضیح این اصول افزود : همه مسلمانان ، در شعار توحیدی «لا اله الا الله» اشتراک نظر دارند و معتقدند که جز خداوند تبارک و تعالی، هیچ خدایی در جهان وجود ندارد ، تمامی مسلمانان جهان ، خاتم انبیاء ، محمد مصطفی (ص) را ، آخرین فرستاده‌ی ذات اقدس الهی می‌دانند ، و آن حضرت را ، به عنوان الگو ، و سنت او را، به عنوان معیار عمل خود قبول دارند ، تمامی فرقه‌های اسلامی معتقدند : قرآنی که امروز در دست مسلمانان موجود است ، همان کتابی است که به طور دقیق بر نبی مکرم اسلام (ص) نازل شده است ، همه مسلمانان جهان ، هرروز پنج مرتبه رو به کعبه نماز می‌خوانند و همه آنها در نماز خود سوره حمد را قرائت می‌کنند ، سوره‌ای که اگر به مضامین آن دقت نمائیم ، بیانگر وحدت مسلمین است ، در هر سال، در زمان معیّنی، میلیونها مسلمان از سرتاسر جهان اسلام در مکه گردهم می‌آیند و یک نمایشی باشکوه که بیانگر قدرت اسلام است ، را در قالب فریضه‌ی حج ابراهیمی اجرا می‌کنند . چنین حجی میتواند زمینه‌ساز اتحاد جهان اسلام باشد .اکثر فرقه‌های مسلمان معتقدند که روزی فردی از اهل بیت پیغمبر (ص) می‌آید ، و عدالت را در کره‌ی زمین برقرار خواهد کرد . این خود از جمله‌ی مهمترین عوامل وحدت بین امت اسلامی است .

امام جمعه ماکو با اشاره به نماز جمعه خونین خان آباد و تلاش آمریکا برای احیای داعش در افغانستان تصریح داشت : متأسفانه در جمعه گذشته ، نمازگزاران بی‌گناه شیعه را در مسجدِ خان‌آباد افغانستان قتل عام کردند . این اقدام انتحاری به توسط فرقه‌ی داعش اتفاق افتاد ، که در اثر آن حادثه ، بیش از صد نفر از نمازگزاران شهید و زخمی شدند . رهبر معظم انقلاب ، و همچنین مراجع عظام تقلید و سایر رهبران مسلمان و آزادی‌خواه جهان ، این جنایت هولناک را محکوم کرده ، و از مسئولان فعلی افغانستان خواستند تا بطور قاطع از عاملین این جنایت برخورد نموده و اجازه ندهند مانند آن دوباره تکرار شود . البته لازم است این نکته را نیز به خدمتتان عرض کنم که عامل اصلی این جنایت استکبار جهانی آمریکا است . چون اولا آمریکا سعی می‌کند تا از داعش به عنوان یک اهرم فشار برای پیشبرد اهداف خود استفاده کند و خواسته‌های خود را بر مردم افغانستان تحمیل نماید ،ثانیا هدف دوم استکبار عبارت از این است : آمریکا می‌خواهد با این کار ، اختلافات و درگیریهای مذهبی و قومی را در افغانستان تقویت نماید ؛ چون تداوم ناامنی در افغانستان به نفع آمریکاست  ، ثالثا آمریکا و رژیم صهیونیستی و حکام مرتج عرب می‌خواهند با این کار ؛ توان کشورهای رقیب خود به مانند ایران ، روسیه و چین را کاهش دهند .

حجت الاسلام هاشمی تاکید کرد : یاد و خاطره‌ی شهدای نمازگزار مسجد خان‌آباد افغانستان را گرامی داشته ، از خداوند تبارک و تعالی به اروح پاکشان علو درجات آرزو می‌نماییم ، عاملان اصلی این جنایت را محکوم کرده و از مجامع بین المللی می‌خواهیم در مقابل این جنایت سکوت نکنند . امروز تأمین امنیت مردم افغانستان بر عهده‌ی طالبان است ؛ لذا از مسؤولان فعلی افغانستان می‌خواهیم تا در تأمین امنیت مردم افغانستان، کوتاهی نکنند.

لازم به ذکر میباشد قبل از خطبه های عبادی سیاسی نماز جمعه مراسم عزاداری سالروز شهادت امام حسن عسگری (ع) با مدیحه سرایی و روضه خوانی مداحان اهلبیت حاج محسن محمود زاده و کربلایی حسین اسماعیلی برگزار شد .

و سپس به مناسبت گرامی داشت هفته نیروی انتظامی سرهنگ شهریار فرمانده انتظامی شهرستان ماکو به ارائه گزارش فعالیت پرداخت .

بین الصلاتین از نفرات برتر مسابقه نقاشی هفته نیروی انتظامی کودکان و نوجوانان تجلیل به عمل آمد .

 

لینک کوتاه : https://marzdaran.ir/?p=16393
  • نویسنده : علی قویدل
  • ارسال توسط :
  • منبع : مرزداران
  • 1016 بازدید
  • دیدگاه‌ها برای اصول مشترک ، یکی از زمینه‌های وحدت جهان اسلام است بسته هستند

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.